רגע לפני הגשת הרשימות, האם עו"ד אבי עייש יציג מועמדות לראשות העיר בפעם החמישית? או שהוא התייאש סופית?

 "כל עוד אחוז ההצבעה נמוך כתמיד, אין סיכוי לאף מועמד, שאינו מחובר לרבנים, או לקבלני קולות ידועים, להיבחר". כך אמר השבוע עו"ד אבי עייש שפרץ לתודעה הפוליטית לפני ארבע קדנציות וכמעט וכבש את כס הראשות, מאז הפספוס של אותם בחירות, בהן נבחר רוני מהצרי, הוא לא מצליח לשחזר את ההצלחה, בראיון לסקופ הוא מספר למה קשה לאנשים טובים ואיכותיים להיבחר היום לראשות העיר.

"התרגלנו בכל מערכת בחירות לראות פוסטרים של עו"ד אבי עייש ברחבי העיר, כאחד המועמדים לראשות העיר. אנו מתקרבים לאוקטובר והוא עוד לא משמיע קול. נפגשנו איתו כדי לשאול את השאלה הישירה המתבקשת." אמר עייש.

האם לפי תשובתך זו, בהנחה שלא צפוי להיות שינוי באחוזי ההצבעה, ניתן להבין שאתה בעצם מצהיר שאתה לא מציג את מועמדותך הפעם?

אין יום שאני מצליח לעבור ברחוב או לשבת בבית קפה, שלא פונים אלי לברר אם אני רץ הפעם או לאו.. רבים התרגלו שאני תמיד ברשימת המועמדים. אלא שאני יכול רק להצטער שהמחוקק, אשר קבע יום שבתון לבחירות המוניציפליות, במטרה להמריץ את התושבים לקיים את חובתם או זכותם להצביע, לא טרח להוסיף תנאי אחד הכרחי לפיו, יום השבתון יוענק רק למי שהצביע בפועל. משום כך, בפועל הרבה מצביעים העדיפו לעשות מנגל או לקחת יום חופשי על חשבון ציבור משלם המיסים. המחוקק טעה. במציאות בה היה חוק מתוקן כזה, לא הייתי מהסס והייתי מציג מועמדות מיד. במקרה כזה הסיכויים שלי טובים בהרבה, כי אני לא צריך להתמודד מול אלה שגייסו לעצמם קבלני קולות מכח אתנן פוליטי.

בארבע מערכות בחירות עו"ד עייש התמודד, והפעם הראשונה שלו זכורה כהחמצה משום שרק מאות בודדות של קולות הפרידו בינו לבין העלייה לסיבוב השני נגד שבתאי צור, שהיה מספק לו ניצחון בטוח. במערכה ההיא, מהצרי שלא היו מיוחסים לו סיכויי ניצחון ניצח בסיבוב השני, כי תומכיו של עייש, שהיו חסידי השינוי המיוחל בשלטון ממושך של אשקלון בתנופה, העניקו לו את הניצחון. הפסד צורם שנבע ככל הנראה מאופוריה רבתי שפקדה את המחנה של עייש, לא הפריע לו לנסות שוב ושוב בנחישות והתמדה עד אשר גיבש לעצמו את התובנות לפיהם, כל עוד אחוז ההצבעה נמוך, אין סיכוי לאף מועמד שאינו נתמך על ידי שרי האלפים בעיר הזאת.

 שואלים אותי, מדוע המשכתי לרוץ כל פעם מחדש, אם לא חיברתי את ראשי קבוצות התמיכה שאני קורא להם "קבלני קולות" ובכן, לראשונה נקבע יום שבתון במערכה הרביעית שהשתתפתי בה בפעם האחרונה וסביר היה להניח שאחוז ההצבעה יהיה גדול, מה שמאיין את כוחם של "קבלני הקולות" הללו ובמקרה כזה היו מגיעים לקלפיות מצביעים "רציונליזם" רבים, שאינם מחוייבים לרב זה אן אחר, לקבלן קולות זה או אחר, וההצבעה הייתה חופשית לבחור את האדם הכי ראוי. לצערי כמו שאמרתי זה לא קרה ומחצית מבעלי זכות הבחירה פשוט לא הגיעו לקלפיות. פגשתי הרבה שאמרו לי מפורשות שאני הכי מתאים מבחינתם, אבל צר להם כי הם מחוייבים להצביע למועמד שנקבע על ידי רב זה או אחר או על ידי קבלן קולות אינטרסאנטי שהניע אותו. יש מדינות בעולם שיש חובת הצבעה וכאן החוק ליום שבתון לא התניע את המצביעים הפוטנציאלים שלי להצביע והם נדחקו מפני אלה שהיו מונעים באופן שיטתי להגיע לקלפי. הניצחון במקרה זה הוא ניצחון טכני.

אם כך, נחדד את הדברים: במקרה שתהיה דרך להבטיח אחוז הצבעה גבוה, אתה מתמודד גם הפעם?

כן, כמו שאמרתי ללא היסוס. אלא שלצערי לא ניתן.. כל עוד אין חוק שמכריח אנשים להצביע או שולל מהם את יום השבתון.  אחוז הצבעה מלא, היה גם ללא ספק מביא לגלריית המועמדים, אנשים רציניים, משכילים, בעלי ניסיון ועבר עשיר עם כישורים להנהגה, כי היה נחסך מהם להתעסק בבוץ הפוליטי.

מה היית ממליץ למועמדים של היום, כדי להשיג לעצמם את התמיכה מאותם "קבלני קולות" איך שאתה קורא להם?

כדי לגייס קבלני קולות ושרי אלפים כגון אלו, לא די להבטיח לדאוג לאינטרסים של הציבורים שהם שלוחיהם מהפן הסקטוריאלי, כי  נדרש להבטיח להם מעבר לכך, הבעיה שמי שימלא את מבוקשיהם הנוספים,  ימצא עצמו במשך 5 שנים בחרדות, או מצוי בלחצים.  אני אישית תמיד שאפתי להיבחר, כשאני משוחרר ממפעילים, מתורמים, מבעלי עניין וכו..רק כך אפשר להוביל את העיר למקום אחר. ראש עירייה חופשי, בלתי לחיץ ומשוחרר מהתחייביות יכול להוביל אותה ללא משוא פנים, למיצוי הפוטנציאל האמיתי והענק החבוי בה.

איך לדעתך העיר מנוהלת כיום?

ובכן, בגדול יש הרבה סיבות לפרגן לראש העיר אשר במשמרת שלו יש הרבה דברים טובים שקורים כאן.  רבים מהתוכניות והרעיונות שרשמתי כחלק מהמצע שלי לפני כל מערכת בחירות התקיימו ובוצעו, אף שלא ממש כמו שחלמתי עליהם.  אבל יש מקום גם לביקורת ולומר שלא נעשה די להתמודד עם זיהום האוויר, שמגיע מכיוון תחנת הכח וקצא"א אני עדיין סבור שהיה צריך לבלום את הסכם הגג, אף שההיה מקור להכנסות של מיליונים לקופת העירייה, כי הסכם זה מוסיף כמויות עצומות של תושבים, על קרקע של תשתיות שאינה מספקת ובכף יש פגיעה באיכות החיים שלנו ביחס למה שהיינו מורגלים בתקופה בה נהננו מהמרחבים וכעת הורגלנו לצפיפות, פקקים ולמציאות בה השמש לא נראית עוד בברנע בגלל הבניינים הגבוהים.  צריך לזכור, שכמה שאשקלון חטפה טילים  הרי שבסופו של יום היא לא זכתה להקלה במיסים כמו העיר שדרות. לא נעשה די בעניין זה. אני גם יכול להיות מאוכז מעניין המיתוג של העיר, כי זה אינו ברור עדיין והאם מדובר בעיר תיירות, עיר הייטק, או עיר שטוב לחנך בה את הילדים,.. אין לעיר מיתוג מסוג כלשהו. 

עו"ד עייש, תודה על הראיון הזה, ונאחל לך הצלחה בכל אשר תלך:

תודה גם לך ובהזדמנות הזאת אני מאחל לכל תושבי אשקלון, גמר חתימה טובה, ושנת שלום וביטחון.

השאר תגובה

דילוג לתוכן