תקציב העירייה לשנת 2024 אושר במועצה ועומד על כ-4 מיליארד שקלים, לנציג האופוזיציה איתי סהר, יש מה לומר על זה.

לאחר ישיבה סוערת, אולי גם קצת לא מכבדת, ועם המון התנגדויות של חברי האופוזיציה, אושר ביום רביעי האחרון תקציב העירייה. מה הוא כולל, ומה חושב עליו לוחם האופוזיציה איתי סהר.

התקציב במספרים:

  • תקציב 2024 עומד על 3 מיליארד שקלים ו-969.7 מיליון שקלים שהם כ-1.5מיליארד שקלים לתקציב שוטף וכ-2.5 מיליארד שקלים לטובת תקציב פיתוח כולל תשתיות בביצוע חכ"ל במסגרת הסכם הגג
  • תקציב החינוך גדל ב-111.7 מיליון ₪ ומהווה 42.5% מתוך סך התקציב – הנתח הגדול ביותר בתקציב העירייה בהתאם למדיניות העירייה והעומד בראשה
  • תקציב הביטחון, שיפור פני העיר, איכות סביבה ותפעול גדלו ב-37.2 מיליון ₪
  • תקציב הרווחה והשירותים החברתיים גדל ב-20 מיליון ₪

רשות איתנה, עיר חזקה: בתקציב השנה ניתן לראות בבירור כי עיריית אשקלון ממשיכה לשמור על איתנותה הפיננסית. כמו כן, בדו"חות הכספיים של הרשות לשנת 2023 מוצג איזון בין הוצאות להכנסות ומספר התקציב לשנת 2024 עולה איזון בין הוצאות להכנסות.

גם השנה התקציב מבטא את ההשקעה האדירה בחינוך, שהובילה את מערכת החינוך העירונית להישגים אדירים וכן את תנופת העשייה בכל תחומי החיים לרווחת התושבים.

תקציב החינוך עומד על 651 מיליון שקלים המהווים גידול של כ-317 מיליון שקלים בתוך חמש שנים. עוגני העבודה בחינוך מתמקדים בארבעה נושאים: מיקוד ברווחה האישית – חוסן ואיתנות נפשית; צמצום פערים וקידום מצוינות; היברידיות בלמידה – מערך משולב למידה פיזית ולמידה מקוונת ושותפויות וחיבורים בין מוסדות חינוך פורמאליים ובלתי פורמאליים.

במסגרת החלטת ממשלה שהושגה ע"י העירייה ניתן לראות כ-25 מיליון שקלים לטובת שורה רחבה של תוכניות לחיזוק החוסן בקרב תלמידות ותלמידי העיר, החל מהגיל הרך דרך היסודי ועד לתיכונים.

בתחום הבינוי והפיתוח במוסדות החינוך ניתן לראות פרויקטים רבים שיספקו לתלמידות ותלמידי העיר סביבת לימודים נעימה, חדשנית ומתקדמת. בין הפרויקטים: הרחבת בית ספר יסודי פסגות ל-24 כיתות לימוד; הרחבת בית הספר התורני חמ"ד ברנע; מגרש ספורט בבית ספר יסודי הרצוג; סיום תכנון והיערכות להיתר עבור מבנה חדש לישיבת צביה; ביצוע 3 כיתות יום בשכונת עיר היין; תכנון 6 כיתות מעון יום בשכונת עיר היין;  תכנון מעונות יום בשכונת נווה דקלים והרצוג; השלמת קריית החינוך באבן עזרא – ביצוע בית ספר אמנויות וחט"ב וחט"ע בבית ספר מדעים והקמה של עשרות גני ילדים ובתי ספר חדשים בדגש על השכונות החדשות בעיר – עיר היין ואגמים מזרח.

גם בחינוך הבלתי פורמאלי ניתן לראות את המשך העשייה על ידי הקמת מרכז קיימות; סדרת הרצאות להורים לילדים עם צרכים מיוחדים; קבוצות חברתיות לילדים, נוער ובוגרים עם מוגבלויות; תכניות חוסן לילדים ונוער במסגרות הבלתי פורמלי ובבתי הספר; הקמת להקות נוער והרכבים מוזיקליים; פתיחת מרכז הכנה לצה"ל והקמת פורום עירוני המאגם את כל השותפים בתחום ההכנה לצה"ל; פרויקט זיכרון וגבורה, מאז ועד היום; הכשרות שידרוג קריירה, מיתוג עצמי, קנבה AI, תכנית ליווי לעסקים, מאיץ לסטארטפיסטים בתחילת דרכם בשיתוף משרד הכלכלה; הפקת מקור ראשונה לתאטרון טזתה (התיאטרון האתיופי הרשמי הראשון בישראל) והפקת מקור עפ"י הסרט נורית ע"י תאטרון סיקרא.

גם תקציב הרווחה גדל השנה ועומד על 231 מיליון שקלים, המהווים גידול של 47 מיליון שקלים בתוך שלוש שנים בלבד. המהפכה שהחלה בתחום בשנים האחרונות, עם הפיכת אגף הרווחה למינהל, הקצאת משאבים ותקציבים ייעודיים לרווחת התושבים תימשך גם השנה בדגש על אוכלוסיות מוחלשות ועל אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. בין הפרויקטים: תכנון שלב ב' במרכז הרב תכליתי; תכנון מרכז יום תמר ב' לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית; תכנון מעון יום שיקומי לגיל הרך בשכונת אגמים מזרח; תכנון והקמת מרכז רב שירותים לעיוור, תכנון והקמת מרכז משלים למשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים; תכנון מרכז יום לאזרחים ותיקים תשושים והקמת מעון יום שיקומי בעיר היין.

תקציב הביטחון מקדם ביתר שאת השנה את מרכיבי הביטחון והחירום בצל מלחמת חרבות ברזל ומתמקד בהגברת תחושת הביטחון האישי בקרב תושבי העיר, היערכות רשותית לתרחישי קיצון, הקמת מרכזי גנרציה למענה במקרה של משבר חשמל, המשך הפעלת כיתת הכוננות העירונית המשולבת הקמת משל"ט מבצעי שיכלול את מוקד הרואה ואכיפה חכמה להבטחת הסדר הציבורי בעיר.

השנה גם יימשך שיפוץ המקלטים המשותפים (בבנייני מגורים) בהיקף של 21 מיליון שקלים, חידוש ושיפוץ המקלטים הציבוריים והוספת מצלמות ברחבי העיר ובקרבת מוסדות חינוך.

התקציב מביא לידי ביטוי את המשך תנופת העשייה בעיר על ידי שורה של פרויקטים בכל תחומי החיים:

  • המשך חידוש השכונות הוותיקות, בהן נווה אילן, גבעת הפרחים וגן הוורדים.
  • המשך הקמת פארק עיר היין – בפארק, שישתרע על שטח של 600 דונם, יוכלו המבקרים ליהנות מחדשנות לצד ארכיאולוגיה, הופעות מוזיקליות לצד פעילויות אקסטרים, מתחמי הסעדה לצד מתקני ספורט ועוד
  • המשך פיתוח אקו-פארק: הסעדה, מסחר ומתקני משחק מהיפים והגדולים בישראל
  • הקמת חניון לילה לרכבים כבדים
  • פיתוח פרוייקטים בתחום האנרגיה הירוקה כדוגמת גגות סולאריים מעל מבני ציבור ועוד
  • שדרוג המזח במרינה ותוספת מקומות ע"י מזחים צפים
  • הרחבת פרויקט מתחמי ימי הולדת – בשכונת עיר היין ושמשון
  • קידום אכסניית אנ"א אשקלון לעידוד התיירות הפנים ארצית בעיר
  • הקמת מרכז מסחר משולב קופת חולים בשכונת עיר היין
  • הקמת קריית הנוער והצעירים ע"ש יוסי דהן שתהווה את הבית החדש לדור העתיד של העיר ותספק להם מענה תרבותי, חברתי והכשרתי תחת קורת גג אחת
  • הקמת מרכז ראשון מסוגו בעיר לתרבות והעשרה לגיל השלישי בעיר
  • המשך הקמת בית הפיס למורשת תפוצות ישראל
  • הקמת מרכז מרכז חוסן ומרכז טיפול בבעלי חיים במסגרת החלטת ממשלה
  • הקמת בית הנבחרות ומרכז למצוינות אזורי בכדורגל שיהווה מרכז לספורטאים וספורטאיות בעיר ויכלול מגרשי כדורגל, טניס ועוד ברמה הגבוהה והמתקדמת ביותר
  • יציאה לדרך של פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית תוך יישום תוכניות חדשניות שיקצרו את משך הזמן להקמת פרויקטים בתחום ויספקו מענה לצמצום פערי המיגון וחידוש סביבת המגורים בשכונות הוותיקות בעיר.
  • השלמת פרויקט שדרוג טרסות בר כוכבא בכניסה לחוף בר כוכבא
  • הקמת התחנה המרכזית החדשה התחנה המרכזית החדשה בשדרות בן גוריון תכלול 11 רציפים, 20 עמדות לטעינה חשמלית של אוטובוסים, תכנון חדשני ומתקדם עם נגישות מלאה ומסחר
  • המשך הקמת גשר האמפורות לתנועת כלי רכב והולכי רגל. גשר אחד מתוך שלושה שיחברו בין השכונות החדשות לקיימות
  • השלמת טיילת כביש 3 – עוקף עיר ימים והרצוג. טיילת המחברת את טיילת רפאל איתן עד כביש רבין כולל מדרכות שבילי הליכה, שבילי אופניים, גינון, ריהוט רחוב
  • הוספת שבילי אופניים בכל רחבי העיר, כדוגמת פרויקט שבילי האופניים בשדרות בר כוכבא ובש"י עגנון בשכונת שמשון
  • קידום פרויקט ההגנה היבשתית על המצוק – ההגנה תתבצע בשלושה מקטעים לאורך המצוק. לאורך המדרון תוקם טיילת להולכי רגל שיוכלו ליהנות מגישה נוחה, על רקע הנוף המרהיב של הים התיכון, היישר מהאזור הצפוני לאזור הדרומי ועד לחוף הים עצמו. כמו כן, תוכננה מעלית לצורך ירידה ועלייה מהחוף
  • השלמת פרויקט חוף הגולשים שיהיה הבית החדש, המקצועי והמהנה של קהילת הגולשים בעיר
  • שיפוץ פני המרינה – החלפת הדק למשתלבות ופתיחת המבואה למרינה
  • הקמת סקייט-פארק חדש, מתקדם ומקצועי בשכונת עיר היין

בתחום התעסוקה נמשיך לראות חברות שמגיעות לעיר אשקלון, בהן חברת ישראס, שזכתה בניהול ותפעול מתחמים בפארק ההיי-טק באשקלון ונקדם בברכה את שבע החברות החדשות שמצטרפות לאזור התעשייה הטכנולוגי החדש בעיר.

גם בתחום שימור האתרים ההיסטוריים נראה את המשך העשייה במטרה להנגיש, לחדש ולשמר את ההיסטוריה העשירה שהיא מנת חלקה של העיר אשקלון. בין הפרויקטים: הקברים הרומיים,   קבר השייח', אחוזת המיל השלישי עיר היין, השלמת תכנון מוזיאון החאן, הטעמת סיורים באתרים היסטוריים במערכת החינוך העירונית וסיורי תיירים ושילוט אתרים היסטוריים.

גם בתחום השירות לתושב, בו בוצעה מהפכה של ממש בשנים האחרונות נמשיך לראות קידום של פרויקטים ויוזמות שיקלו על התושבים, בהם: הנגשת השירותים המוניציפליים לתושבי הגיל השלישי ולתושבים המאותגרים טכנולוגית, באמצעות אוטובוס השירות; הוספת שירותים מקוונים שיקלו בהתנהלות מול המחלקות השונות ברשות; גיבוש ויצירת קהילות לחיזוק הקשר של העירייה עם הקהילות, הענקת תחושת שייכות, קידום איכות חייהם וחיזוק תחושת השותפות בקבלת החלטות של הרשות והטמעת מערכת CRM באגפים והמנהלים, תוך מתן כלים ופתרונות טכנולוגיים לייעול עבודתם.

במסגרת שירותי הדת שהעירייה מעניקה לתושבים, נראה פרויקטים כמו: הקמת בית כנסת במתחם המתנחלים,  בינוי בית כנסת ממוגן בשכונת אגמים,  השלמת הקמת מקווה בעיר היין והקמת בית כנסת ומקווה בשכונת אגמים מזרח.

גם בתחום הנגישות נמשיך לראות את יישום מדיניות הרשות לאפשר שוויונות במרחב הציבורי לכלל האוכלוסיות בעיר בדגש על הנגשת מוסדות חינוך, הנגשת חופי רחצה ומרחבים ציבוריים והנגשת בניינים.

נמשיך לראות את ההשקעה בתחום שיפור פני העיר על ידי תקציב של 185 מיליון שקלים – עלייה של יותר מ-20 מיליון שקלים משנה שעברה – עבור, בין היתר, פינוי אשפה, ניקיון רחובות ואחזקת נוי. כמו כן, יקודמו הפרויקטים הבאים: תכנון והקמה של מרכזי מחזור פסולת, החלפת גגות אסבסט ברחבי העיר הקמה והפעלה של מערך לניהול פסולת בניין והקמת תשתיות למערך איסוף פסולת גושית.

ראש העיר תומר גלאם: "כפי שאתם רואים לפניכם, אשקלון לא עוצרת. אנחנו משקיעים את מיטב המשאבים ומירב התקציבים בדרך לממש את החזון שלנו להפוך את העיר הנפלאה שלנו למטרופולין חדש, חזק ומשמעותי בישראל שמציע לתושביו, הקיימים ואלו הבאים בשעריו, איכות חיים ברמה הגבוהה ביותר, בכל התחומים, תוך הענקת שירות מיטבי, מקצועי, מהימן ובלתי מתפשר לתושבי העיר.

"גם הפעם, תחום החינוך יקבל נתח משמעותי מעוגת התקציב בהתאם לחשיבות שאנחנו רואים בו כבסיס להצלחה של דור העתיד וכמפתח לחברה טובה יותר, מכילה יותר וסובלנית יותר. נמשיך בהטמעת תוכניות פדגוגיות חדשניות ומתקדמות שיאפשרו לתלמידות ותלמידי העיר, מגני הילדים ועד לתיכונים, מצוינות הישגית וחשיבה פורצת דרך ויזמית לצד מצוינות ערכית ועידוד ערכי התרומה לקהילה והערבות ההדדית. השנה, במיוחד, יינתן דגש לחוסן הנפשי והחברתי של תלמידי העיר ואלו יבואו לידי ביטוי במערכת החינוך, הפורמאלית והבלתי פורמאלית. 

"במסגרת התקציב החדש, נמשיך במימוש פרויקטים רבים שמהווים מחוללי שינוי בתחומי התחבורה, התעסוקה, השכונות הוותיקות, התרבות והספורט ועוד כהמשך ישיר לתנופת העשייה האדירה שידעה העיר בשנים האחרונות.

"השכונות הוותיקות ימשיכו ליהנות מהשקעה חסרת תקדים שתהפוך את סביבת המגורים של התושבות והתושבים למקום שהרבה יותר נעים לחיות בו; חברות עתירות ידע ראשונות יתחילו להגיע לעיר ולהציע אלפי מקומות עבודה חדשים ומתקדמים בשכר גבוה בתחומי ההיי-טק בעיר; כפי שהקמנו את האקו-פארק, נמשיך בהקמת פארק עיר היין שיהווה גם הוא מוקד משיכה לבילוי, פנאי וטבע; נמשיך בהקמת התחנה המרכזית החדשה והגשרים שיחברו בין השכונות הקיימות לשכונות החדשות ויקלו את עומסי התנועה בעיר; נמשיך בפיתוח רצועת החוף ויצירת תמהיל נכון ומדויק למשיכת מיזמי מלונאות, תיירות ונופש; נמשיך בקידום תוכניות של התחדשות עירונית שיעניקו לתושבים לא רק סביבת מגורים נעימה יותר לחיות בה, אלא גם בית שיוכלו להרגיש בו הרבה יותר מוגנים ובטוחים; נמשיך בהרחבת המענים הרווחתיים והחברתיים לאוכלוסיות ייעודיות, בין היתר, על ידי הקמת שלב ב' במרכז הרב תכליתי לאנשים עם צרכים מיוחדים; נמשיך בהפקת פסטיבלים, מופעים ואירועים בקנה מידה ארצי שישימו את העיר אשקלון על מפת התרבות בישראל לצד הפקות מקור ייחודיות של התיאטרון העירוני והאמנים המקומיים; נקים את בית הנבחרות האזורי ומרכז למצוינות בכדורגל; נקים את המרכז התרבותי והחברתי עבור האזרחים הוותיקים בעיר ואת קריית הנוער והצעירים ע"ש יוסי דהן עבור דור העתיד של העיר ועוד שורה ארוכה של תוכניות בכל תחום ותחום.

"אני רוצה להודות לעובדות ועובדי העירייה על המסירות, המקצועיות למען תושבי אשקלון – בשגרה ובחירום. תודה מיוחדת לגזבר העירייה, איציק וייצמן, למשנה למנכ״ל, מירב בוסקילה ולכל עובדות ועובדי האגף על העבודה הקשה שנעשתה גם השנה בבניית תקציב מאוזן המאפשר לנו להוציא אל הפועל את כל התוכניות והפרויקטים העומדים על הפרק".

איתי סהר, נציג האופוזיציה, לא ממש התרשם מהצעת התקציב ואף הדגיש את אכזבתו: "באתי והסתכלתי פה על התקציב, אני עובר על זה ואני אומר – איך יכול להיות?

איך יכול להיות בשנה שבה התפקיד של העיר הזו נהיה כל כך ברור, עם כל מה שקרה בעוטף חמש דק מהבית. שהעבודה של העיר הזו, העיר הגדולה הקרובה לעזה, לקחת לסחוף בתנופה את כל הדרום יחד איתה.

בסוף שמנו תקציב כאילו אין שום דבר מחוצה לנו. כאילו אין לנו אחריות אזורית כאילו אנחנו לא מנהיגים שצריכים להוביל את כל האזור הזה קדימה.

הבנתי, אתמול הבנתי מאיפה זה, כששמעתי את המילים "את המלחמה הזו הפסדנו". כשאחים שלנו בעזה שופכים דם ואחים שלנו בצפון שופכים דם. אחים ואחיות.

תומר [גלאם] האמירה הזאת – אני מבקש שתנצל גם את ההזדמנות להבהיר שלא לזה התכוונו.

לא הפסדנו רבותי. תמונת הניצחון תהיה אזרחית. ותמונת הניצחון תהיה פה, בהעמקת שורש כאן בדרום, ותהיה בבניין הדרום, זאת ארץ ישראל ואנחנו ישראלים ואנחנו ישראלים בני הדרום, ואנחנו נאחז במקום הזה בכל הכח לדורות ארוכים קדימה.

סהר ומספר 2 ברשימתו, אווה טוטאי מביעים הסתייגויות על התקציב בישיבת המועצה

ותמונת הניצחון שחסרה פה היא בדיוק תמונת הניצחון שחסרה בתקציב הזה. היא בדיוק לקיחת האחריות על כל הדרום, על כל העוטף, להוביל את כל המקום הזה לצמיחה והכל היה צריך להיות פה בספר הזה, לומר: הנה תקציב שיתופי פעולה אזוריים, הנה מנהלת תקומה הנ המלחמה שלנו להיכנס למינהלת תקומה ולומר להם "אנחנו לא רוצים כסף, קחו אותנו בתכנון". הנה האב התחבורה, הנה הרכבות הישירות למרכז, הנה בית הספר המקיף הריאלי הראשון בדרום. איפה?

לא יספיק לנו לקבל איזה מענקון קטן איזו הטבה, צריך פה משהו שהוא ממש מרעיד את אמות הסיפין. תובילו אזורית, אני מבטיח לכם שאם זו תהיה הדרך שלכם אני אהיה אתכם ב100%, אבל תלכו על זה. תלכו על זה. אתה פותח את התקציב וכאילו לא קרה פה כלום."

השאר תגובה

דילוג לתוכן