הזיהום באשקלון חוגג ולא נראה שאת מישהו למעלה זה ממש מעניין, העובדה שמי שמשמש ממונה על איכות הסביבה באשקלון אפילו לא יודע על זה, רק מסבירה עד כמה זה מעניין מישהו, עד שלא יקרה אסון אף אחד לא יתעורר באמת

אשקלון עיר מזוהמת, חולה וגוססת, התחלואה מסרטן בעיר, גברים והן נשים, מעל הממוצע הארצי בכ – 10%. ריחות הגז הקשים הבוקעים לא פעם מאזור קצצ"א העלו את הנושא שוב לסדר היום, אך נראה כי בעיריית אשקלון פחות מוטרדים מהמצב, בעיקר לאור העובדה כי ראש העיר משמש כיו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון ואינו נוקט פעולה מאסיבית להימנע מהנזק העתידי. ביקשנו מפעיל הציבור, ויקטור בן עמי, שדיבר רבות על נושא הזיהום הסביבתי לתת את גרסתו לעניין ולחזור איתנו אחורה איך הכל התחיל.

תחנת רוטנברג הפחמית:

בשנת 90 הוקמה תחנת הכוח הפחמית רוטנברג בהסכמתו והובלתו של ראש העיר לשעבר בני וקנין, השיקול המרכזי בקבלת ההחלטה היה יצירת מקומות תעסוקה לעיר, אז, מוכת אבטלה. האם נכון היה לעשות זאת על חשבון חיי אדם? מאז הקמת רוטנברג, אלפים נפטרו ממחלת הסרטן ומחלות זיהומיות אחרות ואלפים סובלים.
מרבית ילדי אשקלון סבלו מאסטמה ומחלות בעלות קשיי נשימה אחרות.

דוראד:
בשנת 2014 החלה לפעול תחנת הכוח דוראד המייצרת חשמל מגז, לאור השימוש במינוח "גז טבעי" רבים סבורים בטעות כי האמור בתחנת כוח שאיננה מזהמת, ובכן, דוראד, נחשבת למזהמת גדולה ובמקום השישי המפוקפק במדינת ישראל. בסוף 2020, שר האוצר שטייניץ ביטל הקמתן של 3 תחנות כוח מופעלות גז בבית שאן, בית שמש ועפולה. מוזרה היתה העובדה שבעוד בערים אחרות מבטלים תחנות מזהמות, עיריית אשקלון, בראשות גלם אישרה, הקמת תחנת כוח דוראד 2, רק לאחר קול צעקה שהקימו תושבי אשקלון, חזרה בה העירייה מהסכמתה, בינתיים נראה כי התנגדותה של העירייה, באה באיחור והליך ההקמה נמשך בשקט בשקט מתחת לרדאר.

קצאא (קו צינור אשקלון אילת):
בקצאא אשקלון ישנם עשרות מיכלי ענק המלאים בחומרים מזהמים כגון נפט ומצריו המכילים בנזן ועוד חומרים הידועים בעולם כחומרים מסרטנים והורגים. בשנת 2002, לאחר מאבק קשה של תושבי רמת השרון וצפון תל אביב, מדינת ישראל פינתה את מיכלי פי גלילות שהיו פרוסים לאורך כ 200 דונם במקום, רוב תוכן המיכלים עבר לקצאא באשקלון. מיכלי קצאא באשקלון, פולטים לחלל האוויר ומעת לעת נפלטים נוזלים מזהמים גם לקרקע. פרט לריח נורא, חומרים אלו, רעילים ומסרטנים.

קצצ"א

הסכם אברהם:

במסגרת הסכם השלום עם האמירויות, ישנה כוונה כי מדינת ישראל באמצעות קצאא , תשמש כגשר של האמירויות לאירופה, דרך קצאא אשקלון יועברו חומרים מסוכנים ונפיצים מחד ורעילים ומסרטנים מאידך. היה מי שאמר כי ההסכם יכניס לקופת עיריית אשקלון מליוני שקלים. ויקטור בן עמי הוסיף והדגיש כאן, "אני שואל, האם עירייה בעלת תקציב של מליארדים, צריכה להתכופף ולאפשר לקצאא להמשיך לזהם בכלל ולחתום על הסכם אברהם אשר יכפיל וישלש את הזיהום בפרט? האם מותם של אשקלונים שווה לנזיד העדשים שנקבל מקצאא ? (כמה מליונים בודדים) אישית, אני סבור שהתמורה איננה שווה ולו שערה מראשו של אשקלוני אחד." ובינתיים, אפילו רשות הטבע והגנים מתנגדת בתוקף להסכם קצא"א לשינוע נפט מהמפרץ הפרסי, בעירייה ובאיגוד ערים נפת אשקלון לא אמרו דבר.

אסדת תמר:
אסדת תמר, פועלת למעלה מ 8 שנים, נמצאת בין אשדוד לאשקלון, מערבית לחוך כ 24 ק"מ . האסדה, שואבת גז מקרקעית הים ומעבירה אותו בצנרת למפעלים בארץ כמו גם ללקוחות חול, שכניה של ישראל. הליך השאיבה גורם לפליטות של מי תוצר לים, הקונדנסט הנפלט לים מכיל בנזן ומתכות כבדות ורעילות מה שגורם לזיהום הים ורצועת מישור החוף מלבנון וראש הנקרה בצפון ועד לאשקלון ורצועת עזה בדרום. לאורך מישור החוף ישנן מספר לא מבוטל של תחנות התפלה של מי הים למי שתיה, תחנות ההתפלה האלו, אינן מסוגלות לסנן את המתכות הכבדות והרעלים הנפלטים מהאסדות תמר ולויתן בצפון ומכאן שקיימת סכנה ממשית לזיהום מי השתיה שלנו בשל האפשרות הנ"ל לזיהום אגפיפר החוף מחד ומי הים מאידך.

ויקטור בן עמי

"בארבעים שנים האחרונות, למעט אלי דיין שהתנגד להקמת רוטנברג, כל ראשי העיר, לא רק שלא פעלו נגד הזיהום, אלא, הרחיבו אותו וקיבלו החלטות הרות אסות למשפחות אשקלוניות רבות שאיבדו את יקיריהם למחלות הסרטן ומחלות זיהומיות אחרות. אני קורא לראש עיריית אשקלון לנקוט בפעולות הבאות: ראשית, להעביר את תפקיד יו"ר איגוד ערים לאיכות סביבה לגורם אחר בעירייה או לרשות מקומית אחרת באיגוד, בוודאי לאור העובדה שאיננו ניטראלי לאור היותו בחל"ת מטעם חברת החשמל, עד שישוב לעבוד שם בעוד כשנתיים וחצי, שנית להוביל מאבק אשקלוני מקומי, או לתמוך בגורם כזה שיעמוד בראש המאבק, אני מתנדב.  בנוסף, אני מציע לו כי ידרוש לקבל לו"ז לסגירת רוטנברג ולוודא שבמקום, פרט לתחנת כוח חירום, לא תקום ולו תחנת כוח גז נוספת במקום. שידרוש להעביר את תוכן מיכלי קצאא מאשקלון למקום מבודד בדרום, כזה שלא יפגע בנפש חיה. העבירו את פי גלילות בהצלחה, יעבירו גם את מיכלי קצאא. שום תחנת כוח מופעלת גז נוספת לדוראד לא תקום. בנוגע לאסדת תמר – להקים נקודות ניטור ימיות בין אשדוד לאשקלון, כאלו שתדווחנה על פליטות תמר וזיהום בים ובאוויר." 

 

בעקבות האסון האקולוגי שפקד בשבת את חופי אשקלון, הגיע ראש הממשלה לסיור בחופי אשדוד, אליו התלווה גם ראש העיר תומר גלאם, בסיור השתתפה גם השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, האסון נגרם כתוצאה מעשרות טונות של זפת שהתגלו בחופי הים ברחבי הארץ. ראש העיר אמר בסיור, "עיריית אשקלון תעמיד את כל הסיוע הדרוש כדי לוודא שהחופים בעיר יישארו נקיים ובטוחים לרווחת התושבים. כפי שאמרתי אמש, על אסון אקולוגי כזה אסור לעבור לסדר היום. מי שאחראי לכך צריך לשלם מחיר כבד. כראש העיר וכיו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה אני קורא למשרד להגנת הסביבה לעשות כל מאמץ לאתר את הגורם למחדל העצום הזה ולמצות עמו את הדין״.

לאחרונה שלחה עיריית אשקלון מכתב ל'חברת החשמל' נגד כוונת החברה לבצע ניסוי פריקה ואחסון של 60,000 טון חומר מסוג פטקוק בתחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון וזאת לצורך שינועו למפעל 'נשר' בצפון, כל זאת חלף הפריקה המתבצעת כיום בנמל אשדוד.

מבדיקה ראשונית שביצעה הוועדה המקומית מטעם העירייה, עולה כי השימוש המבוקש על ידי חברת החשמל, במסגרת הניסוי, עולה לכדי שימוש חורג וסטייה ניכרת מהוראות התכנית החלה על המקרקעין וככזה לא ניתן לבצעו במרחב התכנון של הוועדה המקומית אשקלון.

כידוע, הפעילות המותרת בשטחי תחנת הכוח רוטנברג הינה פריקה, שינוע וטיפול של פחם ושל אפר בלבד וזאת לצורך צורכי ייצור החשמל במפעל ולא לשימוש אחר.

תחנת כוח רוטנברג: צילום שוקי אמזלג

בנוסף, בירור אותו ערכו העירייה, עם אנשי המקצוע של איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון והוועדה המקומית מלמד כי החומר המבוקש הינו דלק מוצק אשר שונה באופן מהותי מפחם וההבדל בין החומרים השונים מצריך קביעת הוראות מחייבות לטיפול ואחסון בחומר והשקעה בתשתיות נפרדות מאלו הקיימות במפעל הקיים.

חשוב מכך, עבודות הניסוי עלולות ליצור מפגעים וסכנה הן לתושבי העיר והן לסביבה החופית וזאת בהעדר הוראות מתאימות על פי התכנית החלה על המקרקעין. השוני בין החומרים בא לידי ביטוי אף בצורך בקבלת רישיון עסק נפרד אשר אינו כלול ברישיון עסק הקיים לייצור חשמל/תחנת כוח.

בהתאם לכל אלו, הודיעה העירייה לחברת החשמל כי לא תאפשר פעילות הכוללת פריקה ואחסון של פטקוק, כאמור, בתחום העיר אשקלון. ומי ימצה את הדין באשקלון? נמשיך לעקוב

מהממונה על איכות הסביבה במועצת העיר, מישל בוסקילה לא התקבלה תגובה לכתבה זו.

מישל בוסקילה – ממונה על איכות הסביבה

השאר תגובה

דילוג לתוכן