העבריין מישל ז'אנו הורשע ברצח שקד שלחוב ב-2003 באשקלון, לאחר שניסה לפגוע בשלום דומראני וירה בראשה של שקד בת ה-16 עקב טעות בזיהוי. הרשעתו נשענה בין היתר על האזנת סתר מהרכב שנמלטו מהזירה – וכעת הוא יציג בדיקות ממעבדת קול לפיהן לא היה זה קולו בהקלטה

בחודש הבא ימלאו 20 שנה לרצח שזעזע את המדינה הרצח של שקד שלחוב, נערה בת 16 מאשקלון שנורתה למוות בגלל טעות בזיהוי במהלך סכסוך בין עבריינים, לפני שבועיים נחשף במהדורה המרכזית בחדשות 13 כי אחד המורשעים ברצח, מישל ז'אנו, מבקש משפט חוזר, ולדבריו יש בידו ראייה חדשה שסותרת את הראייה שהציגה התביעה במהלך המשפט. בראיון בלעדי לסקופ הוא מספר על השנים שעברו, ולמה עכשיו, 20 שנה אחרי הוא רק יכול לפתוח את הידיעה הזו.

הרצח של שלחוב, שנורתה בראשה ב-20 ביולי 2003 באשקלון, זעזע את הציבור וגם את משטרת ישראל, שכן היא הייתה הנרצחת הבלתי מעורבת הראשונה במלחמת כנופיות הפשע. ז׳אנו הורשע יחד עם חברו ישראל גנון, לאחר שניסו לפגוע בעבריין שלום דומראני – ובעקבות טעות בזיהוי רצחו השניים את שלחוב.

שקד שלחוב ז"ל

הרשעתו נשענה בין היתר על עדותו של העבריין ירון סנקר שסיפר כי ז'אנו וגנון הם הרוצחים, ועל האזנת סתר של המשטרה מהרכב שעל פי החשד נמלט מהזירה. כעת ז'אנו יציג בדיקות ממעבדת קול לפיהן הקול בהאזנת הסתר של המשטרה הוא לא קולו – והוא אף טוען כי הקול הוא של עבריין אחר.

ביום שני השבוע, שוחחתי עם ז'אנו שיחה טלפונית ארוכה, שהתקיימה מהכלא, והאזנתי לאדם שבור, מותש, פגוע ומחפש צדק,  "אני יושב כבר כמעט 20 שנה, כל השנים אני חף מפשע," אמר ז'אנו בתחילת השיחה והמשיך, "אני יודע כל הזמן הזה שאני חף מפשע, וזה כל כך כאב לי, יש לנו קודים בעולם שלנו, כל עוד האדם שביצע את הפשע חי, אתה לא יכול להעיד נגדו, היום, שנתיים אחי שהוא נפטר."

אתה עוד מעט כבר משתחרר, מה חשוב לך כל כך להוכיח?

אני רוצה את זה בשביל אמא שלי, בשביל הבן שלי, שידעו שאני לא רוצח ולא רצחתי את שקד שלחוב.

מישל זאנו

אז למה רק עכשיו לדבר?

בעולם שלנו אנו יודעים הכל, אבל לא יכולתי לדבר, פחדתי לצאת עד מדינה, ובעקבות זאת הפסדתי את כל החיים שלי, הייתי בהפרדות כל החיים שלי, לא הייתי בטיפול, אני לא רוצה אות קין של רוצח. נכון, אני עבריין פושע נכון, אבל אני לא רצחתי, מעבר לזה, לא רק שאני אומר להם מי הבנאדם, אני מביא גם קלטת שלו מהחקירה, שמוכיחה המון.

אתה חושב שיאמינו לך?

מהחקירה שלי נעלמו המון ראיות, אנחנו מחכים לתגובה מהם, התובע בתיק שלי נפטר, שנה שלמה חיכיתי לתגובה. הבחור שאני יודע שהוא אשם, הוא היה עם ישראל גנון, לא אני. בזמנו אחי יגאל ז"ל התקשר מבית סוהר, שומעים אותו ברקע, והסיקו שזה אני, אני הורשעתי על סמך הקול ברקע, שוטרת אמרה שהיא שמעה אותי. זה בכלל לא קביל, מביאים בדרך כלל מומחית לקול במקרים כאלה. אחרי שהבנאדם נפטר, אני יכול לחשוף את הרוצח, אני מוכיח זאת מדעית, הוא היה עצור על התיק בזמנו והשתחרר, וכל חומרי החקירה שלו נעלמו, וכאן זה משליך על כל מיני וועדות.

יצא לך לחשוב על זה בשנים שהיית בכלא?

20 שנה סבלתי גיהנום, הילד שלי גדל לבד, סבלתי גיהנום, נפתחו לי תיקים, כי לא יכולתי לומר מי הבנאדם, גנון סיפר את הסיפור האמיתי לעורכי דין אחרים, אמר להם שאני לא הייתי איתו, והוא זה שהיה עם גנון. סנקר, עד המדינה,  לא היה באירוע. אני מואשם בשני אישומים, באישום הראשון סנקר טוען שהיה איתי ובכתב האישום השני אני מואשם על הרצח של שלחוב שלכאורה שמע מגנון, בית משפט לא מאמין לסנקר, מזכה אותנו. פרקליטות דרום אפילו לא רצתה לערער, ובסוף מי שהגיש את הערעור זה פרקליט המדינה, מה הם קשורים אלי? זו קנוניה נגדי. הם כאילו רצו לנקות את השטח מעבריינים, נכון שאני ואחי היינו מטילים איימה בעיר, זה לא המצב היום, עובדה, כשהשתחררתי הייתי  שנתיים בחוץ, מטייל, הכל טוב, פתאום בית משפט העליון מרשיע אותי.

אמא של שקד משוכנעת שזה אתה

גברת אילנה שלחוב אני מבין אותך, מבין לליבך, אני לא רצחתי את הבת שלך, אני מזמין אותך לביקור שתוכלי לנקות את הלב שלך, נכון עשיתי המון דברים, אבל אני לא רוצח. ישבתי המון שנים, היום אני רוצה את השקט שלי, לא רוצה להתערבב, רוצה את השקט שלי, הפינה שלי. אני לא רוצה בלאגן, הדור של הפשע היום הוא דור מושפע ואני רוצה להתרחק מזה. רוצה להתחתן להביא עוד ילד או שניים וזהו. אני אתפרנס בחוץ בכבוד, נכון שאין לי המון כסף, המשפט האחרון נטל ממני המון כסף, בדמעות השגתי אותו. די עזבו אותי, תנו לי להשתחרר, עברתי מלא.

אילנה שלחוב בבית המשפט צילום מסך חדשות ערוץ 2

בעצם מה קורה עכשיו?

עורכות הדין רויטל ימימה ועו"ד רויטל בן שבת ועו"ד דוד יפתח הם אלו שמייצגים, מובטח לי משפט חוזר, אך אני לא רוצה משפט חוזר, אני רוצה  שהפרקליטות תיסוג מכתב האישום. נעשו אצלי המון מחדלים, אני 20 שנה יושב, אוכל את עצמי, בני גדל אל מול עיניי, הפסדתי חיים שלמים. הייתי שלוש שנים בלי טלפונים, לא דיברתי עם אף אחד, הייתי בהפרדה, בגלל כל הפרשה שהייתה לי עם חברת הבניה, אני כבר לא אותו אדם. ובטח שלא רוצח. שהגעתי לבית המשפט העליון הוא מזכה אותי מהאישום של הניסיון לרצח במעלית של שי בנאמו, שסנקר כביכול היה איתי ומרשיע אותי ברצח שסנקר בכלל לא היה בו, אם אתם מאמינים לו תרשיעו אותי בשני הדברים הללו, איפה האמינות שלו? אם כבר תרשיעו אותי בשניהם, רואים שזו הייתה קנוניה, הם רצו לעשות וי על התיק של שקד כי הוא היה מאוד מתוקשר בזמנו, בית המשפט אפילו לא דרש מהפרקליטות לשים לי האזנות סתר לראות אם זה באמת אני. בזמנו הבאתי מומחית מטעמי, סימה שגב שעל פיה הורשעו המון אנשים מאסרי עולם, היא הייתה מעבדת זיהוי קול, ואמרה אי אפשר לומר על פי רעש הרקע שזה מישל ז'אנו. אני יושב רק בגלל שלא יכולתי לומר את השם של הבנאדם, ואם הוא לא היה נפטר הייתי גם נשאר כך, אך כנראה אלוקים רצה שהאמת תצא לעיר, לי חשוב שידעו שאין לי דם על הידיים, אני לא רוצח, למה אני אשב כל החיים. כל השנים עשו עלי עליהום, כל הדיונים מישל, מספיק זה לא מישל ז'אנו. הפסדתי את אח שלי, אני לא יכול להיות בשום בית סוהר, בגלל הסכסוכים, היום אין לי כלום עם שלום דומראני, אין לי סכסוכים ולא מלחמה עם אף אחד. עובדה כשהייתי בחוץ ב2008 לא הסתכסכתי עם אף אחד.

בעקבות הליקויים בתיק שלי היו המון ועדות ומסקנות שעוד ידוברו בבית המשפט. יש חוק שאומר אם אדם שפוט מאסר עולם לא גונזים את התיק שלו עד שהוא נפטר מן העולם, ואצלי לא מוצאים את התיק. וכעת אנו מחכים לתשובת הפרקליטות.

עו"ד רויטל בן שבת

עו"ד רויטל בן שבת, המייצגת את ז'אנו אמרה השבוע: " במסגרת הבקשה למשפט חוזר הוצגה ראיה מדעית חדשה המלמדת באופן חד משמעי כי מישל ז'אנו חף מפשע. הראיה מלמדת כי לא היה מעורב באירוע הרצח. חשוב להזכיר כי מישל זוכה תחילה, פה מלא, בבית המשפט המחוזי ולאחר מכן הורשע על בסיס אותן הראיות בדיוק בבית המשפט העליון. מה שעמד בבסיס ההרשעה הייתה הקלטה מרכב המילוט של הרוצחים לגביה נקבע כי הדובר הוא מישל ג׳אנו. היום הראיה המדעית מציגה כי אין זה קולו של ז׳אנו אלא של אחר. לכן צריך לקיים משפט חוזר ולזכות את מישל ז'אנו."

השאר תגובה

דילוג לתוכן