אמית ב' המתחדש ממשיך לצמוח: סביבת לימודים חדשנית ומזמינה, מגוון מגמות, יחס אישי ועוטף, ומצוינות וערכים ללא פשרות. יצאנו לבדוק – מה הפך את בית החינוך הזה, עם כל השינויים הפרסונליים שהתחוללו בו להיות מוקד רלוונטי לאוכלוסיות הציוניות דתיות בעיר אשקלון.

 

משהו טוב קורה בבית החינוך אמית ב' באשקלון. בעוד במוסדות חינוכיים נוספים בארץ מתקשים לפצח את ההתמודדות המורכבת עם השפעות נגיף הקורונה שהביא לריחוק חברתי פיזי ואתגר גדול בצורת לימוד מרחוק בזום – הצוות החינוכי בבית הספר, רשת אמי"ת, הרשות המקומית ומשרד החינוך, הובילו בתקופה זו מספר יוזמות חינוכיות ייחודיות שהביאו את בית החינוך לגדילה מספרית והצלחות רבות, אשר הפכו את משבר הקורונה להזדמנות.

פגשנו השבוע לשיחה קצרה את גדעון שינדלר, מנהל בית החינוך הצבנו בפניו שאלות לא פשוטות והתשובות שקיבלנו מבאי בית החינוך, בהחלט הפתיעו אותנו.

כבר בכניסה לבית הספר מקדמות אותנו מדשאות רחבות ידיים. השקט מעיד על כך שהתלמידים הרבים ספונים בביתם מחמת נגיף הקורונה, אך לדברי מנהלת נתיב הבנות וחטיבת הביניים הגברת עליזה סופר, אשר ניהלה בהצלחה יתרה ב-15 השנים האחרונות את ביה"ס עוזיאל :"הצוות החינוכי מאוד חם, אכפתי ומקצועי. בית הספר רואה את התפתחות התלמיד מעל הכל ומעניק מגוון תחומי העצמה ומענים רגשיים – לצד התפתחות הלימודית והחברתית הקיימת אצלנו."

עליזה סופר – מנהלת נתיב בנות וחטיבת ביניים

גדעון, מה באמת השתנה מאמית ב' של לפני שנתיים?

"ראשית, הפרדת לימוד לפי מגדר. ברוב מוחלט של שעות היום ושגרת יום לימודים מתנהלת בשלושה נתיבים שונים. ישנם רכז נתיב ויועצת חינוכית לכל נתיב ומתאפשרת עבודה פרטנית ממוקדת עם התלמידים והתלמידות בזכות מחנכים ומחנכות מהשורה הראשונה". שנית, אנו משכללים את עצמנו להפחתת זמן מע"מ-מורה עומד מדבר ולהגדלת נתח הלמידה העצמית בכל שיעור, במגוון שיטות.

נפגשנו עם הצוות החינוכי ועם מספר תלמידים כדי לשמוע על השינוי המסקרן.

הרכזת הפדגוגית חנה אייזנר מצטרפת לשיחה ומדגישה, "הריחוק הפיזי לא מונע למידה אפקטיבית. התלמידים והמורים מרגישים שהם בספינה אחת, עוברים ביחד את התקופה המאתגרת הזו של הקורונה, ומפגינים מחויבות גבוהה להמשך למידה והתפתחות. בנוסף, הצוות החינוכי מועשר בכלים חדשניים ומעוררי סקרנות ללמידה מרחוק מתוך חלום להפוך גם את אופן הלמידה הזו ליותר מסקרנת, אקטיבית ועצמאית. ככלל, הלמידה מהבית היא דבר תקדימי ומאוד מאתגר. עם זאת בהיערכות רחבה הצלחנו לספק מחשבים ופתרונות חיבור לאינטרנט בעזרת ראש עיריית אשקלון, משרד החינוך ותרומות שגייסנו מהמגזר השלישי."

כמובן שאין טוב ממשמע אוזניים ואנו נפגשים עם מספר תלמידים מביה"ס ושומעים מהם על האהבה למוסד החינוך ולצוות החינוכי.

מיכל (18) מכיתה יב' סיפרה לנו: "זה לא בית ספר רגיל, כאן אני מרגישה שבונים אותי, מפתחים את היכולות שלי, את האישיות שלי. המורות שלי כאן הן כמו חברות, יש קשר אישי אמיתי שנובע מאכפתיות. הצוות פה רואה את התלמידים, מכיל אותם ומקדם אותם למימוש חלומם."

גם אסתר (13) סיפרה לנו דברים דומים: "האמת, לא חשבתי שאני אהנה להגיע לבית הספר בגיל תיכון, אבל באמת שדואגים פה לאחלה של אווירה, לאירועים מגוונים, חידונים, חדרי בריחה, מופעים ואווירה של גיבוש בבית הספר. מתחשבים בצרכים שלנו, וכשיש תקופות עמוסות – דואגים לאוורר אותנו בכל מיני פעילויות מהנות. ממש טוב לי פה ".

לומדים מחוץ לזום גם בסגר על מנת לשמור על הקשר האישי

"המצוינות היא ערך גדול עבורנו" מוסיף מנהל בית החינוך, גדעון שינדלר. "ההבדל הגדול בין מצוינות להצטיינות היא שבעוד בהצטיינות אתה חותר להגיע לפסגה, מצוינות היא דרך חיים. החינוך לאהבת אדם, הארץ והתורה מורגשות בחינוך החברתי ובמרחבי בית החינוך. אין פסגה אחת, זה מימוש הפוטנציאל הגלום בתלמיד בכל תחום שהוא, ומביאים אותו למיצוי היכולות באופן מקסימלי, במגוון מסלולים ועושר מגמות, הקיימים בבית החינוך. אנו בהטמעה  של תוכנית חומש בהיבטים הפדגוגיים החינוכיים והטכנולוגיים כדי להביא את החינוך וההישגים הטובים בארץ לבאי בית החינוך. עיריית אשקלון, רשת אמית ומשרד החינוך שותפים לתוכנית זו".

אתה מרגיש שזה משפיע בציבור?

"אווירת המצוינות בבית הספר עשתה לה כנפיים והורים רבים ממגוון הקשת הדתית בעיר מבקשים כיום לרשום את ילדיהם לבית החינוך המתחדש. היום בית החינוך מכיל את כל המגוון עם ההתאמות הנדרשות לכל מסלול. ומציעים מבחר מגמות הומניות, ריאליות וטכנולוגיות: פיזיקה, מדעי המחשב, ביוטכנולוגיה, ביולוגיה, הנדסת תחבורה מתקדמת, תקשורת, ספרות, עיצוב מוצר, ניהול עסקי, אמהרית צרפתית וערבית.

בשאלונים עליהם עונים התלמידים אחת לשבועיים,  על מגוון מדדים, ניכרים נתונים מרשימים, גם ביחס למוסדות נוספים ברשת: ניכרת עליה במדדי הקשר לבית החנוך, השמחה ללמוד בו והרלוונטיות של תכני ההוראה ושל הצוות החנוכי בעיני התלמידים והתלמידות. זה מעיד יותר מכל על איכות הצוות והחינוך המוענק לבאי בית החינוך".

 גדעון שינדלר – מנהל בית החינוך

יש גם ישיבת סנהדרין, נכון?

"אמת. אשתקד נפתח נתיב ישיבת סנהדרין שהיא ישיבה תורנית איכותית עם לימודי קודש וחול  השואפת להצמיח את תלמידי החכמים הבאים של הציונות הדתית".

הרב קובי כהן, ראש הישיבה ורב הגרעין התורני מסביר כי: "השאיפה לגדלות ועמקות בתורה, משתלבת אצל הבחורים  הנפלאים בטבעיות והם מתחנכים על אחריות ואמון מלא. הישיבה פונה לתלמידים הרוצים לגדול בבית הוריהם ולהישאר בעיר ולהשתלב בעשייה למען הקהילה. להיות יחיד ומיוחד אך גם חלק מקהילה.

 

ומה חדשני במצוינות?

"נפתחה גם כיתת מופ"ת המרחיבה את שעות ההוראה במתמטיקה, פיזיקה ותרבות ומטפחת תלמידים מצטיינים בקידום תרבות מצוינות בית ספרית".

אוריה סיפר לנו: "אם יש מקום שבאמת בונים אותך, ועושים ממך את הגרסה הטובה ביותר של עצמך – זה בכיתת מופ"ת. כאן לא רק מצפים ממך לביצועים לימודיים, אלא דוחפים אותך למצות את היכולות שלך, את התכונות שטבועות באישיות שלך, ולרכוש הרגלים טובים שיביאו אותך להצלחה – כל אחד בדרך שלו".

יתרון נוסף הוא כמובן עניין המוגנות והמרחב האישי הבטוח יותר עבור התלמידות והתלמידים, אשר  חשים בטוחים ומחוברים לבית החינוך בשל העשייה החברתית העשירה כלפי העיר אשקלון וכלפי פנים בית הספר.

לא רק מצוינות, אלא גם ערכים ומקום לכל תלמיד.

בית החינוך מהווה מקום להתפתחות למגוון תלמידים. עומר סיפר לנו על החויה האישית שלו כנער בכיתה יב': "בית הספר אפשר לי להתפתח, ראה את היכולות שלי ועודד אותי להשקיע מאמץ. בכיתה ט׳ הייתי כבר משולב בכיתה רגילה והכל עבר לי טוב, החברים והמורים לא הזניחו אף פעם – בהפסקות וגם בשיעורים. הכל באווירה מאוד כיפית וטובה ואני יכול להגיד לכם שהיום אני בכיתת ישיבתית שהיא נחשבת ככיתה הכי תורנית בבית ספר".

דגש מיוחד שמים באמי"ת מקיף ב' על הכנה לצבא ולחיים הבוגרים. אליעד, שמיניסט בבית הספר, סיפר לנו על השנה האחרונה שלו בבית הספר: " המורים באמת מכינים אותך למה שמגיע אחר כך בחיים, לשירות משמעותי אמיתי במקום שהכי מתאים לך וליכולות שלך. בזכות המורים שלי אני הבנתי שיש בי יותר ממה שחשבתי, ואני יודע שרק בזכות זה אהפוך את הזמן שלי בצבא ובחיים בכלל למשמעותי יותר."

אבי בן קמחי יו"ר ועד הורים סיכם: "בשנתיים האחרונות אנו זוכים לראות ולהכיר בכך שבית ספר הוא לא רק מוסד לימודי, אלא הרבה מעבר לכך – הוא מקום להתפתחות לימודית, חברתית, ערכית, אישית ודתית".

השאר תגובה

דילוג לתוכן