בחודש האישה, בו מדברים על אפליה מגדרית, דווקא בבית חולים ברזילי מצאנו שלוש נשים בעמדות מפתח המשמשות סגניות מנהל בית החולים, תפסנו אותן באמצע שבוע עמוס בכדי לשאול איך פרצו את תקרת הזכוכית, ויותר מכך, אילו עצות יש להן לתת לנשים בתחילת הדרך.

 

תכירו את ד"ר סוזנה מוסטובוי, ד"ר טל ברגמן וד"ר גילי גבעתי, שלוש רופאות, המשמשות גם סגניות מנהל בית החולים ובמקביל מתחזקות משפחה למופת, והן, מאמינות כי נשים יכולות להגיע הכי רחוק אם יש להן בדרך אנשים שמאמינים בהן ואם הן עצמן מאמינות בכך. הכנו להן שאלון היכרות קצר, התשובות שלהן לא הפתיעו אותנו.

צילום: דוד אביעוז בית חולים ברזילי

ד"ר גילי גבעתי, נשואה ואם לארבעה, תושבת חבל לכיש.

גבעתי, בוגרת רפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, מומחית בנוירולוגיה ורפואת שינה. לאחר שנים רבות בבית החולים שיבא שם שימשה כסגנית מנהל מחלקה לנוירולוגיה עברה להנהלת בית החולים ושימשה כסגנית מנהל בית החולים הכללי בשיבא. בארבע השנים האחרונות אני משמשת כסגנית מנהל בית החולים ברזילי

עד כמה את  מאמינה באמירה הרווחת כי אין שוויון תעסוקתי בין גברים לנשים?

אי שוויון תעסוקתי בין גברים בנשים נוכח עדיין לצערי מהרבה סיבות, נשים אחריות על תפעול הבית ומשכך האפשרות לשעות עבודה ארוכות פוחתת, אך הסיבה העיקרית היא הקושי של גברים לקדם נשים בגלל תפיסה מוטעית שהן עסוקות בתפקידים המסורתיים שלהם. בעולם הניהול הרפואי, מנהלים רבים צמחו בצבא וקל להם לקדם גברים רופאים שעבדו איתם והם מכירים אותם שנים רבות.

ד"ר גילי גבעתי

האם נתקלת באפליה במהלך הקריירה שלכם?

לא ניתן להתקדם בקריירה בעולם הניהול הרפואי ללא התגברות על מכשולי אפליה, אשר חלקם בלתי מודעים לעיתים.

הבתים מהם באתן האם עודדו קריירה או שהדגישו את חשיבות  הבית?

הבית בו גדלתי אופיין בשוויון במטלות הבית, 2 הורי עבדו במשרה מלאה ואף יותר ותפעול הבית התחלק בין הוריי באופן שווה, מה שאיפשר לחלום, להתקדם ולהשיג.

עד כמה הקריירה השפיעה על המשפחה ואיך מאזנים?

המשפחה שלי גאה בקריירה שלה ואני חושבת שהרוגע והנחת מהמשפחה מאפשרים לי לתת יותר מעצמי גם בעבודה, כאשר יש לנו רשת בטחון שכזו זה רק מקדם אותנו קדימה.

תמליצי לבנות שלך לפתח קריירה?

הבנות שלי שחוות אמא קרייריסטית ומגישה את עצמה, גדלות למקום שבו ברור השוויון בין המינים והחשיבות של ההגשמה העצמית.

קצת על בית חולים ברזילי. עד כמה הוא מאמין בשוויון מגדרי? 

בבית החולים ברזילי נשים רבות נמצאות בתפקידי מפתח, שותפות להחלטות ולקביעת המדיניות. האווירה בבית החולים מקדמת אנשים ונשים לפי יכולותיהן המקצועיות, זו גאווה להיות חלק מארגון שכזה

 ד״ר סוזנה מוסטובוי, (45) נשואה ואם לשני בנים ומתגוררת באשקלון.

מוסטובוי למדה רפואה באוקראינה  וסיימה בשנת 2000 ובאותה שנה יחד עם בעלה עלתה ארצה. את ההתמחות שלה בפסיכיאטריה עשתה במרכז בריאות הנפש באר יעקב -נס ציונה. באותו מרכז התקדמה לרופאה בכירה, סגנית מנהלת מחלקה מנהלת מחלקה, עוזרת רפואית של מנהל המרכז וסגנית של מנהל המרכז . סיימה תואר שני במנהל רפואי, המשכתי להתמחות במנהל. בוגרת תכנית ״ענבר״ – עתודה ניהולית של משרד הבריאות .  והחל מחודש נובמבר האחרון משמשת סגנית מנהל מרכז רפואי ״ברזילי״.

 עד כמה את  מאמינה באמירה הרווחת כי אין שוויון תעסוקתי בין גברים לנשים?

אני מאמינה מאוד בקידום של שיוון תעסוקתי בין גברים לנשים . הדרך שלי עשיתי בעידוד ותמיכה של המנהלים -גברים וכן מאמינה שהרווחתי על ידי השקעה רצינית.

האם נתקלת באפליה במהלך הקריירה שלכם?

לא נתקלתי בהפליה מגדרית.

ד"ר סוזנה מוסטובוי

הבתים מהם באתן האם עודדו קריירה או שהדגישו את חשיבות  הבית?

המשפחה עודדה את הקריירה , עזרו ותמיד נמצאים שם עבורי: הוריי, בעלי ,אחותי.

עד כמה הקריירה השפיעה על המשפחה ואיך מאזנים?

החשיבות העיקרית שלי היא המשפחה, גידול וחינוך הילדים, שמירה על מערכת זוגית בריאה, זה תמיד היה ויהיה בסדר עדיפות ראשונית. עם בעלי, שגם רופא תמיד התחלקנו במשימות שבשגרה, התייצבנו מקצועית ביחד, המון נעזרנו בחברים שהכרנו בארץ וגם בקרובי משפחה. אני מאמינה שהשאיפות שלנו וחלוקה הוגנת בין  עבודה-בית הן מהוות דוגמא חיובית עבור הילדים. העסקנו עוזרת בבית ומטפלות וזה בהחלט סייע באופן משמעותי.

תמליצי לבנות שלך לפתח קריירה?

יש לי רק בנים והם יודעים לחשוב ולהתלבט איתנו, להתקדם בדרך שיבחרו ולקבל תמיכה .

קצת על בית חולים ברזילי. עד כמה הוא מאמין בשוויון מגדרי? 

בית חולים ברזילי אני מכירה משנה של סטאז׳ לפני 20 שנה כבית חולים מאוד משפחתי, למרות התפתלות בגודל ותשתיות וכח אדם במיוחד בעשור האחרון. בית חולים עם רגישות לצוותים והערכה ,עם חיזוק וקידום של שיוון המגדרי . רק בשנתיים האחרונות קודמו לניהול מחלקות ויחידות יותר נשים, מחלקת כספים ,משאבי אנוש ,מערך מנהלתי, סקטור סיעודי -רוב הגדול הן נשים.

אני רוצה לאחל לכל אחת ואחת סיפוק מכל צעד בחיים גם מקצועיים וגם משפחתיים, גאווה עצמית ותמיד זמן איכות אישי שזה חוזקה הכרחית בכל המרתון של החיים.

ד"ר טל ברגמן (50 ) , אם לשניים, רופאה פסיכיאטרית וסגנית מנהל בבית חולים ברזילי.

ברגמן למדה בטכניון רפואה, סיימה בהצטיינות לאחר מכן ביצעה התמחות בבית חולים גהה בפסיכיאטריה התקדמה בתפקידיה, במשך תשע שנים שימשה  ראש שירותי הבריאות הנפש במשרד הבריאות והרגולטור הראשי על המערכת הזו. והיום משמשת סגנית בית חולים ברזילי

עד כמה את  מאמינה באמירה הרווחת כי אין שוויון תעסוקתי בין גברים לנשים?

אני חושבת שהייתה התקדמות עצומה ב10 שנים האחרונות אבל אני עדיין חושבת שאין שוויון תעסוקתי בין נשים לגברים וכמובן שאני תמיד רואה שנשים צריכות לעבוד הרבה יותר קשה בשביל להגיע לאותו מעמד כמו גבר ברמה הכלכלית או ברמת השכר . יש איזשהו פוליטיקלי קורקט שבאמת אסור להיות שוביניסט ושבאמת נשים הן שוות ומקבלות את ההזדמנויות השוות אבל אני עדיין חושבת שיש איזשהו סוג של שוביניזם נסתר, מוחבא ,סמוי שעדיין מקשה על נשים להתקדם למעמדות הבכירות ביותר .

ד"ר טל ברגמן

האם נתקלת באפליה במהלך הקריירה שלכם?

כן נתקלתי באפליה במהלך הקריירה שלי היו גם הרבה מצבים שכמובן לא נקלעתי באפליה אבל כן נקלעתי באפליה והתמודדות על ההתקדמות בסולם הניהולי לא הייתה קלה  בטח שלא כאישה תמיד יש איזושהי אמירה רווחת שגם אם היא לא נאמרת היא שאת צריכה לדאוג להרבה חלקים אחרים בחיים . לא פעם נשאלתי בראיונות העבודה איך תאזני את זה עם המשפחה? ומה בעלך יגיד על כך? ואיך תמצאי את הזמן לעשות את הדברים האלה את אמא לילדים? כל מיני אמירות כאלה.

הבתים מהם באתן האם עודדו קריירה או שהדגישו את חשיבות  הבית?

הבית שממנו אני באה זה בית מדהים שבו אימא שלי זיכרונה לברכה  הייתה יותר קרייריסטית יותר מאבא שלי . אבא שלי גם מאד מוכשר אבל באמת לא מאד שאפתן שהגיע בגלל המקצועיות שלו והמבריקות שלו . אימא שלי הייתה אחת המנהלות הראשונות בתחום הביטוח בשנות ה-70 , אלו שנים שכמעט ולא קידמו נשים לעמדות בכירות היא הייתה זו שמגיעה לבית מאוחר והוא זה שהיה מגיע מוקדם לבית . שהשקיע , שקם בלילה, שלקח אותנו לבית ספר והסיע אותנו ממקום למקום וזה המודל שגדלתי בו . מעולם לא היה לי ביקורת על המודל הזה . מעולם לא חשבתי שאימא שלי צריכה להישאר בבית בשביל לבשל לנו או לסרוג לי סוודרים . לזה הורגלתי וזה הדבר שאני רואה אותו כאמיתי ונכון. מודל מקובל בדיוק כמו כל המודלים האחרים.

עד כמה הקריירה השפיעה על המשפחה ואיך מאזנים?

תמיד אתאר את זה בסדר הזה קודם כל אתה הורה ובן אדם ואז אחרי זה אתה רופא ואחרי זה אתה פסיכיאטר שזה חלק מהזהות שלי ורק אחר כך אני גם אשת ניהול.  כן זה משפיע וכן יש מחירים. אם תשאלו את הבן הבכור שלי שהוא קצין היום וחייל הוא יגיד להם שאני מבחינתו לא הרבה הייתי בבית . הוא מבין את זה ומקבל את זה אבל יש לו גם ביקורת על זה . אי אפשר לעשות הכל ולהיות מצוינים בהכל ותמיד משהו בא על חשבון משהו ובסוף של יום זה עניין של בחירה , אני לא מצטערת על הבחירות שלי.

תמליצי לבנות שלך לפתח קריירה?

אני אמליץ לכל אישה אין לי בנות יש לי בנים אבל אני אמליץ להם שלנשים שלהם תהיה קריירה ויותר מזה אני אמליץ שלכל אחד יהיה משהו לשאוף אליו , משהו שהוא מרגיש משמעות בעשייה שלו , משהו לקום אליו בבוקר ולהרגיש כן אני במקום הנכון ואני עושה ותורם ומוסיף ערך.

קצת על בית חולים ברזילי. עד כמה הוא מאמין בשוויון מגדרי?  

בית חולים ברזילי באמת מקסים . ללא ספק מייצג את העמדה הזו והגישה הזו. אנחנו כאן הנשים בהנהלת בית חולים וכל אחת מדהימה בפני עצמה . אני מאד שמחה לעבוד עם גילי וסוזנה, ועם איילת, ועם נטלי, ועם רוקסן ועם מימי ובכלל עוד הרבה מאד שלא נקבתי בשמם. אני חושבת שזה בית חולים שנשים מאד מורגשות חזק בהנהלה ואני מקווה שזה רק ימשיך ויתעצם ואומר את המילה האחרונה . זכיתי.

פרופ' חזי לוי משלים את דברי הנשים ואמר השבוע: "אני גאה שנפל בחלקי ששלוש סגניות בכירות בבית חולים ברזילי הינן נשים, מדובר בשלוש רופאות וותיקות בעלות תואר שני בהתמחות במינהל מערכות בריאות מעבר להיותן רופאות מומחיות במקצועות בהן התמחו. הן עושות עבודתן נאמנה ומקובלות מאוד על כלל העובדים ועל המערכות השונות שהפקדתי אותן בידיהן. מדובר בניהול מורכב מאוד ואני חושב שהן עושות אותו נאמנה. אני אישית שופט ובוחר עובדים בכירים לא על פי מגדר אלא על פי ניסיון, ותק וכישורים ואני חושב ששלושת הרופאות הללו מוכיחות יכולת מצוינת ויש להן ללא ספק עתיד התפתחות לניהול מערכות בריאות מורכבות, לרבות ניהול מוסד רפואי. בברזילי ישנן נשים מצוינות, שמנהלות בכל הדרגים ובכל שדרות הניהול. אני חושב שכוחן של הנשים אינו נופל במאומה בניהול לעומת הגברים המנהלים, שאף הם בעלי יכולות טובות מאוד, ככלל אני חושב שבחברה מודרנית ומתוקנת, יש מקום שלא יסולא בפז לנשים, ומבחינתי, כאמור, אני מוכן ורוצה לקדם נשים לעמדות ניהול ולתת להן הזדמנויות שוות, שוב על פי יכולת מקצועית וכישורי ארגון וניהול. אנו נוהגים בבית החולים לשלב עובדות בכל המקצועות בקורסי ניהול בדרגים שונים על מנת לשלבן בניהול בית החולים ולשמחתי עובדות בכירות בהנהלה, כמו דוברת בית החולים, העוזרת האישית שלי,  אחראית על פניות הציבור, מנהלת הסיעוד, מנהלת משאבי אנוש, מנהלת ומתכננת התקצוב והכספים, סגנית בכירה למנהל משאבי אנוש, מנהלות מערך האיכות, בטיחות החולה והשירות, מנהלת השירות הסוציאלי ומנהלת בית הספר האקדמי לסיעוד, סגנית בכירה למנהל משרד הקבלה, ראש מערך איכות. ראש מערך ניהול סיכונים מנהלות מחלקות רפואיות ויחידות רפואיות, כולן נשים שתפקודן מאוד דומיננטי ומשולב בניהול בית החולים והתקדמותו, כמובן שלא מניתי את כולן, אבל בהחלט אני דוגל במתן הזדמנות שווה ובפיתוחן של נשים בבית החולים, שעושות עבודתן ברגישות ובמסירות רבה. "

השאר תגובה

דילוג לתוכן