35,847 תלמידים יפתחו את שנת הלימודים מחר, יובל זוזט כבר רגיל לתאריך 1 בספטמבר, אחרי שנים באגף החינוך בעיריית אשקלון במגוון רב של תפקידים, מנהלים וראשי עיר, אצלו זה כבר משהו בשגרה, ובכל זאת, כל תחילת שנת לימודים עבורו היא משהו חדש. ראיון חינוכי עם האדם העומד בראש מערכת החינוך בעיר

 

את יובל זוזט פגשתי השבוע בין ישיבה לסיור בבתי הספר, הדלת אמנם נסגרה, התחלנו את הראיון, אך העבודה לא נעצרה לשניה, עוד טלפון, עוד מייל, עוד שאלה, עוד תשובה. ממש ניהול עיר קטנה בתוך אגף החינוך. האגף הכי מורכב ולפעמים גם הכי כפוי טובה שקיים בעיריית אשקלון. ובכל זאת, השנה, נכנסתי לשם, בתקופה הכי לוהטת של הקיץ, כשהורים היו מתדפקים על דלתות האגף, פתאום הכל שקט, אולי איזו אמא ישבה בצד והמתינה לעובד מסוים, כאילו הכל עובד כמו סרט נע. ויובל, יושב, מקשיב לי, מחייך מידי פעם ומבין שכנראה הוא עושה משהו בסדר.

זו שנת הלימודים השישית שאתה פותח כראש מינהל חינוך. כיצד השתנתה מערכת החינוך העירונית בשנים אלו?

מערכת החינוך העירונית עברה כברת דרך בשנים הללו, הודות לחזון החינוכי שהתוונו יחד עם ראש העיר ולתמיכה הבלתי מסויגת שלו בתחום החינוך והצבתו בראש סדר היום העירוני. במהלך השנים האחרונות, מערכת החינוך זכתה להישג חסר תקדים בתולדות העיר עם הזכייה בפרס החינוך ארצי, שמהווה הוכחה לעשייה ולהשקעה המתמדת שנעשית במערכת החינוך בעיר. לצד הפרס חסר התקדים, ראינו עלייה בהישגים בתמונה החינוכית, שמצביעה על הישגים ערכיים ולימודיים מצויינים ביחס לכל פרמטר ארצי. אם לפני חמש שנים אחוז הזכאים לתעודת בגרות עמד על 76%, אז היום, אחוז הזכאים לתעודת בגרות עומד על 92% בקירוב. גם בקרב אחוז הזכאים לתעודת בגרות חברתית, הנתונים העירוניים חצו את הרף הארצי שעומד על אחוז חד ספרתי, והיום אנו נמצאים באחוז זכאים של 82%, הגבוה ביותר בישראל. כך גם באחוז התלמידים המאותרים בכיתות ב' כתלמידים מחוננים ומצטיינים. אם לפני כשלוש שנים, היינו מתחת לממוצע הארצי, הודות להשקעה של מינהל החינוך והתמיכה של ראש העיר, פרצנו כל תקרת זכוכית אפשרית, וסך התלמידים שאותרו עלה ביותר מ-100%.

כל זאת מתאפשר בזכות מנהלי בתי הספר, צוותי החינוך והגורמים המקצועיים במינהל החינוך, שפועלים כל העת לטובת קידומם הלימודי ורווחתם האישית של תלמידות ותלמידי אשקלון היקרים.

השינויים החיוביים שמתרחשים במערכת החינוכית, נוגעים גם למינהל החינוך. על פי התפיסה שאני מוביל בקרב כל בעלי התפקידים במינהל, כפועל יוצא של מדיניות ראש העיר – התושב במרכז, ומכאן נגזרים המענים לכל הורה והורה כדי לאפשר את השירות הטוב ביותר לתושבים. כך לדוגמא, את יכולה להגיע למחלקת רישום במהלך חודש אוגוסט, שבתקופות אחרות הייתה הומה בתושבים שממתינים פיזית לשיבוץ ומענה ולראות בעצמך, אולי ימתין שם תושב אחד או שניים. זאת בזכות המענים המגוונים במגוון פלטפורמות שאנחנו מאפשרים לתושבים, ובכך יוצרים מענה יעיל ומהיר. המגמה היא, באם מדובר בילדי הגנים או בתלמידים שעולים לכיתה א', לאפשר להורים את זכות הבחירה. המוטו שאני מוביל בכל המחלקות במנהל החינוך הוא שהעובדים במינהל יחשבו על התושב כאילו הם עומדים בנעליו והם אלו שהגיעו לקבל שירות, מהן התשובות שהיו רוצים לשמוע. אנחנו עושים את מיטב המאמצים כדי לתת להורים את השירות והמענה הטוב ביותר. גם במקרה שהורה לא מקבל את מה שהוא רוצה בשיבוץ, וזה יכול לקרות, אנחנו עושים פעולות יזומות ומציעים אלטרנטיבות.

אחד השינויים שבוצעו בשנים האחרונות היה יישום שיטת האשכולות.

נכון. זהו אחד מהתהליכים החיוביים שיישמנו במערכת החינוך העירונית לפני כשש שנים והיום הם חלק טבעי ממנה. במסגרת תכנית מרחבי חינוך, קידמנו את מודל העוגן. שייכנו בתי ספר יסודיים לתיכון מתוך ראייה שתאפשר מעבר חברתי מיטבי של התלמידים במעבר מהיסודי לתיכון. בזמנו, אמרתי למנהלי בתי הספר, אני לא רוצה מעברים בין בתי הספר המקיפים והמקצועיים, אני רוצה לוודא שכל מי שנמצא במסגרת החינוכית הקיימת יישאר בה עד הסוף. אם אני בוחן היום את התמונה החינוכית, בהיבט של התמדה, בהחלט ניתן לראות כי תלמיד שהתחיל לימודיו בכיתה ז' מסיים באותו בית ספר. היום אנחנו עם 93% התמדה. אני יכול לזקוף את זה לזכות כלל המערכת, אם בעבר היה מקיף אחד או שניים נחשבים ומבוקשים כיום כל המקיפים בעיר נחשבים ונותנים מעטפת חינוכית איכותית ומתקדמת.

 

למיטב הבנתי, השיטה מיושמת בפחות הצלחה בחינוך הדתי.

כראש מינהל חינוך, המדיניות אותה אני מתווה לא מבחינה בין סוג פיקוח אחד לאחר. נכון, שלכל מגזר יש את ההתייחסות הייחודית לו, והתהליכים שאנחנו מקדמים יחד עם השותפים. כל הורה מבקש את החינוך המיטבי עבור בנו וביתו. וכמו שבבית ספר ממלכתי מתעקשים על בית ספר מסוים כך גם בחינוך הדתי לכן אי אפשר לדבר בהכללה. ההישגים של ישיבת צביה, אולפנת צבייה ובית ספר מדעים מדברים בעד עצמם.

המדיניות של ראש העיר אותה אנו מיישמים הפועל, היא לאפשר מענה לזרמים שונים ומגוונים באוכלוסייה. אני אתייחס בהקשר הזה להקמת בית ספר הרצוג, שקם ברוח הגישה המונטסורית. הייתה פנייה של תושבים אליי ולראש העיר, להקים בית ספר בגישה הזאת, בחנו את הבקשה, בדקנו את הנתונים, קיימנו ועדות היגוי ובסופו של יום אפשרנו מענה לתושבים.  

אנו ממשיכים בתנופת הקידום של מערכת החינוך, גם בקרב גני הילדים. אם אני צריך להצביע על אירוע מכונן שעם כל המורכבות שלו סייע למערכת החינוך בכלל, לא רק המקומית, להאיץ בתהליכים ובהתקדמות, זו תקופת הקורונה. הקורונה למעשה נתנה סוג של "סטירת לחי" למערכת החינוך במדינת ישראל, לכל איש שעוסק בחינוך, והעצימה את העובדה שאנחנו נמצאים במקום אחר, בעידן אחר, שתם עידן הכיסא והשולחן, התלמידים רוצים חינוך חוויתי ומסקרן יותר. בעקבות הקורונה עלו הרבה תובנות. אנחנו במינהל קידמנו תכנית עבודה רב שנתית שמושתתת על מענים שיש לקדם בעקבות הפערים שעלו בתקופת הקורונה ואוסיף גם את הסבבים הביטחוניים. נבנתה תכנית עבודה בכל שלבי הגיל, ואנו מקדמים תוכניות פדגוגיות מרחיקות לכת בגני הילדים ותוכניות משמעותיות בבתי הספר היסודיים. יש לנו קהילה של מנהלים שיוצרת חיבור ביניהם ומפגשים קבועים, בין ארבע לחמש פעמים בשנה.

בחינוך היסודי קידמנו את התיירות חינוכית, תוכנית שאנו החלוצים שלה בארץ, במסגרתה, אנחנו יוצרים חיבורים בין כל בתי הספר היסודיים בעיר, מאפשרים הצצה לתוכניות לימוד, עשייה חינוכית ולמידת עמיתים בין צוותי חינוך. בתי הספר  מציגים את העשייה ובאים ללמוד וללמד אחד את השני. בבתי הספר העל יסודיים, הדגש הוא לא רק הישגים, יש לנו בני נוער מצוינים, תנועות נוער שעובדות בכל עת, גם בסבבים הביטחוניים, הם תורמים ומתנדבים בעתות חירום ושגרה.

 

חלק משמעותי מבתי הספר החדשים שייפתחו השנה הם בשכונות החדשות. איך נערכים לכך?

בשנה הקרובה יפתחו שני בתי ספר יסודיים חדשים, בעיר ימים ובעיר היין ומקיף חדש בשכונת עיר היין. כל הורה שמגיע לעיר חדשה הדבר הראשון שהוא עושה זה לבדוק את מערכת החינוך בעיר. חינוך מהווה פקטור מאוד משמעותי להורה בבחירה ואני משוכנע כי התושבים החדשים יודעים שהם מכניסים את ילדיהם למערכת חינוכית איכותית, מתקדמת ומצטיינת. אנחנו פועלים מזה כמה חודשים כדי לאפשר מענים ומעטפת מיטבית, צריך לקחת בחשבון את ההטרוגניות של התלמידות והתלמידים שמגיעים מרקעים ומקומות שונים וזאת על מנת לתת המענה לצרכיהם. במקביל, אנחנו נותנים למנהלים החדשים, תמיכה מקיפה ונרחבת במטרה שגם היא תוכל להעניק מעטפת לצוותים החינוכיים ותלמידים.

על אילו קשיים בכל זאת אתה יכול להצביע במערכת או במינהל החינוך. אני בטוחה שלא הכל ורדים ושושנים.

לחינוך אין תקרת זכוכית כמו שאומר ראש העיר, והקושי, או ההזדמנות העיקרית שלנו היא להמשיך להוביל את מערכת החינוך להישגים, פדגוגיים וערכיים, כמו אלו שאנחנו רואים. כמובן שיש את ההשפעה של הקורונה ושל הסבבים הביטחוניים על מערכת החינוך אבל גם לזה יש לנו פתרון בזכות תקציבי עתק שהצליח להשיג ראש העיר בהחלטות ממשלה למען העיר אשקלון ולמען טיפולים רגשיים לילדות וילדי אשקלון. אני במערכת העירונית 26 שנים ומעולם לא נתקלתי בתקציבים כאלו.

מה זה אומר למעשה, אם יש לי קרוב משפחה אשר מתמודד עם חרדות, אז למי פונים?

ההורים צריך לדווח ולשתף את היועצת בבית הספר ועל פי חוות הדעת נתחיל בטיפולים הנדרשים. כמובן שמדובר בטיפולים דיסקרטיים שלא יפגעו בתדמית של הילד. המגמה של כל התקציבים האלו לא למתג את התלמידות והתלמידים אלא לתת להם את הכלים ולהחזיר אותם למסלול הנכון, הבטוח יותר עבורם. שוב, מתוך הבנה כי תלמיד שאינו פנוי רגשית לא יכול להתקדם חברתית ולימודית וצריך לאפשר לו את התנאים המיטביים למימוש יכולותיו.

אתגר נוסף שעומד לפתחנו, כאתגר ארצי, הוא נושא החרמות, וההדרה חברתית. מערכת החינוך העירונית מגלה רגישות יתר לנושא והקצתה משאבים אדירים לטובת מניעת חרמות בקרב התלמידות והתלמידים. שנת הלימודים הקרובה תיפתח בסימן די לחרם וקיימנו ערב מיוחד ומרגש עם טובי המומחים בנושא לטובת העצמת העניין והעלאתו ביתר שאת למודעות גדולה – הן בקרב ילדות וילדים והן בקרב הורים וצוותים חינוכיים. אנחנו מובילים את תוכנית SAFE SCHOOL ברשות שמעניקה את הכלים לתלמידים שלנו להתמודד עם מצבים כאלו, הן הצדדים המחרימים והן הצדדים המוחרמים.

כיצד מערכת החינוך העירונית מתמודדת עם ילדים מאתגרים או עם ילדים עם צרכים מיוחדים?

יש גידול משמעותי בשנים האחרונות בפנייה של הורים ותלמידים לחינוך המיוחד. אבל לפני שש שבע שנים היו המון תלמידות ותלמידים שיוצאים ומוצאים מענה מחוץ לעיר. כיום ישנם מקרים בודדים של תלמידים שמוצאים את עצמם ללא מסגרת חינוכית מתאימה בעיר ומוצאים מענה בשני מוסדות חינוך מיוחדים שמקבלים מכל הארץ בירושלים ותל אביב. השאיפה שלנו תמיד לא להוציא תלמידים החוצה, אלה לחזק את מערכת החינוך העירונית ולהתאים את המסגרות החינוכיות לתלמידים. אזכיר גם את הפרויקטים החשובים שביצענו לחידוש מוסדות החינוך המיוחד – מוריה ומעיין שרה, ששופצו וחודשו מהיסוד כדי להתאים למען הילדות והילדים וכדי לאפשר להם את סביבת הלימודים הטובה והמותאמת ביותר עבורם.

גם אני וגם ראש העיר הגענו משכונות מוחלשות, לא חווינו היצע רחב של חוגים והעשרה, והיום מהמקום שלנו חשוב לנו להנגיש לכל תלמידה ותלמיד בעיר אשקלון מגוון של חוגים העשרה וכלים להצליח ולממש את עצמם.

חילקנו מחשבים לתלמידים שאין להם מחשב, קידמנו את פרויקט הזכות לחוג לילדים שזקוקים לכך והכל, במטרה לצמצם פערים, ולפעול מעל ומעבר למען ילדי אשקלון. בחינוך, החוכמה היא לצאת מחוץ לקופסא ולראות את התלמידים, את הצרכים שלהם ולראות איזה נפש הצלת או עזרת לה.

 

האם באשקלון כמו בערים אחרות חסרים מורים ומנהלים?

מנהלים לא חסר, כל בתי הספר מאוישים במנהלות ומנהלים איכותיים ומצוינים. לגבי סוגיית המורים, כמו בכל רחבי הארץ, גם אנחנו מתמודדים עם מצוקה דומה. אני בתפיסה שצריך לבחור את המנהלות והמנהלים, המורות והמורים והגננות והגננים הטובים ביותר, כי כך נהיה עסוקים בלקדם את מערכת החינוך העירונית ולא עסוקים בסיטואציות כאלה ואחרות. לשם כך גם פתחנו את תוכנית רקיע, שמטרתה לקדם ולאתר עתודה ניהולית כדי לבנות שדרה ניהולית חזקה. אנחנו ביחסים מעולים עם כל הרשתות בעיר, רשת אורט ורשת דרכא, ומידי שנה מקיימים שולחנות עגולים ובוחנים את הצרכים הפדגוגים והפיזיים של הצוותים החינוכיים והתלמידים. לשמחתי בבחירת מנהלים אני שמח שזה מוכח בשטח והבחירות שלנו נכונות.

מה אתם עושים כדי לעודד ולטפח מצוינות במערכת החינוך העירונית.

אנחנו לא שוקטים על השמרים וממשיכים להשביח ולקדם את מערכת החינוך העירונית להישגים נוספים. כבר היום, כמו שאמרתי, אנחנו עם כמעט 92% זכאות לבגרות, הנתון הגבוה ביותר שהיה בעיר וזה לא מסתכם בזה. אנחנו רואים מגמת עלייה גם ברמת איכות הבגרויות, אם לפני שלוש שנים עמדנו על 6%, השנה הצבנו לעצמנו יעד להגיע ל-16 אחוזים. אמרתי כבר לכל מנהלי בתי הספר, לא די בבגרות, אנו צריכים לשאוף לבגרויות איכותיות שיפתחו לתלמידים צוהר לכל הבוגרים לאקדמיה. יחד עם מה שדיברנו לצד הפעולות שנעשות לצמצום פערים, עושים את המקסימום לקידום מצוינות לימודית ומעניקים כלים להצלחה, הלכה למעשה, לתלמידי העיר, עם תעודת בגרות לימודית ומקצועית. חשוב שלכל בוגרת ובוגר תהיה תמונת עתיד שתאפשר לו להיות בוגר איכותי, בוגר אחראי, שיוזם ופורץ דרך ולעסוק בכל דבר שיחלום עליו. כל ההשקעה שלנו מכוונת לדור עתיד שיהיה ברמה הגבוהה ביותר, בכל התחומים וההיבטים. אנחנו משקיעים רבות גם בעידוד לשירות משמעותי, אנחנו עובדים על כך ביתר שאת, קיימנו לא מזמן ישיבה עם הרמטכ"ל הצגנו את כל הנתונים, ואחד מהפרמטרים מתבקשים המנהלים לבוא ולהציג זה אחוזי הזכאות לשירות משמעותי, והנתונים האלו נמדדים.

 

אתה בעצמך אבא לילדים במערכת החינוך העירונית, מה אתה מאחל להם ולכל עשרות אלפי התלמידים לשנה החדשה?

נכון. יש לי שלושה ילדים הקטנה עולה לכיתה ב', האמצעי לכיתה ג' לכיתה והגדול לחטיבת הביניים לכיתה ז'. לברכת השנה החדשה, אני רוצה לצטט את דבריו של הנשיא לשעבר יצחק נבון ז"ל: "דורות רבים משקיפים עלינו ועל מעשינו, עלינו להיות ראויים להם, בידנו הדבר לעשותו." בפתחה של שנה"ל תשפ"ד,  אוסיף על דברים אלו ואומר כי בידו וביכולתו של החינוך לעשות, לתקן לאחד.

בימים אלו, תפקידנו כמנהלים, כמחנכים, מנהיגים חינוכיים מקבל משנה תוקף. אנו נדרשים לחתור למאחד, לסמן לתלמידות ולתלמידים שלנו את הדרך בה ידעו כי התהליך אינו פחות חשוב מהתוצאה. לשמש עבורם מודל ודוגמא. לעודד  אותם לשיח מכבד גם כשיש אי הסכמות  ויותר מכך ללמד אותם לייצר איזונים.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהודות לראש העיר על החזון החינוכי הבלתי מתפשר, ששם ערכים לצד הישגים והביא לתוצאות משמעותיות, על הרוח הגבית ועל החשיבות, המשאבים והתקציבים שהוא מקדיש לתחום החינוך באשקלון.

בפתחה של שנה"ל הבאה עלינו לטובה , שומה עלינו לעשות ולאמץ את כל כוחותינו לאחדות בעם למענינו ולמען הדור הצעיר המופקד בידנו.

אני מאחל לכל התלמידות והתלמידים, למנהלי בתי הספר, לגננות ולסייעות, לעובדי המינהלה ולצוותים החינוכיים היקרים, שנת לימודים פורייה ומוצלחת.

 

צילום סיון מטודי

 

דבר ראש העיר תומר גלאם לקראת פתיחת שנת הלימודים

 שנת לימודים חדשה נפתחת וההתרגשות בשיאה. בין אם אתם עולים לגן הילדים העירוני בפעם הראשונה בחייכם, בין אם צועדים בפעם הראשונה בין כותלי בית הספר ובין אם אתם עולים לכיתה י״ב, ממתינה לכם התחלה חדשה, מרגשת וקסומה. חשוב לנו שתדעו שפעלנו ואנחנו פועלים כל העת כדי שהלימודים שלכם במערכת החינוך יהיו חוויה חינוכית יוצאת דופן, מרתקת ומאתגרת, ללא פשרות, שתוביל אתכם להיות בוגרים איכותיים, יוזמים, מובילים ופורצי דרך. בשנים האחרונות התווינו חזון חינוכי ששם ערכים לצד הישגים, מצוינות לימודית לצד מצוינות חברתית ואת תוצאות ההשקעה שלנו – ראינו מיד: זכינו בפרס החינוך הארצי לראשונה בתולדות העיר. אחוזי הזכאות לבגרות נסקו לכמעט 92 אחוזים – הנתון הגבוה ביותר שידעה העיר ואחוזי הזכאות לבגרות חברתית עומדים על 81 אחוזים – הנתון הגבוה ביותר בישראל, פי 2.5 מהממוצע הארצי. גם אחוז הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת ואיכותית נמצא בעלייה מתמדת! לצד כל אלו, הפחתנו את מחירי הצהרונים ל-275 שקלים, סכום חסר תקדים, וזאת – מבלי לפגוע באיכות הצהרונים וכך – איפשרנו להורים באשקלון דאגה אחת פחות. התחלנו בלימודי אנגלית בגני החובה, שיפצנו בתי ספר וגני ילדים ותיקים, גם בחינוך המיוחד, בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, השווינו את ההשקעה הרשותית בין כלל המגזרים בעיר והענקנו את הזכות לחוג לכל ילד שזקוק לכך על מנת לאפשר לכל אחת ואחד מילדי אשקלון שוויון הזדמנויות ונקודת פתיחה שווה. אני רוצה להבטיח לכם כי נמשיך ונעשה הכל כדי לאפשר לכם קרקע פורייה להצלחה שלכם. נמשיך להקים מוסדות חינוך חדשניים ומתקדמים, נמשיך בשילוב תוכניות פדגוגיות פורצות דרך, נמשיך בהטמעת ערכים של ערבות הדדית, התנדבות ותרומה בקהילה ובעיקר – נמשיך להאמין בכל אחת ואחד מכם ולעמוד לצדכם בשנים החשובות בחיים. האמינו גם אתם בעצמכם – ביכולות ובכישורים שלכם. עם התמדה, נחישות ואמונה תוכלו להגשים כל חלום ולכבוש כל מטרה.

השאר תגובה

דילוג לתוכן