חודשיים אחרי הבחירות, וחצי שנה אחרי אירועי ה – 7 באוקטובר, ראש העיר תומר גלאם לוקח נשימה ארוכה, ומתחיל לחשב את מסלול הקדנציה הנוכחית, לצד האתגרים שהיו בעיר בחצי שנה האחרונה,  שדרשו ממנו לעבוד סביב השעון ובלחץ עצום, עם אופוזיציה נוכחית מאיימת ואתגרים כלכליים לא פשוטים, הוא מאמין כי הקדנציה הזו אפילו תהיה טובה יותר, ראיון חג.

את ראש העיר תומר גלאם לא קל למצוא בימים האחרונים, בכל זאת, דחיית הבחירות הותירה נושאים רבים שצריך לקדם, ואין ממש זמן לעצור לרגע ולנוח, ובכל זאת, תקופת החגים, גם אם נרצה או לא, מחייבת אותנו לקחת צעד הצידה ולנוח. בין דיון לסיור, תפסנו אותו לראיון חירות.

האם אתה מרוצה מתוצאות הבחירות?

תוצאות הבחירות היו הבעת אמון של עשרות אלפי תושבות ותושבים בדרך שלנו ובכיוון אליו הובלנו את העיר אשקלון, העיר האטרקטיבית והמבוקשת ביותר בישראל. הצלחנו להזניק את אשקלון למקום השביעי במדד איכות החיים בישראל, לאחר שנים שדשדשנו במקומות האחרונים. אין אחד שיכול להישאר אדיש לתנופת העשייה האדירה שחוותה העיר בשנים האחרונות, אין אחד שיכול להישאר אדיש ליופי של העיר ולמקום שהבאנו אותה אליו ואני חושב שברגע האמת, זה מה שהכריע. אני אמשיך ואהיה, כפי שהייתי, ראש העיר של כולם, נמשיך לשמור על הסטטוס קוו המיוחד בעיר שלנו שנשמר היטב במשך שנים ובזכותו כולם חיים בכבוד ובהרמוניה בעיר שלנו. אשקלון של היום היא לא אשקלון של לפני חמש שנים ובעוד חמש שנים היא תהיה במקום עוד יותר טוב.

מועצת העיר לראשונה עם מספר גדול יחסית של נציגי אופוזיציה, אתה לא חושש שזה יפריע לך להתנהל?

אני לא מפחד מביקורת או מאופוזיציה. אני חושב שזה דבר חשוב והכרחי אבל כן יש לי הרבה מה לומר על הדרך בה התנהלו מי שכיום הם חלק מחברי האופוזיציה, שבחרו תוך כדי המלחמה, במיוחד בימים הקשים שלה, לעסוק בפוליטיקת מלחמה ברמה הנמוכה ביותר, השמיצו את העירייה, את עובדי העירייה, הפיקו פייק ניוז, השתמשו בפרופילים פיקטיביים, הטעו את הציבור ועסקו כל היום בפילוג ובשיסוע. בזמן שזה מה שהם עשו, עובדי עיריית אשקלון, פעלו שעות על גבי שעות, מסביב לשעון, לעיתים רבות תחת אש כדי לסייע לתושבים, להעניק להם מענה בכל נושא ונושא, לחלק מנות חמות לקשישים, ערכות הפגה לילדים, לדאוג לצרכי האזרחים הוותיקים בעיר, להפיג את בדידותם ולשמור איתם על קשר, לתמוך בהם בשעות הקשות ביותר שידעה מדינת ישראל. זאת הסיבה שאנחנו הקפדנו על קמפיין שמציג עשייה, קמפיין נקי וחיובי של אהבת חינם במקום שנאת חינם. לצערי, חלקם ממשיכים בזה גם בימים אלו אבל כמו שזה לא עבד להם בבחירות, זה לא יעבוד להם גם עכשיו. תושבי אשקלון נבונים והם רואים את העשייה ואת התוצאות שלה בשטח. אשקלון עיר חזקה, עם איתנות פיננסית ועם איכות חיים ברמה גבוהה ואת ההצלחה הזאת אנחנו ממשיכים.

מה חדש בהנהלה הנוכחית? האם צפויים שינויים בהרכב הבכירים בעירייה?

אני לא מתעסק בזה כרגע. לצד שמירה על השגרה בעיר אשקלון, אנחנו לא שוכחים שאנחנו עדיין במצב של מלחמה. יש לנו שדרת ניהול איכותית, מקצועית ומצוינת וכל הפעילות שלנו מכוונת מטרה – להמשיך את ההצלחה בעיר לצד שמירה על הביטחון האישי של התושבות והתושבים בשיתוף פעולה עם כלל גורמי הביטחון והחירום בעיר.

 

ישנם טענות כי לאחר הבחירות החלה אכיפה אינטנסיבית על חניות ורוכלים, מה האיץ את האכיפה?

אכיפה נועדה לשמור על הסדר הציבורי והיא הייתה כאן מאז ומתמיד. זה אחד הכלים האפקטיביים ביותר שלנו כדי לשמור על איכות החיים בעיר, כדי שהעיר תמיד תיראה נקייה, מסודרת ומוקפדת. בזמן המלחמה, מטבע הדברים, הפיקוח והשיטור העירוני היו מכוונים להגברת תחושת הביטחון האישי וברגע שחזרנו לשגרה, חזרה גם פעילות האכיפה והפיקוח, כפי שידענו והכרנו אותה לפני המלחמה ובכל מקום בו מתבצעת עבירה שפוגעת באיכות חיי התושבים, מתבצעת גם אכיפה, על פי כל דין.

"הפסקת קפה",  המקום בו צילמת אחד מהקמפיינים שלך, היה מוקד התיירות בטיילת, האם לא הייתה דרך חוקית להשאיר את המקום פועל למען התושבים? במיוחד עכשיו בתקופת האביב?

אם הייתה דרך חוקית, המקום היה ממשיך לפעול אבל אנחנו עיר חוק. אנחנו אלו שיזמנו את המוקדים האלו ויצרנו עבורם קרקע פורייה שתשלים את החוויה של הבילוי והפנאי במקום, אך הדברים צריכים להיות מוסדרים ומעוגנים בחוק. שיהיה ברור, המטרה שלנו היא ליצור כמה שיותר מוקדי פעילות כאלה לאורך הטיילת המדהימה שלנו ולאורך רצועת החוף וזה גם מה שיקרה בסיומו של המכרז שיצא בנושא. אני משוכנע כי לאור הביקוש, המוקדים ישובו לפעול בהקדם וזו תהיה עוד דרך אחת מיני רבות לנצל את הפוטנציאל החווייתי הטמון בטיילת שלנו, הן עבור התושבים והן עבור המבקרים.

היכן תחגוג את ליל הסדר?

השנה אנחנו עושים את ליל הסדר אצל חמתי, אמא של טלי, ביחד עם המשפחה המורחבת שלה. אני רוצה בהזדמנות הזאת להודות לטלי רעייתי היקרה, אהבתי הגדולה ושותפתי לדרך, על התמיכה, הליווי ועצם היותה, שמאפשרת לי לעסוק בשליחות הגדולה של חיי ולעשות למען העיר שכולנו כל כך אוהבים.

ספר לנו מעט על שולחן החג שלך

אני חושב שהשנה, ליל הסדר יהיה הקשה ביותר שחווינו אי פעם. המחשבה שדווקא בחג שמסמל יותר מכל את חירותו של העם היהודי, את יציאתו מעבדות לחירות, נמנעת הזכות הבסיסית לחירות של 133 חטופות וחטופים שעדיין נמצאים בשבי החמאס, היא בלתי נתפסת ובלתי מתקבלת על הדעת. לצד השמירה על המסורת, לא נוכל לציין את החג בלי להזכיר אותם, בלי להעלות את המודעות למצבם ובלי להתפלל לשובם בחזרה לביתם. כמובן שבכל אחת ואחת מתפילות החג נתפלל גם בעד הצלחת חיילינו וכוחות הביטחון השומרים על משמר ארצנו, באוויר ביבשה ובים ולמען שובם הביתה בריאים ושלמים. השנה זה גם יהיה ליל הסדר הראשון בלי חמי, זכרו לברכה, שנפטר השנה אז השולחן יהיה חסר מאוד.

מהו הזיכרון הכי חזק שלך מפסח?

הישיבה סביב שולחן החג עם מור אבי ז"ל, יעקב. הנוכחות שלו בשולחן כל כך חסרה לנו. הוא כל כך חסר לנו ואנחנו מתגעגעים אליו המון. הייתה לו דרך מיוחדת לקרוא את ההגדה ולערוך את הסדר ואנחנו משתדלים להמשיך את דרכו ואת המסורת שהותיר לנו – מסורת של אהבת התורה, אהבת האדם ואהבת הארץ. בעיקר מסורת של אהבת חינם. אני מקווה שהוא צופה בנו מלמעלה וגאה בנו.

מה קורה עם טקסי הזיכרון השנה?

הטקס, כמידי שנה, יעניק את הכבוד הראוי למשפחות השכולות שאיבדו את היקר להן מכל והוא יהיה בסימן הגעגוע שנשאר. אנחנו כבר עובדים על התוכן ופועלים מול המשפחות השכולות שהצטרפו למעגל השכול בעקבות השבעה באוקטובר ברגישות יתרה, מאחר והאבל, השכול והיגון עדיין נורא טריים ופועלים גם מול משפחות השכול מכל מלחמות ישראל ופעולות האיבה. אני מזמין את התושבים לקחת חלק בטקסים ולחלוק כבוד למיטב בני ובנות העיר שנפלו בהגנה על המולדת ובפעולות איבה. זו המחויבות שלנו כלפיהם ודרך נוספת להנציח את זכרם ואת מורשתם.

מה מתוכנן לתושבי העיר בקדנציה הזו?

בחמש השנים האחרונות עשינו בעיר מהפכה של ממש, והמהפכה הזאת תימשך ביתר שאת גם בחמש השנים הבאות, מערכת החינוך העירונית שלנו, זוכת פרס החינוך, תמשיך לשבור שיאים של מצוינות ונמשיך להטמיע בתלמידות ובתלמידים שלנו את הבסיס להצלחה העתידית שלהם, המביאה לידי ביטוי את התקווה לעתיד שהוא פורץ דרך וחדשני, נמשיך להשקיע בשכונות הוותיקות שהן הענקנו לשכונות הוותיקות את הכבוד שמגיע להן ולמי שגר בהן – ותיקי העיר, מייסדיה ובוניה, נוציא אל הפועל תוכניות בהתחדשות עירונית שגם יעניקו מענה לפערי המיגון בשכונות הוותיקות וגם ישדרגו לאין ערוך את סביבת המגורים של התושבים, נשלים את הקמת פארק ההיי-טק ונקבל בברכה את החברות החדשות שיפתחו בעיר את המשרדים שלהם ויציעו אלפי מקומות עבודה חדשים ומתקדמים לתושבי אשקלון, בשכר גבוה וממש ליד הבית, נמשיך בפיתוח רצועת החוף המדהימה שלנו ובטיילת היפהפייה שלא נגמרת ומציעה שפע של מוקדי בילוי, פנאי, כושר וספורט, נשלים את הקמת חוף הגולשים היפה בישראל, נשלים את שלב ב' במרכז הרב תכליתי ונמשיך בהרחבת והעמקת שירותי הרווחה לאוכלוסיות בעיר בדגש על האזרחים הוותיקים ועל אוכלוסיות הצרכים המיוחדים, נקים עוד שני מתחמי ימי הולדת בשכונות שמשון ועיר היין, נמשיך להשקיע בשכונות החדשות ולהקים בשכונת עיר היין מרכז משולב מרפאות ומסחר לצד פארק ענק שיוקם בשכונה על שטח של 600 דונם ויכלול מתחמי פנאי, טבע, קולינריה ואתרי ארכיאולוגיה, נקים את בית הנבחרות והמרכז למצוינות בכדורגל שיהיה הבית לספורטאים המוכשרים והצעירים של אשקלון, נקים את קריית הנוער והצעירים ע"ש יוסי דהן שתהווה מוקד מרכזי לפעילויות העשרה, הדרכה ותרבות לצעירי העיר, סטודנטים וחיילים, נשלים את הקמת בית התפוצות למורשת ישראל, את המרכז לתרבות ופנאי לגיל השלישי, נמשיך את מהפכת התחבורה בעיר – נקים שתי תחנות רכבת בשכונות אגמים ועיר היין שיאפשרו נגישות תחבורתית מלאה, קלה ומהירה ויחברו את העיר למרכז אבל יותר חשוב – שיחברו את המרכז אלינו, נשלים את הקמת הגשרים שיחברו בין השכונות החדשות לקיימות ונמשיך להרחיב כבישים ולהקל על עומסי התנועה בעיר, נקים עוד מאות גני ילדים ובתי ספר בשכונות הקיימות והחדשות ונעשה כל דבר שיתרום לאיכות החיים בעיר, כפי שהבאנו אותה למקום השביעי בישראל. נקדם את תחום המלונאות והתיירות בעיר ונהפוך את אשקלון למוקד משיכה של מבקרים ותיירים שייהנו מכל ההזדמנויות שיש לה להציע.

לא נעצור גם במאבק הצודק שלנו למיגון והטבות במס לתושבי אשקלון. ממשלות ישראל לדורותיהם חייבות לתת את הדין על המחדל המתמשך של המיגון בשכונות הוותיקות בעיר ועל כך שלמרות שאשקלון העיר המטווחת ביותר בישראל, ל-40 אלף תושבים אין עדיין את היכולת הבסיסית להגן על עצמם. בזמן המלחמה הממשלה הוציאה מאות מיליוני שקלים במסגרת מענקי פינוי-פיצוי לתושבים ללא ממ"ד, אלו סכומי עתק שאיתם יכלו למגן שליש מיחידות הדיור. אותו דבר לגבי הטבות מס, במשך עשרות שנים תושבי אשקלון סובלים מסבבים ומבצעים ביטחוניים ועדיין, מעניקים את כל הגיבוי לצה"ל ולכוחות הביטחון, ומגיע להם הטבות כלכליות בשל כך. אני לא אעצור עד שהם יקבלו את זה. גם בנושא הוספת מזהמים לעיר אשקלון – אני אעצור כל ניסיון כזה ולא אאפשר זאת. אשקלון לא החצר האחורית של מדינת ישראל.

מה אתה מאחל לתושבי העיר לרגל החג?

אני מאחל לתושבות ותושבי אשקלון וכל בית ישראל שיהיה חג פסח כשר ושמח, חג של חירות אמיתית, שנשוב לראות את החטופות והחטופים במהרה, שחיילינו ישובו לגבולות הארץ חזקים, בריאים ושלמים ושנזכה לצאת מהמערכה כשידינו על העליונה. ה' עוז לעמו ייתן, ה' יברך את עמו בשלום.

השאר תגובה

דילוג לתוכן