החל מיום שלישי בערב, העיר אשקלון ספגה עשרות רקטות מעזה, מתקפה שלא נראתה כמותה מאז 'צוק איתן', נזקים כבדים וגם פגיעה בחיי אדם, סיקור נרחב של השבוע הקשה ביותר של העיר בפרט ושל מדינת ישראל בכלל.

מבצע "שומר החומות" נפתח השבוע, ערב יום ירושלים, בעקבות שיגור רקטה מעזה לירושלים, ומשם החל תרחיש האימה של תושבי הדרום בכלל ואשקלון בפרט. אשקלון ספגה הכי הרבה טילים בממוצע מכל עיר אחרת בארץ בהתקפה זו, כך על פי נתונים שפרסם העיתון 'כלכליסט' ובכל זאת, במאבקים המדיניים אינה זוכה להכרה כאזור עדיפות לאומי, החל מיום שני בערב, הופגזה העיר אשקלון ללא הרף, אז מה היה לנו:

מבצע שומר החומות באשקלון עד כה:
65 מטחים נורו לעבר העיר.
697 שיגורים.
61 פגיעות.
636 יירוטים או נפילות בשטחים פתוחים.

בית שספג פגיעה ישירה השבוע באשקלון – צילום: דוברות העירייה

 

בלילה שבין חמישי לשישי:

168 שיגורים לאשקלון בלילה אחד:

בהערכת המצב שנערכה הבוקר (שישי) בחמ״ל עיריית אשקלון בראשותו של ראש העיר, תומר גלאם, השתתף גם מנכ״ל משרד הביטחון, אמיר אשל.

בפתח הישיבה הציג ראש העיר את הנתונים של הלילה האחרון, החל מהשעה 18:00 ועד לשעה זו, לפיהם נורו 168 רקטות לעבר העיר בשמונה מטחים, מתוכם 6 פגיעות ישירות ו-162 יירוטים או נפילות בשטחים פתוחים. כמו כן, בעקבות הירי נפצעו 10 מתושבי העיר, בהם 1 קשה, 9 קל ועשרות נפגעי חרדה.

ראש העיר, תומר גלאם, שסייר הלילה בזירות אמר: ״אני רוצה להודות לתושבים על המשמעת שהם מפגינים ועל העמידה האיתנה שלהם. הייתי הלילה בזירות, שוחחתי עם התושבים, סייענו בכל דבר שהיו צריכים וביקשתי מהם להמשיך ולהקפיד לקיים את הנחיות ההתגוננות שהוכחו כמצילות חיים. המדינה חייבת לתת מענה מהיר יותר לסוגיית מס רכוש וכמובן, פערי המיגון בשכונות הוותיקות שחייבים לצמצם אותם באופן מיידי״.

מנכ״ל משרד הביטחון, אמיר אשל: ״העמידה של העיר מרשימה בכל קנה מידה וניהול המערכה לא נופל משום מצב לחימה שאני מכיר. העמידה של התושבים מעוררת הערכה במיוחד לאור ההיקפים שאנו חווים בפרקי זמן קצרים. שר הביטחון ומערכת הביטחון מגויסים באופן מלא לעיר ומקבל את הדברים שראש העיר העלה, בתחומי המיגון, מס רכוש ועוד ונפעל כדי לסייע ולקדם את הדברים שהועלו בהקדם האפשרי״.

נפרדים מאחת הקורבנות של הירי, נלה גורביץ:

נלה גורביץ׳, תושבת העיר בת ה-57, שנהרגה ביום שלישי האחרון מפגיעת רקטה בביתה. לבקשת המשפחה, ההלוויה לא צולמה או סוקרה על ידי התקשורת.

הספד שנשא ראש העיר, תומר גלאם, בהלוויה: ״התכנסנו כאן יחד לחלק כבוד אחרון לנלה, תושבת העיר אשקלון, בת חמשים ושבע, שמצאה את מותה בדרך טראגית ובצורה בלתי נתפסת,
בזמן שאנחנו נלחמים מול אויב אכזר, שאינו בוחל בשום אמצעי כדי להרס, לפגע ולגדע חיים של אזרחים חפים מפשע, ארגון טרור שלא מבחין בין תינוקות רכים לקשישים, בין נשים לגברים, בין ילדים למבגרים, אחוזי אמוק וטרוף הם יורים לכל עבר במטרה אחת – לרצח כמה שיותר יהודים, ונלה, נהרגה רק כי היתה יהודיה, יהודיה ציונית שעלתה לישראל בשנת 1990 יחד עם בעלה גרגורי ולפני תשע שנים עברה לעיר אשקלון חבריה של נלה והשכנים שהכירו אותה מספרים על אשה צנועה, שקטה ואדיבה, שביום שלישי האחרון נהרגה במקום האישי והפרטי שלה ושל בעלה, בביתם שמול הים. העיר אשקלון ידעה ימים קשים, אבל הימים האלו שאנו עוברים הם ימים קשים ביותר. כמות הפגיעות, האבדות וההרס גדולה וכואבת, אך למולה, בתשובה מוחצת ובלתי מתפשרת לארגוני הטרור בעזה נצבים תושבי אשקלון, שמפגינים חסן אדיר ותעצומות נפש, שמקדשים את החיים, ששומרים ומגנים על החיים, שנותנים לצבא ההגנה לישראל, לכחות הבטחון ולממשלת ישראל את הגבוי המלא לפעל כדי שנצא מהמערכה הזאת כשידינו על העליונה. גריגורי היקר, ליבי אתך, אבדת את היקר לך מכל ואין בפינו מספיק מלות נחמה להציע לך מלבד תמיכה וחזוק, דע שהעיר אשקלון כלה אתך ומאחוריך ועירית אשקלון עומדת לרשותך בכל דבר. יהי זכרה של נלה ברוך ונצור בלבנו לעד״.

עלו לרגל:

בתוך כך, במהלך היום ביקר בעיר השייח׳ סלמי מרהט, ראש עמותת ׳חייל בודד׳ שבא להביע הזדהות עם המצב הביטחוני. נפתלי בנט הגיע אל העיר להביע סולידריות, אך התחמק משאלות פחות נעימות, גם השר לבטחון פנים אמיר אוחנה הגיע להביע סולידריות, אך חסך בהצהרות.

השיח הבדואי בביקור עם ראש העיר תומר גלאם – צילום: אלדד עובדיה

גם ראש עיריית טבריה לשעבר, רון קובי, עזב הכל והגיע לקפה של רוז'ה כדי לתמוך בתושבי העיר ולחזק את ידם, הוא שידר מדף הפייסבוק שלו לכל אלפי הצופים שלו והיה מתוסכל מכך שהעיר אשקלון אינה מקבלת אזור עדיפות לאומית. צפו בדברים שאמר:

 

פעילות הפגתית:

כמו כן, נערכו עשרות פעילויות הפגה בכ-40 מקלטים ציבוריים ברחבי העיר במטרה להנעים את זמנם של התושבים וילדי אשקלון ששוהים במקלטים. בין היתר, התקיימו הצגות של תיאטרון אורנה פורת, הופעות של דייויד ברוזה והאמן משה פרסטר, סדנאות ויצירה. הפעילות נערכה על ידי על ידי מתנדבים מתנועות הנוער מד״צים, מועצת נוער, לב אחד ודרור ישראל ובשיתוף קק״ל ומשרד התרבות. קאנטרי נתניה, אירח את תושבי העיר, והציע לילדים פעילות מגוונת, מזנון עשיר ובריכת שחייה. 

דיויד ברוזה בפעילות הפגתית במקלטים

מיגוניות נוספות הוצבו באשקלון

לאור מאות הטילים, שנורו בסבב ההסלמה הנוכחי, ובפרט ההתקפה המאסיבית על אשקלון, הציבה היום הקרן לידידות, בתאום עם פיקוד העורף ועיריית אשקלון, 10 מיגוניות ברחבי העיר אשקלון.

המיגוניות הוצבו בשכונות הותיקות של העיר, בהן אין לתושבים מענה מיגוני בבתים, בדומה לשכונה, בה פגע אתמול טיל פגיעה ישירה בבניין מגורים באשקלון.

בנוסף הציבה הקרן לידידות 3 מיגוניות סביב בית החולים ברזילי בעיר. מבצע הצבת המיגוניות בשטחי הציבור הוא חלק מתוכנית מקיפה למענה חירום לתושבי ישראל, במסגרתה הציבה הקרן לידידות למעלה מ- 65 מיגוניות בשטחי ציבור מתחילת שנת 2020, מיגון מוסדות למען הציבור, ציוד מיגון אישי לצוותי בטחון ורווחה הפועלים בערים והצטיידות ארגוני סיוע החרום בתקציב של למעלה מ-10 מיל' דולר בשנה.

נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין: "ליבנו עם כל אזרחי ישראל, הנמצאים תחת מתקפה. אנו, בקרן לידידות, מלווים את תושבי ישראל בצורכי רווחה שוטפים בשגרה, ובאותה אפקטיביות אנו מתייצבים לתת מענה מיידי לצרכים בעת חירום, בתיאום ובשיתוף הרשויות המקומיות, שירותי הרווחה, פיקוד העורף ויחד למען החייל כמו גם שותפינו בשירותי ההצלה. תושבי ישראל מוכיחים את חוסנם בכל פעם מחדש, וזו זכות שלנו לסייע במאמץ".

הצבת המיגוניות בשכונות – צילום: אלדד עובדיה

ראש העיר, תומר גלאם: ״אנחנו בעיצומה של מערכה קשה וגם הפעם אשקלון סופגת בצורה הקשה והמרובה ביותר. הצבת המיגוניות תספק מענה במרחב הציבורי וזה מבורך וחשוב, אבל המדינה חייבת לתת מענה אחת ולתמיד לאלפי התושבים שגרים בשכונות הוותיקות בבניינים נעדרי מיגון״. ובתוך כך שלח ראש העיר השבוע מכתב לראש הממשלה ושר הביטחון, מתוך המכתב: "בראשית דבריי, ברצוני לחזק את ידיכם בימים אלו, בהם אנו ניצבים בעיצומה של מערכה ביטחונית קשה ומטלטלת מול ארגוני הטרור בעזה. כידוע לכם, גם בסבב הלחימה הנוכחי אשקלון מהווה יעד אסטרטגי לירי בלתי פוסק והיא שוב נמצאת במוקד ההסלמה עם למעלה מ-250 רקטות שנורו לעבר העיר, 16 פגיעות ישירות במבנים ובניינים, 2 הרוגות, נזק רב לרכוש ועשרות פצועים ונפגעי חרדה, בהם ילדות וילדים רבים. למרות נתונים קשים אלו והסלמות חוזרות ונשנות שנכפות עלינו לעיתים קרובות, 25% מכלל העיר, שהם כ-40,000 תושבים המתגוררים בשכונות הוותיקות אינם ממוגנים ואינם יכולים להגן על עצמם, על ילדיהם ועל בני משפחותיהם בצורה הבסיסית ביותר בשעת חירום. מדובר על מציאות בלתי נתפסת שאינה יכולה להמשיך ולהתקיים אף לא יום אחד בשגרה ובוודאי בימים של מצב ביטחוני כמו זה שאנו נמצאים בו כיום. בשמי ובשם תושבי אשקלון, שעומדים איתנה בצורה מעוררת הערצה ומעניקים לכם את הגיבוי המלא, אני קורא לכם לפעול באופן מיידי למיגון השכונות הוותיקות בעיר ולא להמתין, חלילה, לאסון שעלול לפקוד אותנו בשל כך."

מנזקי הירי הלילה – צילום: דוברות עיריית אשקלון

בית חולים ברזילי:

המרכז הרפואי ברזילי טיפל עד כה ב-215 נפגעים, לפי הפירוט הבא: 129 פצועים קל, 4 פצועים קשה, 4 פצועים בינוני ו-75 נפגעי חרדה. מבין הנפגעים, 31 ילדים, 2 יולדות, ולפי שעה מאושפזים 14 מטופלים במחלקות השונות, ובמחלקה לרפואה דחופה מטפלים ב-17 נפגעים. במיון ילדים של המרכז הרפואי ברזילי התקבל ילד בן 3 עם חבלת ראש, בעקבות נפילה בזמן האזעקה באשקלון. יציב, מצב קל עד בינוני.ביחידת טיפול נמרץ מאושפזים עדיין 3 מטופלים, בעקבות סבב ההסלמה הנוכחי, שלושתם מונשמים ומורדמים, ובכללם לוחם צה"ל, ניצולת שואה ואמו של הילד שהלך לעולמו. בטיפול נמרץ ילדים מאושפז ילד בן 6 משדרות – מצבו השתפר באופן ניכר, והוא מטופל ותחת השגחה.
במחלקה האורתופדית מאושפז האזרח שנפצע באירוע טיל הנ"ט. הוא מתאושש מניתוח בכתף, בתקווה שישוחרר בקרוב. בשעה האחרונה התקבלו במרכז הרפואי ברזילי עוד שני מטופלים שנפגעו בעת ריצה לממ"ד: בת 33 ובן 61, שניהם מאשקלון. הגיעו עם חבלות גוף קלות. סך הכל, מתחילת האירוע טיפל המרכז הרפואי ב-243 מטופלים, מהם 18 עדיין מאושפזים.

תחת מטח רקטות כבד לעבר אשקלון, הגיע נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אל המרכז הרפואי "ברזילי" שבעיר היום, יום חמישי, ב' בסיוון, 13 במאי. את הנשיא ליוו ראש עיריית אשקלון תומר גלאם, ומנהל מרכז הרפואי "ברזילי" פרופ' יניב שרר.

בביקורו בבית החולים פגש הנשיא את הפצועים מירי הרקטות שפונו אל בית החולים בימים האחרונים. "ליבנו איתכם, ואתם בידיים הטובות ביותר שיש עם צוותים שעושים כל מאמץ להשיב אתכם הביתה בריאים", אמר הנשיא לבני משפחתו של חייל צה״ל שנפגע אמש מטיל נ״ט והוסיף: "אנחנו מתפללים יחד איתכם וסומכים על הרופאים, אני בטוח שיהיו בשורות טובות במהרה".

משם המשיך לשיחה עם בני משפחתה של קשישה בת 90 שביתה ספג פגיעה ישירה והיא נאבקת בפציעה. ״היא לביאה הנלחמת למרות גילה המופלג", אמר לנשיא מנהל בית החולים ובני משפחתה סיפרו לנשיא על סומיה סנטוש, המטפלת שסעדה את אימם ונהרגה מהפגיעה הישירה.

הנשיא ישב לצד בני משפחתו של עידו אביגל ז"ל בן החמש השוהים לצד מיטת אם המשפחה שני, שנפצעה קשה מהפגיעה הקטלנית בממ"ד בו שהו.

אסף, אביו של עידו ז"ל, סיפר על הדאגה הקשה לשלום רעייתו, על הלב השבור לאחר אובדן הבן ועל הכאב הנורא. הנשיא חיבק את אסף וביקש ממנו לאזור כוחות בשעות הבלתי אפשריות הפוקדות אותו והבטיח לעמוד לצידו בכל שידרש. ״אני כאן היום לכאורה לבדי אבל האמן לי שתמיכת העם שלנו כולו, נתונה לך והמחשבות של כולנו, נתונות לך ולכאב המשפחה המופלאה שלך. האובדן של עידו בלתי נתפס והצורך להתמודד איתו לצד הדאגה המייסרת ליתר בני המשפחה, קשה כל כך. הלוואי ויכולנו להקל עלייך.״

במחלקת טיפול נמרץ של בית החולים מאושפז גם נועם בן השש, בן דודו של עידו ז"ל, שנפצע אף הוא באורח קשה. "אתה תתחזק ותגדל יקר שלי,״ הבטיח הנשיא ושוחח עם הוריו על רגעי התופת ועל הטראומה הקשה.

הנשיא ביקר בתינוקיה של בית החולים שהועברה לאזור הממוגן בימים האחרונים. היולדת עינב שהגיעה להאכיל את בנה סיפרה לנשיא על לידה בצל האזעקות הבלתי פוסקות ועל החרדה הגדולה. הנשיא אמר לעינב שכילד שנולד בירושלים המופגזת הוא מבטיח לה שגדלים לא רע בכלל, וביקש ממנה להמשיך עם החוסן ומצב הרוח המעודד שהיא משדרת. הנשיא חיזק את ידי הצוותים הרפואיים והודה להם על המקצועיות המופלאה שהם מפגינים בעבודה שהיא ממש תחת אש. "תודה לכם בשם אזרחי ישראל כולם, שימרו על עצמכם", הפציר הנשיא בצוות הרפואי.

בין הביקורים במחלקות השונות קראו לנשיא אנשי בית הקפה של בית החולים וביקשו שישב לנוח. ״אני ממש לא צריך לנוח אבל ראש העיר שלכם, הוא באמת צריך כוס קפה.״ הנשיא אסף קפה עבור ראש העיר ועבורו וישב עימו לשיחה ארוכה על מאורעות הימים האחרונים. ״ההנהגה שלך מורגשת ובוטחת,״ אמר הנשיא לראש העיר תומר גלאם. ״אתה גיבור שמנהיג עיר של גיבורים ואנחנו כולנו מצדיעים לכם,״ הוסיף הנשיא ושמע מראש העיר על העמידה האיתנה של תושבי העיר שספגו אבידות ופצועים רבים במהלך הלחימה.

את הביקור חתם הנשיא בישיבה עם הנהלת בית החולים בחמ״ל המיוחד שפועל כל ימי הלחימה האחרונים בבית החולים. לאורך כל ביקורו של הנשיא לא פסקו האזעקות והנשיא הפציר בכל באי בית החולים להשאר במרחבים הממוגנים.

פרופ' יניב שרר, מנהל המרכז הרפואי ברזילי אמר בתום הביקור: ״המרכז הרפואי ברזילי מוביל ופורץ דרך, בשגרה ובחירום, ואני שמח שהנשיא היקר שלנו ראה לנכון לעמוד על כך היום מקרוב, לחזק את ידי הפצועים, לעודד את המשפחות ולהצדיע לצוותים הרפואיים המצוינים של המרכז הרפואי. הנשיא ביקר, בין היתר, במערך המיילדות של המרכז הרפואי, פגש יולדות נרגשות והתרשם עמוקות מאיכות הטיפול ביולדות ובתינוקות הרכים. כמו פעמים רבות בעבר, המרכז הרפואי ברזילי מפגין גם בסיבוב הזה חוסן, מקצועיות ואיכות, בתנאים מורכבים ובלתי פשוטים, וללא ספק הנוכחות של הנשיא מחזקת את עובדי ברזילי המסורים ומעצימה את גאוות היחידה שלנו".

רצ"ב סרטון המתאר את פעילות ביה"ח במהלך הלחימה:

 

 

פעילות צבאית:

צה"ל תקף למעלה מ-600 יעדי טרור ברצועת עזה

מצורפת הודעת דובר צה"ל בנושא: https://IDFANC.activetrail.biz/anc135211

מצורף תצלום אוויר של מנהרת הטרור שהותקפה: https://IDFANC.activetrail.biz/1352111

מצורף סרטון מתקיפת מנהרת הטרור: https://bit.ly/2QhH1VY

מצורף סרטון מתקיפות מבנים של המטה לביטחון פנים המשמש לסיכול מודיעין של הארגון: https://bit.ly/3uKpmVU

מצורפים תצלומי אוויר של מבני המטה לביטחון פנים המשמש לסיכול מודיעין: https://IDFANC.activetrail.biz/anc13052021

בנוסף, מצורף סרטון בנושא מוכנות הכוחות בגבול הדרום: https://bit.ly/2RMQ7u7

אוגדת עזה איתרה וסיכלה למעלה מחמש חוליות ומשגרי נ"ט של ארגון הטרור חמאס

באמצעות מודיעין מדויק, יכולות אש קטלניות מהאוויר ומהקרקע וסגירת מעגלים מהירה, הצליחה חופת האש של אוגדת עזה למנוע בשעות האחרונות למעלה מ-5 פיגועי ירי נ"ט לעבר מדינת ישראל.
במהלך התקיפות הושמדו משגרי נ״ט והותקפו חוליות של פעילי חמאס.

חוליות הנ״ט של ארגוני הטרור הותקפו באזורים שונים לאורך ולרוחב רצועת עזה ובין היתר בעיר עזה, חאן יונס, בית חנון, שג׳אעיה וג׳באליה.

צה"ל ממשיך לתקוף בשטח רצועת עזה, לפעול אל מול איום הנ״ט ולהשמיד את יכולות האויב.

מצורף תיעוד מסיכול החוליות ומשגרי הנ"ט: https://bit.ly/3w2hZcp

בנוסף, מצורפת אילוסטרציה של המטרות שהותקפו: https://IDFANC.activetrail.biz/1305202102

כמו כן, מצורף סינק של מפקד מכלול תקיפות הנ"ט באוגדת עזה: https://bit.ly/2RUtW56

מצורף סרטון היערכות כוחות צה״ל בגבול הדרום: https://bit.ly/3eHBBNf

 

השאר תגובה

דילוג לתוכן