תכניות הריאלטי שהסתיימו השבוע בקול תרועה, צריכים ללמד אותנו משהו אחד – אין עוד מקום לחרם על הנשים בתרבות שלנו, ויש סוג של התעלמות מהמוזיקה הישראלית היפה כל כך, שני הדברים הללו צריכים להעסיק אותנו יותר מהזוכים עצמם

השבוע התקיימו שני ערבי גמר ריאלטי, גמר 'האח הגדול' בערוץ 13 וגמר ה'כוכב הבא' בערוץ 12 בהפרש של יום אחד, שני אנשים הפכו למנצחים הגדולים. אך אני לא מסתכלת על המנצחים, אלא על מה שהם הביאו למסך, ומה הזכייה שלהם אומרת עלינו כעם, כקהל, כחברה וכאזרחי מדינת ישראל.

נתחיל עם גמר 'האח הגדול' שהתקיים ביום שלישי, לא הייתי צופה אדוקה של התכנית, יש לי בכלל בעיה עם תכניות ריאלטי, אך זו כבר הבעיה האישית שלי, אך יצא לי מידי פעם לצפות מעט, גם הרשתות החברתיות התעסקו עם זה המון כך שלא היה לי ממש לאן לברוח. אני בכלל שונאת את הרציונל מאחורי התכנית. לקחת 14 אנשים שונים כל כך להכניס אותם לתוך בית אחד ולהמתין למאבקים ביניהם. כאשת חינוך זה מאוד מפריע לי. אך הפעם אני דווקא רוצה לומר שאפו לתכנית. ושאפו יותר לאורן חזן, נכון כולם מכנים אותו פרובוקטור, הוא נכנס לעימותים כל פעם מחדש. אך הוא גם הוציא מתוך הבית את הישראלי המכוער, את מאיה בצלאל, שהחליטה להחרים אותו, ויום למחרת הקהל החרים אותה, את מירי כהן, שאני במקומה הייתי מתביישת, אמא לילדים, הנהיגה חרם בארוחה נגד חזן, וכל הדמעות שזלגו מעיניה כל פעם מחדש  ללא סיבה, לא יחפו על השיימינג שהיא עשתה לו. אך אני רוצה לומר כל הכבוד לקהל, לעם הישראלי, שלא נתן לזה יד, והחליט כל פעם מחדש להדיח את אלו שניסו להשפיל ולזלזל, אורן חזן הוכיח לנו כי אין מקום יותר לבריונות ולחרמות בחברה הישראלית, וכי מי שנוהג כך סופו להיות מוחרם. התכנית הביאה את הצד המכוער של הרבה נשים שם שהתכסחו עם חזן, אני במקומן ביום הכיפור הזה עושה חשבון נפש ענק. אני שמחה שהמון בני נוער וילדים נחשפו לתכנית והבינו שחרם הוא  דבר שהורס גם את יוזם החרם בסופו של יום. חזן, בזכות  זה שהכל דילג מעליו, איפשר לנו לראות את התוצאה הזו עד הסוף, אני לא יודעת כמה אנשים היו מצליחים להיות חזקים כמוהו בסופו של יום, זה השתלם לו, אך זה השתלם לא פחות לחברה בה אנו חיים.

מתוך עמוד הפייסבוק של האח הגדול – רשת 13

ונמשיך עם ה'כוכב הבא', הגמר הגדול, יצא לי לראות לא מעט תכניות הפעם, משום שהייתה לי בת משפחה שהתמודדה. המתנתי לגמר וללא ספק הגיעו לגמר זמרים מהשורה הראשונה, על כך אין עוררין. אך שוב התכנית ממשיכה לחטוא לבסיס שלה, לרעיון הראשוני כי מטרת התכנית למצוא את הזמר הישראלי הבא,  ודגש על הישראלי. והתכנית הולכת ומתרחקת מכל מה שישראלי, פתיח הגמר היה שיר בלועזית, הזוכה הגדול היה זמר שלא שר כל העונה אפילו פעם אחת בעברית, אפילו את שירו המדהים של חנן בן ארי הוא תרגם לאנגלית, אז אני לא מבינה? מליון שקל הוענקו לזמר ישראלי שיוציא אלבום באנגלית? התבלבלתי, נראה לי גם רשת ג' התבלבלו. אני לא יודעת מה קרה ל'טדי' הפקות, שמעונה לעונה, גם בתכנית המקבילה שלו, 'בית ספר למוזיקה', במקום לעודד את היצירה הישראלית, שגם תרוויח תמלוגים, הוא הולך ונעשה יותר ויותר לועזי, עד שזמרים ממש מתאמצים לשיר שם באנגלית כי מרגישים שזה מה שיקדם אותם בתכנית. ממש חבל, למוזיקה הישראלית יש יצירות מופת, שירים שלא נס ליחם, יש לתת להם במה, אני מאמינה שאני לא היחידה שחושבת כך, אז למה נראה כי אני היחידה שזה ממש צורם לה?

תמיר גרינברג רגע ההכרזה קשת 12

נקווה שהשנה הבאה תביא אלינו יותר יצירה עברית ופחות חיקויים בינלאומיים, ושנדע לאהוב אחד את השני, אהבת חינם נטולת חרמות. שבת שלום

השאר תגובה

דילוג לתוכן