איך הפכה עו"ד עינבל משש מאשקלון להיות דמות בכירה בעולם התקשורת בישראל, לצד בניית משפחה מדהימה, ואיך החיים באשקלון השפיעו עליה לבנות קריירה מצליחה כל כך, ראיון שכולו השראה.

גילוי נאות, את עינבל משש אני מכירה עוד בנעוריה, ולמרות זאת, ההתקדמות שלה כל פעם הפתיעה גם אותי, היא האישה שפרצה את תקרת הזכוכית בפריפריה והוכיחה כי השמיים הם הגבול כשאת מאמינה בעצמך וגם טובה במה שאת עושה. היום, רגע לפני שהיא יוצאת מאשקלון ובונה את בית חלומותיה בקיבוץ זיקים, היא מתיישבת מולנו לראיון על התפקיד החדש כמנכ"לית משרד התקשורת, ועל המחשבות לעתיד, ויש עוד כמה כאלה בדרך.

אז, מי את עינבל משש?

עינבל (47) נולדה באשקלון, בת בכורה לגילה ואבי אלגרבלי (ז"ל), ואחות לשלושה אחים. אביה נפטר בגיל צעיר ממחלה. עינבל נישאה יחסית בגיל צעיר לחבר הילדות שלה, אבי ומאז השניים יחד, הם הביאו אל העולם שני בנים: עילאי, כעת בן 21 סטודנט להנדסה, בחצי שנה האחרונה שירת במילואים כלוחם צנחנים ומיתר כעת תלמיד כיתה יב' ברונסון. לאחר לידת הבנים הם התחילו בקריירה, אבי בתחום הצבא ועינבל במשרד הפנים.  עינבל בעלת תואר ראשון במינהל ומדיניות ציבורית, תואר ראשון נוסף במשפטים, תואר שני במינהל עסקים ורישיון עריכת דין.

בהתחלה התחלת את הקריירה שלך בעיריית אשקלון, מה הניע אותך לעזוב את העיר ולפרוץ קדימה?

בתחילת הדרך עבדתי בעיריית אשקלון ובהמשך אף התמחתי בלשכה המשפטית של העירייה ועבדתי בצמוד ליועץ המשפטי, עו״ד איתן צוריאל ולצוות הלשכה הנהדר. תקופת ההתמחות היתה תקופה משמעותית בה למדתי המון, כאשר החשיפה לעבודת הלשכה נתנה לי ארגז כלים עשיר ועמדתי מול אתגרים מקצועיים ומרתקים יום אחר יום במהלך ההתמחות. בהמשך, השתלבתי בעשייה ציבורית במשרדי הממשלה השונים.

בסיור במרכז מיון הדואר במודיעין – צילום: משרד התקשורת

לא פחדת?

אני מאוד אוהבת את אשקלון, העיר בה נולדתי וגדלתי, לאחר שהשלמתי השכלה אקדמית, היתה לי הצעת טובה להשתלב בשירות המדינה והחלטתי ללכת על זה. אני רואה בשירות המדינה כשליחות ועברתי מתוך רצון להתפתח בשירות המדינה. הייחוד במסלול קריירה בשירות המדינה הוא בהזדמנות שהוא מייצר לקחת חלק במהלכים ושינויים גדולים באמת, כאלה שמשפיעים על המשק והציבור.

בקריירה שלך היו מספר שלבים ותפקידים, ספרי עליהם

היום אני משמשת כמנכ"לית משרד התקשורת, תחת השר ד"ר שלמה קרעי, שנתן בי אמון ומינה אותי לתפקיד משמעותי זה. המשרד אחראי על ניהול וקביעת מדיניות בתחום התקשורת והדואר בישראל. התחלתי את דרכי כחוקרת במשרד העבודה, ובהמשך עברתי למשרד הפנים לנהל את המתקנים למסתננים בדרום הארץ- סהרונים ומרכז השהייה חולות. זו היתה תקופה משמעותית בקריירה שלי ותפקיד מלא עניין ומשמעות. בתקופה זו הצלחנו לצמצם את תופעת ההסתננות וליישם מדיניות ממשלתית לעצירת כניסת מסתננים באופן בלתי מבוקר. בהמשך, נבחרתי לשמש כראש מינהל עובדים זרים, תפקיד שהקנה לי היכרות עמוקה עם הצרכים של המשק, והציפיות ממני היו גבוהות. האתגרים שעמדו בפני היו רבים, בין היתר אסדרת העסקת זרים ופלסטינים בישראל, בכל ענפי המשק, הגדלת מכסות העובדים, פתיחת ענפים חדשים כמו העסקת זרים בבתי אבות, קידום הסכמים בינלאומיים לגיוס עובדים מיומנים עם מדינות שונות והובלת רפורמות שישפרו את תהליך העסקה. בכל תפקידיי השתדלתי להיות מקצועית, לעשות עבודתי במסירות, לרתום את העובדים והשותפים, לצמצם בירוקרטיה, ולהבין את הצרכים של המשק, ולא רק את צורכי המדינה.

עם נשיא המדינה בוז'י הרצוג

מה היה הכי מאתגר מבחינתך?

בשנים האחרונות התמודדתי עם מס׳ אתגרים משמעותיים, מלחמת חרבות ברזל היתה ועודנה אירוע מסדר גודל אחר. כבת העיר אשקלון עברנו תקופה קשה, העיר היתה מטווחת ובתוך כך נדרשתי להתמודד עם ההשלכות של המלחמה במסגרת תפקידיי השונים, תוך כניסה לתפקיד חדש ומאתגר, כמנכ״לית משרד התקשורת. המשרד מתמודד עם היערכות לזירה הצפונית וגיבוש פתרונות למתן מענה אנרגטי בשעת חרום, על מנת שלא יפגעו תשתיות תקשורת חיוניות, בנוסף לסיוע ליישובי העוטף וחיזוק כיתות הכוננות. ניהול בזמן מלחמה הינו משמעותי ביותר בעל אחריות כבדה. בתפקידי הקודם, כראש מינהל עובדים זרים, עם פרוץ המלחמה, נדרשנו לעשייה חשובה, לאור השפעת המלחמה על כח האדם במשק. עובדים זרים נרצחו ונחטפו ע״י מחבלי החמאס ורבים יצאו מישראל חזרה למדינתם. במסגרת המינהל פעלנו לבצע פעולות מיידיות לחזק את החוסן האישי של העובדים הזרים שלא ינטשו את מקומות העבודה ובעיקר מטופלים סיעודיים, לנהל דיונים עם שגרירויות עמ שלא יוציאו הנחייה לעובדים לצאת מישראל, לנהל מו״מ עם מדינות שונות, להביא לישראל משלחות וגם לצאת לחו״ל מספר פעמים על מנת לגייס עובדים בזמן מלחמה ולמצוא פתרונות יצירתיים כדי שהכלכלה לא תיפגע. ההשלכות היו בעיקר בענפים חקלאות ובניין.

האם באמת למי שגדל בפריפריה האפשרויות מוגבלות?

אני גאה בעיר בה נולדתי והתחנכתי, יחד עם זאת ילד שנולד וגדל בפריפריה אינו זוכה להזדמנות שווה כמו ילד שנולד במרכז. אשקלון התפתחה מאוד בשנים האחרונות, החינוך מצויין וגם נוצרו אפשרויות תעסוקה רבות. אחד האתגרים החשובים של המדינה הוא חיזוק הפריפריה והפיכתה לאטרקטיבית כדי לשמור על המשפחות הצעירות שלא יעברו למרכז הארץ. התעסוקה היא הדבר העיקרי שגורם לדור הצעיר לעזוב את העיר. זו לא גזירת גורל, ניתן ונדרש לייצר תעסוקה איכותית בפריפריה, כזו שתספק רמת הכנסה הולמת שתצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז.

כעת את מנכ"לית משרד התקשורת? ספרי מה זה אומר

היום אני עומדת בראש משרד ממשלתי שאחראי על תשתיות חשובות במדינת ישראל ומשפיע על כל אזרח במדינה. תפקידו של השר להתוות מדיניות ואילו המשרד אחראי על הוצאתה אל הפועל. כמנהלת כללית במשרד ממשלתי יש לי השפעה אדירה על תפקוד המשרד ועל השירות לציבור. משרד התקשורת אחראי על פתיחת שוק התקשורת לתחרות ופיתוח תשתיות התקשורת. המשרד מופקד על פיקוח ורישוי ספקי תקשורת, בהם: בזק, חברת הדואר, חברות הסלולר, חברות הכבלים והלוויין.

השקעות בתשתיות תקשורת מקרבות בין הפריפריה למרכז ותורמות לקידומו של המשק כולו. גם התפתחותה הטכנולוגית של המדינה מותנה בקיומן של מערכות תקשורת מפותחות ויעילות. במשרד התקשורת ישנם עובדים איכותיים, מקצועיים ומסורים שפועלים למען הציבור ורואים בעבודתם במשרד שליחות.

האם היו נשים בתפקיד הזה לפנייך?

קודמתי בתפקיד היתה אישה, כך שאני השנייה בתפקיד מנכ"לית המשרד. לצערי, ישנן כיום רק 2 מנכ"ליות במשרדי הממשלה ונדרש שינוי בנושא זה.

עם השר שלמה קרעי

את פרצת את תקרת הזכוכית מה שלא העזו לעשות הנשים בדור שלפנייך, מה לך היה שלהן לא?

כדי להתקדם בחיים ובעבודה צריך לחשוב ולהבין מה אנחנו רוצות לעשות ולאן אנחנו רוצות להגיע. נשים לא צריכות להתבייש להתעסק בקריירה שלהן ולסמן מטרות, ובעיקר להיות נחושות. חשוב לא פחות לקחת שותף מתאים לחיים, אחד שיתמוך בהחלטתכן לרוץ קדימה. אני זכיתי בשותף מפרגן ובאמא תומכת וזה סייע לי להתקדם. דרוש מאמץ, אבל אני מאמינה שמי שמעיזה ומוכשרת, תצליח.

עד כמה ביה"ס היה פקטור מבחינת השאיפות שלך?

השכלה והשכלה גבוהה הן סטנדרט לקבלה בכמעט כל עבודה שמכבדת את בעליה והכרחית ביותר כדי להתקדם לתפקידים בכירים. לאורך השנים דאגתי לרכוש השכלה רחבה בתחומים שונים כדי להצליח ולהתקדם. גם את ילדיי אני מחנכת באופן הזה.

איך משלבים קריירה כזו עם משפחה? משהו לא בא על חשבון משהו?

בחיים המודרניים, שני ההורים עובדים ומנהלים קריירה. השאיפה להצליח ולהתקדם מקצועית מתנגשת לא פעם ברצון לגדל משפחה מאושרת ולתפקד כהורים מסורים. אני סוברת שניתן לנהל קריירה ולעבוד בתפקיד מאתגר ומספק וגם להיות בעלי משפחה והורים טובים. זה לא פשוט כלל ועיקר, אך בהחלט ניתן לביצוע, אם רק זוכרים לאזן נכון בין חיי המשפחה לבין העבודה.

בנית בית בזיקים, אין לך חששות לעבור אליו כעת?

קיבלנו את החלטה לעבור לקיבוץ לפני אירועי ה 7 באוקטובר. האזור הזה מדהים והביקושים לפני הטבח היו גבוהים והאזור זכה לפריחה, אולם היום אנחנו באירוע אחר לגמרי. האם נעבור לזיקים? אני חושבת שזה קשור במידה רבה לשאלה איך תסתיים המלחמה. אם היא תסתיים בהכרעה ותחושת הביטחון תחזור, סביר להניח שנשקול בחיוב את המעבר.

מה יש לך לומר לתושבי העיר לקראת חג החירות?

אני מבקשת לאחל לתושבי העיר והאזור חג שקט ובטוח, חג בו נזכה לחירות אמיתית, להשבתם של החטופים שלנו, לחזרת כל החיילים למשפחותיהם לשלום, לסיום מלחמת חרבות ברזל ולחיים שקטים ובטוחים במדינה האהובה שלנו.

השאר תגובה

דילוג לתוכן