עו"ד איתמר ארנסט מביא לנו את הסוגיה שהמון לאחרונה תוהים מה היא אומרת, הנה על קצה המזלג:

עו"ד איתמר ארנסט

הלו?

שלום, איך אפשר לעזור?

דחוף אנחנו צריכים להגיע אליך לחתום על אישור לדיור למשתכן.

את מתכוונת תצהיר ידועים בציבור?

כן, כן.

למה זה דחוף?

כי עוד רגע נסגר המכרז ואז בקשו אישור נישואין, ואנחנו לא…

אה, אוקי. ואתם רוצים לגשת למכרז כזוג כדי לזכות בדירה, נכון?

כן ברור. יש בעיה עם זה?

שיחה אופיינית שעורכי דין רבים מקבלים אחת לשבוע מזוגות צעירים שמתבקשים להמציא אישור על היותם נשואים או "ידועים בציבור".

המושג הזה למי שתוהה, לא כתוב או מצוין בחוק ספציפי, אלא הינו יציר פסיקת בתי המשפט ונחשב לאחד מן התוצרים המובהקים של הדין האזרחי החילוני במדינה בעקבות מקרים רבים לאורך השני בהם זוגות בוחרים לקיים זוגיות ואף משפחה ללא נישואין רשמיים אזרחיים או ברבנות. כנראה שהמניעים העיקריים להיווצרותם הינם ההתנגדות מצד זוגות אלו לדרישות הדין הדתי בענייני נישואין וגירושין או לנישואין בכלל.

 

מבלי שאכנס לשיקולי בני הזוג שהובילו אותם להחלטה זו, עצם הגדרתם כ"ידועים בציבור" מקנה להם זכויות ומעמד זהה לזוגות נשואים למרות שהם אינם נשואים.

עם זאת, רבים אינם מודעים לזכויותיהם ולמעמדם, עד אשר הם נדרשים להמציא אישור כזה או אחר לגורם רשמי או לגוף ציבורי שהם אכן זוג רשמי, ואז הם תוהים לעצמם מהיכן ימציאו עכשיו אישור זה?!

המונח הרווח בחברה הינו "ידועים בציבור" אך אם נחשוב על זה לרגע נשאל את עצמנו במה הזוג ידועים? ואיזה ציבור יודע על כך?

ההנחה הרווחת במערכת המשפט היא כי "ידועים בציבור" הוא כינוי כולל לבני זוג שהיחסים ביניהם מדמים יחסים שבין בני זוג נשואים, ואולם הם אינם נחשבים לנשואים, ומכאן קיימות לו כזוג זכויות כזוג נשוי.

היטיבה להגדיר זאת שופטת בית המשפט העליון, השופטת וילנר בעניין פלוני נ' שלמה חברה לביטוח בפסק דין שניתן בדצמבר 2021.

בפסק הדין סוקרת השופטת וילנר כיצד ההתייחסות המשפטית להגדרת הזוגות הידועים בציבור התפתחה לאורך השנים, ואף מציעה להפסיק להשתמש במונח ה"ארכאי" לטענתה ובמקום ידועים בציבור לתאר את מערכת היחסים בין הזוג כ"שותפות זוגית", מונח שהוא הרבה יותר מכבד וראוי מבחינתה כלפי זוגות אלו.

וכדבריה: "אני סבורה כי מונח זה משקף נכונה את המשמעות המשפטית המיוחדת הנובעת מחייהם המשותפים של בני זוג שאינם נשואים זה לזה, אשר הסכימו (במובן המשפטי) להחיל על מערכת היחסים ביניהם את מרבית הזכויות והחובות הכלכליות של מוסד הנישואין".

וילנר מבהירה כי המושג "ידועים בציבור" מתאר מצב עובדתי, ואין הוא בגדר סטטוס משפטי. הוא אמנם גורר תוצאות משפטיות שונות אך הוא אינו משנה את מעמדם האישי של הצדדים, כך לדוגמא בתעודת הזהות לא יופיע הסטטוס ידועים בציבור או נשוי אלא רווק/ה אלמן/ה גרוש/ה בהתאם לסטטוס המשפטי הקבוע בחוק.

אילוסטרציה

"מה צריך להוכיח כדי להיחשב כידועה בציבור"? היא שואלת אותי בהמשך השיחה

"קודם כל", אני עונה, "היום כבר אין חשיבות אם הציבור יודע או לא על היותכם זוג, מה שחשוב הוא מבחן סובייקטיבי שבודק איך בני הזוג רואים את טיב מערכת היחסים ביניהם וצריך לבסס את זה על ראיות ברורות שמתאימות לקיום זוגיות של זוג נשוי.

"כך לדוגמא בודקים אם אתם מקיימים משק בית משותף וחיי משפחה כזוג נשוי עם כל המשמעויות המשפטיות והכלכליות הנובעות מכך".

ישנם זוגות רבים (בעיקר צעירים) שבוחרים לעבור לגור ביחד ולא דווקא בכוונתם להיות עם מחויבות משפטית וכלכלית אחד לשניה , אלא בוחרים לעשות כך משיקולי חסכון או לתקופת ניסיון לבחינת הקשר ולכן מערכת המשפט זהירה מאוד בבחינת ההגדרה המשפטית לזוג שמגדיר עצמו ככזה.

"אז מה המשמעות של מה שאתה אומר"? היא שואלת

"המשמעות היא, שלפעמים הקשר צעיר מדי ולא מספיק מבוסס מבחינת המחויבות של בני הזוג אחד לשני, ואז הזוג לא יחשב כזוג נשוי לענין הזכויות המשפטיות ביניהם".

ניתן למצוא את הביטוי המובהק לכך בהלכת שיתוף הנכסים ביניהם, הכוללת את זכויות הפנסיה ואף את תשלומי המזונות ככל וידרש. בנוסף אם חלילה אחד מבני הזוג נפטר יש זכויות ירושה, כמו גם קבלת קצבת שארים וקבלת פטורים ממיסוי מקרקעין.

"אם את מעוניינת להצהיר על כך שאתם ידועים בציבור אתם חייבים להבין זאת ואף להוכיח זאת במידת הצורך".

"אני מבינה", היא אמרה.

"מתי אפשר להגיע"?

עו"ד איתמר ארנסט מתמחה בדיני ירושות, צוואות אפוטרופסות וייפוי כוח מתמשך

מוזמנים להקשיב לסדרת הפודקסט "צרות של עשירים" מדברים על כסף משפחה ומה שביניהם לבני הגיל השלישי בקישור הבא :

https://anchor.fm/itamar95

לקבלת המדריך המקיף לעריכת ייפוי כוח מתמשך בחינם ניתן להשאיר פרטים כאן:

*אין לראות באמור לעיל יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי 

השאר תגובה

דילוג לתוכן