סיפור יוצא דופן של אסיר העולם האשקלוני חיים רדה, שהחליט לפני מספר חודשים לצאת מהפרדה, להתנתק מעולם הפשע ולהשתקם, "הפשע מוביל או לכלא או לאדמה, אין משהו אחר". ראיון מאחורי הסורגים

לפני שבועיים פנה אלי עו"ד נועם שביט עורך דינו של העבריין מאשקלון חיים רדה (35). לפי עו"ד שביט, רדה שמע על הריאיון שפורסם בסקופ עם העבריין מישל ג'אנו, והבין שהגיע הזמן גם לספר את סיפורו שלו. בתיווכו של שביט, שמסר לנו את התשובות, קיימנו ראיון עם רדה והסיפור שלו זעזע אותנו, וגם גרם לנו למעט אמפתיה.

אז מי אתה חיים רדה?

העבריין רדה מרצה מאסר לאחר שרצח לפני 10 שנים את ישראל עמר ביריות אקדח בשעה שעמר ישב על כיסא מחוץ למספרה ברחובות. לרדה, שהוא חלק מחבורת העבריינים של משפחת לביא, לא היה שום סכסוך עם עמר. אבל יהודה עמר, אחיו של ישראל שנרצח, נחשד על ידי האחים לביא כמי שהיה מעורב ברצח של בן אחותם נועם גל בן ה-20 מגן יבנה, בפיצוץ מטען ברכב המשפחתי. על פי הערכות המשטרה, החיסול של ישראל היה נקמה באח יהודה. החל מרגע המעצר לא הייתה מנוחה לא לרדה ולא לאסירים סביבו, "או שאני הייתי בבלאגן, או שעשיתי את הבלאגן, לא היה שקט סביבי," סיפר רדה.  עשר שנים  הוא היה בהפרדה מוגבל בטלפון, חצי שעה ביום היה יוצא אל החצר, וכל היום כלוא בתאו. לפני מספר חודשים הוא הבין שהמצב הנוכחי  אינו יכול להמשיך כפי שהוא, בסיועו של עורך דינו, נועם שביט, שמלווה אותו זמן רב, הוא ביקש להתנתק מעולם הפשע, מהארגון של עמוס לביא, ולצאת מההפרדה לטובת שיקום, "ביקשתי לצאת וכיבדו אותי, העולם הזה השתנה ונהיה מגעיל, הם לא בוחלים בשום אמצעי, יורים במהלך חתונה, על נשים ילדים, זה הפך להיות בזוי. חצו קווים אדומים, סגרתי את הדלתות של עולם הפשע וידיי מושטות לשלום, רוצה להיות אדם נורמטיבי, בעקבות ההפרדה הגעתי למסקנה שאני רוצה לעזוב את הפשע ולעסוק בלמידה וקידום אישי"

ומה חושבת על כך משפחת הנרצח?

לאחר שנסגרה הסולחה, ידי מושטות לשלום, העולם הזה אפל, פוגעים בנשים וילדים, ההפרדה נתנה לי המון חומר למחשבה, עשור מאחורי הסורגים זה לא בא ברגל וגם לא במונית. פתאום אני רואה אנשים.

עו"ד שביט מדגיש כי רדה הגיע לתובנות עם עצמו שהעולם הזה לא בשבילו מאחר ונחצו קווים אדומים. 

חיים רדה – צילום: פרטי

אתה שפוט על מאסר עולם, יש לך עוד לפחות עשור לשבת לא?

ישנם המון מחדלים בתיק, לא יצאה ממני הודאה, בגלל ששנים אחרים   סגרו עסקה וזה פגע בי, אני מעולם לא הודיתי ברצח, ניהלתי את התיק  5 שנים, ממה שאני מבין בתיק שלי, בתיק הזה אני השעיר לעזאזל, מי שמבין בהליך משפטי יודע שיש כאן מחדלים של המשטרה, כמו תפיסת הנשק שלא הייתה שלי והשופט החליט להאמין לפרקליטות.

יותר בכלא מאשר בחוץ

כבר 18 שנים שרדה  חי בכלא. ממש יותר ממחצית חייו, מה שמחזיר אותו אחורה, היכן הוא שינה מסלול והכל התחיל. "נשרתי מביה"ס, הייתי באורט אפרידר, אח"כ להנרי רונסון, אם היה מישהו שיותר מקשיב לי ומכיל אותי, אולי הייתי אחרת, גדלתי ללא דמות אב, המון משקעים. בגיל 17 וחצי נעצרתי לראשונה על ניסיון לרצח, נשפטתי על כך שנתיים. ותנאי של שלוש שנים, כי הייתי קטין וזו הייתה עבירה ראשונה. בגלל כסף קל. לא היה מי שיחזיק אותי, והמשכתי עם השטויות, היו לי שאיפות לכסף קל כל הזמן, ומילד מושפע הפכו אותי לפושע."

אנשים עזבו לאט לאט, העולם הזה הוא עולם חומרי, אם אין לך כסף אתה לא שווה כלום, אך זה גם אני לא רוצה את הכסף הזה. בתחילת המעצר התעצמתי כלכלית היו אנשים לצידי שנעלמו להם. אני בקשר בעיקר עם המשפחה.

מה עם אהבה?

עכשיו הראש שלי פנוי לאהבה, כשהייתי במלחמות בתוך ההפרדה, לא הייתי פנוי, עכשיו אני פנוי, היו לי חיים לא צפויים, אתה צריך להיות נטו ממוקד.

מה מושך את הדור הצעיר של הפשע?

מושפעות, הגיל, הם מעריצים דמויות של עבריינים.

ולמה היה חשוב לך לספר את הסיפור שלך?

הפשע אינו משתלם, זה גועל נפש, הכל הבל הבלים, זה כלוב של זהב. כשבנאדם מתבגר עם הזמן הוא מגיע למסקנות הללו, ורק כשהוא עובר את התהליך עם עצמו הוא מבין כמה הוא היה הזוי בראש.

עו"ד נועם שביט

עו"ד נועם שביט, שמייצג את רדה ומלווה אותו תקופה ארוכה, משמש מעין פסיכולוג ולא רק עו"ד עבור רדה, אמר השבוע: "אני מלווה את חיים רדה מספר שנים במסגרת הליכים משפטיים שונים הקשורים למאסרו. אחרי שנים רבות מאוד בהם הוגדר כאסיר בעייתי ומסוכן ואף שהה בתנאי הפרדת יחיד, לאחרונה חל שינוי משמעותי בחייו. חיים עזב את עולם הפשע, ניתק קשרי העבר ועלה על דרך השיקום.

לא בכדי אחרי מאבקים ממושכים ודרך ארוכה הוכיח חיים כי כיום אין כל מניעה לשלבו באגפים רגילים, ולשמחתי הועבר חיים לאגף טיפולי מתקדם, כאשר את עיקר המאמצים הוא משקיע בהליך הטיפולי זאת מתוך כוונה להשתלב בעתיד חזרה בחברה כאזרח מן השורה."

 

השאר תגובה

דילוג לתוכן