למה חשוב לרדת לפרטים קטנים וחשובים

הם היו זוג מהאגדות. נשואים באושר ובעושר וזה…

לאחר שנתיים נולדה להם בתם הבכורה מיכל. יום אחד הגיע סוכן ביטוח לעבודתו והציע לו תמורת פרמיה די נמוכה ביטוח חיים מהסרטים: 2 מיליון ₪ במקרה פטירה. אמר ועשה. כאות הוקרה ובצעד אחראי מינה כמוטבים לקבלת הכספים בזו הלשון: "את אשתו מירב אם היא בחיים, אחרת את בתו מיכל". (וכן, השם האירוני והשיווקי של ביטוח החיים מוענק רק במקרה של מוות למוטבים)

אבל כמו בכל אגדה, הנישואים נתקלו בקשיים ועלו על שרטון. רגע לפני שהספינה טבעה לחלוטין, החליטו הזוג להיפרד ופנו לבית הדין בדרכי שלום בכדי להסדיר את הגירושין ואת הסדרי השהייה של בתם.

לאחר זמן מה, הוא נישא מחדש. הפעם הקשר היה מפוכח ומציאותי, שניהם היו גרושים, לו יש ילדה, לה יש דירה אז עשו זאת כמו שצריך. ערכו הסכם ממון, ערכו צוואות הדדיות והמשיכו בחייהם השלווים, תכננו לטוס ולטייל בעולם, לבקר במסעדות ולצלול באוקיינוסים הגדולים.

אך תכנונים לחוד ומציאות לחוד והוא נפטר בפתאומיות.

חברת הביטוח שגילתה אחריות, נתקלה במבוכה כשביקשה לשלם למוטבים את כספי הביטוח, הרי כמוטב רשם המנוח את אשתו מירב, אך היא כבר אינה אשתו אלא גרושתו, ומצד שני רשום התואר אשתו, ואולי כוונתו היתה לאשתו שתהיה בעת פטירתו, כלומר זו האחרונה (אלמנתו) ?אך זה לא מסתדר הרי הוא רשם כי אשתו היא מיכל ולא יעל?! בצרתה שיתפה חברת הביטוח את בית המשפט בהתלבטותה כדי שזה יקבל החלטה ויפתור אותה מעסק הביש.

בית המשפט אמר שתכל'ס, המקרה לא כזה מורכב. הרי לפי סעיף 147 לחוק הירושה, כספי הביטוח אינם כלולים בעיזבון הנפטר ולכן מי שיזכה בהם הינו המוטב המוגדר בפוליסה ולאו דווקא יורשי הנפטר.

בית המשפט הבין את מבוכתה של חברת הביטוח, אך קבע יש להתחקות אחר רצון המוריש אשר  בהכרח ביקש להיטיב עם אשתו הנוכחית ולא עם אשתו באותה העת (גרושתו) מתוך כוונה לדאוג לפרנסתה ולילדיהם המשותפים.

בית המשפט התייחס להסכם הגירושין בין המנוח לגרושתו אשר הפריד הפרדה מוחלטת ברכוש הצדדים וכן מצוואתו אשר התייחסה אך ורק לאשתו יעל וילדיהם המשותפים ולא הזכירה בשום צורה את גרושתו.

עו"ד איתמר ארנסט

הלכה זו משנת 1974 ידועה בשם "הלכת חסקין" ובה קבע הנשיא זוסמן כי יש ללכת אחר הצדק ורצון המצווה, ולכן ציווה את כספי הביטוח לאלמנה וילדיה למרות שהמוטבת בפוליסה היתה רשומה כאשתו הראשונה.

עוד הוסיף הנשיא בפסק דינו המלצה מחכימה לדורות הבאים:

"המבקש למנוע תוצאה זו ייאלץ לבקש לצרף לפוליסה או לתנאי קופת הגמל משפט בנוסח כגון: "מאורעות עתידיים כגון גירושין או מאורעות אחרים לא ישפיעו על פירוש מסמך זה".

מכאן ניתן ללמוד כמה דברים חשובים על סגירת קצוות ופינות, אך בעיקר זוהי המלצה למי שהתגרשו ונישאו מחדש וערכו צוואה לטובת בן או בת זוגו השני/ה, נא לעדכן את המוטבים המוגדרים בפוליסת הביטוח ובקופות הגמל שלכם בהתאם לצוואה.

יש אומרים כי מעשה זה יחסוך מהאלמנ/ה מלשלם את כספי הביטוח, (אם) ככל ויקבלו אותם לאחר דיונים ארוכים ומתישים, כשכר טרחתו של עורך הדין…

עו"ד איתמר ארנסט מתמחה בדיני ירושות, צוואות אפוטרופסות וייפוי כוח מתמשך

מוזמנים להקשיב לסדרת הפודקסט "צרות של עשירים" מדברים על כסף משפחה ומה שביניהם לבני הגיל השלישי בקישור הבא :

https://anchor.fm/itamar95

לקבלת המדריך המקיף לעריכת ייפוי כוח מתמשך בחינם ניתן להשאיר פרטים כאן: וכן באתר: www.ernstadv.com

השאר תגובה

דילוג לתוכן