ליז כהן, הדמות הכי חזקה שהייתה באגף החינוך בעירייה, פרשה מעבודתה לפני שנה והגשימה חלום, הקמת מרכז הורים וילדים, כעת היא משיקה את ספרה הראשון "להעצים" שהוא סוג של מדריך להורים, "אני מאמינה כי כל אחד מועצם מהמקום השלם שבתוכו"

 

את ליז כהן, ששימשה עד לפני שנה אחראית על גני הילדים בעיר, אין כמעט תושב אשקלוני  שלא הכיר, במיוחד אם היו לו ילדים שלמדו בגני העירייה. היא הייתה דמות דומיננטית מאוד ומוערכת, לכן החלטתה לפרוש, קצת הפתיעה את כולם, אך ליז האמינה כי השנים בהן ראתה את מערכת החינוך, הובילו אותה ליצור פיילוט משלה להתמודדות עם הדור החדש. היא פתחה מרכז מיוחד שנותן מענה להעצמת ילדים והורים ומשם המשיכה לכתוב את משנתה, בספר שראה אור ביום שלישי השבוע בהשקה חגיגית, ישבנו עם ליז וביקשנו ממנה לספר לנו מהיכן הכל התחיל.

האם תוכלי לספר לנו על ההשראה מאחורי המרכז "המקום השלם" שייסדת ומה הוביל אותך להקים את המרכז הזה?

 

"המקום השלם" נולד מתוך תשוקה עמוקה שלי ליצור סביבה הוליסטית ומטפחת לילדים והורים. לאחר 15 שנים בתפקיד כמנהלת חינוך קדם יסודי בעיר אשקלון, תפקיד שעשיתי באהבה גדולה ניהלתי כ280 גני ילדים ולאחר עשרות ועדות משמעותיות והרות גורל  שהייתי בחלקן אמונה עליהן ובחלקן חברת ועדה פעילה בהן הבחנתי בצורך הממשי במרחב שמקיף את כל ההיבטים של התפתחות הילד, כולל רווחה רגשית, קוגניטיבית, חברתית וטיפולים פרא רפואיים. תמיד רציתי ליצור מרכז שבו ילדים יוכלו לשגשג ולצמוח, בגישה מקיפה שמתייחסת לכל הווייתם תוך התייחסות אינדיבידואלית. בכל פעם שראיתי את ההשפעות ההרסניות של אי הסכמות בין הורים למערכת, בין הורים לבין עצמם, היעדרות של כלים מותאמים הן להורים והן לצוותים החינוכיים בהתמודדות אל מול ילדים עם קשיים שונים, כמו רגשיים, קשיי התנהגות (כן אלימות בקרב ילדי גן).. ובתוך כל זה ילדים שנקלעו למעגל החרדות והפחדים גם בגין האיום הבטחוני על עירנו, הסבבים שהיו. כל זה פגע בי עמוקות והניע אותי לפעול ובמהלך השנים חקרתי ופיתחתי שיטה שנקראת המקום השלם, מתוך מאות סיטואציות, מקרים שהתעקשתי להיות מעורבת בכולם,  הבנתי שעלינו לאמץ פרדיגמה חדשה של חינוך והורות הלוקחת בחשבון את כל ההיבטים הקשורים לעולמו של הילד ומכבדת את העובדה שלכל ילד מגיע יחס מותאם. אין עוד גישה של מור אוף דה סם – עוד מאותו דבר .

במה שונה "המקום השלם" ממרכזים או תוכניות אחרות הנוגעות בעולם הטיפולי לילד והמשפחה?

מה שמייחד את "המקום השלם" הוא המחויבות שלנו למתן מענה הוליסטי לילד תוך התייחסות לכל האספקטים המקיפים את עולמו של הילד.(הילד במרכז, בית, המסגרת והסביבה)  אין מדובר בעוד טיפול אל מול הילד בלבד. והשיטה שפיתחתי וחקרתי במשך השנים היא זאת שנותנת את המענה , השיטה משלבת את הנושאים מעולם החינוך לגיל הרך כמומחית בתחום, מעולם הסיביטי, כמנטורית בפסיכותרפיה התנהגותית קוגטניבית, מעולם משאבי אנוש, מערכו, הורות וגישור – מיקס. האינטק הראשוני הוא עם ההורים, אני למדה על סדר היום  בבית, במסגרת והסביבה, קרי הוליסטית של הילדים. אנו מאמינים בטיפול בהיבטים הפיזיים, הרגשיים והאינטלקטואליים של צמיחתם. את המה? כולם מכירים ממחקרים ומספרות בנושא. השאלה היא  האיך? וההתמקדות במרכז היא באיך – המרכז שלנו משלב תחומי דעתוגישות שונות, ומספק חוויה מגוונת המטפחת את הפוטנציאל שלהם בכל תחומי החיים, תוך עבודה אל מול הגננת/המחנכת , הבית כמובן, בני המשפחה במידת הצורך גם הסביבה(חברים טובים שמשפיעים על התנהגות הילד, מיומנויות חברתיות, לעיתים הסבים וכד').

וכשאנחנו מעניקים כלים מותאמים להורים ולילד, יש סנכרון בין כל הנפשות הפועלות בעולמו של הילד, שפה אחידה של ההורים אל מול הילד תוך סמכות הורית מותאמת. וכשהאינדיבדואליות שלו נחגגת והפוטנציאל של הילד באה לידי ביטוי לשם כך אני קמה כל בוקר. כשאני רואה ילד שלאחר תהליך הוליסטי יודע להתמודד עם החרדה, עם הקושי/האתגר וההורים מבינים את ההשפעה שלהם עליו ובכלל בתהליך – אין מאושרת ממני. אני דואגת לציין שהתנאי ההכרחי להצלחת האסטרטגיה הזאת – התמדה ועקביות – כמעט כמו כל דבר בחיים, אני לא מפזרת אבקת קסמים, הקשבה גמישה, הכלה, חוק הכלים השלובים שציינתי קודם והכרה מעמיקה ביכולות ובכשרונות שלהם.

 

האם תוכלי לתת לי הצצה לעקרונות הליבה של השיטה שאת נוקטת בה ב"מקום השלם" כדי להעצים ילדים?

בוודאי – הכלה, תגובות אמפתיה, זיהוי סימנים מוקדמים, זמני איכות, שילוב טיפול בפסיכותרפיה התנהגותית קוגנטיבית, גבולות והתנאים ההכרחיים לכך – התמדה ועקביות, הקשבה גמישה, חוק הכלים השלבים (בית, מסגרת וסביבה) האינטק ראשוני מחוייב בשני ההורים, או מי מטעמו של הילד על פי חוק שמגדלו. ב"מקום השלם", אנו פועלים לפי גישה ממוקדת בילד המעניקה עדיפות לאינדיבידואליות, ביטוי עצמי וצמיחה אישית. משלבים משחקי חשיבה ייחודיים, תוך כדי משחק עם ההורים והילד , השיח האינטראקציה ביניהם, אני מזהה את הסמכותיות או את החוסר סמכותיות, השפה האחידה מול הילד (אני מהצד אם יש צורך לוחשים לו או לה באוזן לשנות את הגישה בהתאם  אנו שמים דגש על טיפוח סביבה מטפחת ותומכת בילדים כך שהילדים מרגישים בטוחים לחקור, ללמוד ולפתח את כישרונותיהם הייחודיים. השיטות שלנו מתמקדות בקידום הערכה עצמית, חוסן, אינטליגנציה רגשית, יצירתיות ופיתוח מיומנויות חברתיות.

הספר שלך, "להעצים את ילדינו מהמקום השלם"- המדריך להורים, ביום שלישי הבעלט יתקיים לכבודו ערב ההשקה והוא כבר זוכה להערכה רבה והורים רוכשים אותו. מה נתן לך השראה לכתוב את הספר הזה, ואילו מסרים מרכזיים את מקווה להעביר לקוראים?

תשובה: ההשראה, ספר הסוד(זוכרת את הספר? היה מונח ליד מיטתי שנים.. נותן השראה ותובנות)במהלך השנים הרגשתי קריאה עמוקה לחולל שינוי וחלמתי ליצור מדריך/מילון הורות תמציתי ונגיש שיקיף את כל התהליכים החיונוייים שהילד צריך במהלך הילדות המקודמת שלו (תהליכי התפתחות, הסתגלות קוגנטיביים, גורמים המשפעים על התנהגותו של הילד, מעורבות הורית והספר נוצר בהשראת הרצון העז הזה להגיע לקהל רחב יותר של הורים ברמה הראשונה ולתת הדרכה מעשית וכלים מותאמים להורים, אפוטרופוסים ומחנכים מעבר לגבולות "המרכז המקום השלם". רציתי לחלוק את התובנות, האסטרטגיות והטכניקות שבהן אנו משתמשים במרכז שלנו כדי להעצים ילדים.לתת להורים או לכל מי שבא במגע חינוכי אל מול הילד כלים מותאמים. המסרים המרכזיים בספר סובבים סביב טיפוח הביטחון העצמי, החוסן והלך הרוח של צמיחה אצל ילדים, כמו גם טיפוח מיומנויות תקשורת יעילה, יצירתיות ופתרון בעיות.

 

קראתי ביקורות באתר ואני עוקבת אחרייך ורואה עדויות מעולות. איך את מדמיינת שהמרכז והספר שלך משפיעים לטובה על ילדים ומשפחותיהם גם בעולם?

המטרה שלנו היא ליצור השפעה חיובית מתמשכת על ילדים ומשפחותיהם על ידי העצמתם לנווט את אתגרי החיים בביטחון ובחוסן. אנו מאמינים כי על ידי טיפוח ההתפתחות ההוליסטית שלהם, נוכל לעזור לילדים לנצל את מלוא הפוטנציאל שלהם ולכוון אותם בדרך להצלחה. באמצעות "המקום השלם" והספר שלנו, אנו שואפים לתמוך במשפחות ביצירת סביבה מטפחת ומעצימה המטפחת את הצמיחה והרווחה של ילדיהן. לגרום להם להלך בטוחים בעולם, כי ההצלחה של הילדים שלנו היא ההצלחה שלנו וכשהילדים שלנו מאושרים זה עושה אותנו אוטמטית הורים מאושרים.

רבים שאלו אותי לאיזה גיל הוא מתאים?

גילוי נאות – תחילה מיקדתי אותו לגיל הרך, אך ככל שתעמיקי בתובנות, בהסברים – מצאתי שניתן להשליך על כל גיל (חרדות, השפעות שלנו כהורים על התנהגות הילדים שלנו, פוסטראומה.)

לא מדובר ברומן שקוראים ומניחים בצד, אלא למדריך שבכל עת ייתן מענה – איך אחת האמהות אמרה לי? די לקרוא שלטש ארבע שורות רלוונטיות לסיטואציה שלי מול הילד ולקבל מכאן כלים – הספר כבר שווה את העלות מטיפול.

 

כיום הספר הורחב למעגלים נוספים, אני מרצה בארגונים, משה"ח, אנשי חינוך, מכללות, פרטיים, העצמה נשית (תחום חשוב שמאוד מדברי אלי, כבר ערכתי באמצעות השיטה 5 כנסים להעצמה נשית) ועוד…השיטה מאפשרת קשר עמוק עם החוכמה הפנימית שלנו ומעודדת אותנו לנקוט פעולה שמתיישרת עם האני האותנטי שלנו וכך אנחנו מחריגים לחצים חברתיים והשפעות חיצוניות, מאפשר לנו לעשות בחירות מהדהדות באמת של הדרך והמטרה הייחודית שלנו וכך כל אחת ואחד מאיתנו יוכל לפעול מהמקום השלם שבתוכו ולחגוג את האנידיבידואליות שלו ולהביא לידי ביטוי את הפונטנציאל הטמון בו.

 

בכריכה יש ידיים אפשר לדעת מה מקור הבחירה?

כן בהחלט, מלבד שידייים זה סוג של היקש לתחום הטיפול… אני זוכרת אימרה של אמי מאז היותי ילדה – לא כל האצבעות שוות, ואכן זה ממש כך לפחות אם אני בוחרת לייחס זאת לעצמי ולחיי האישיים, המוטו שלנו בחינוך ילדינו להעצים כל אחד בתחומו בבחירות שלו : מור בתנו הבכורה קלינאית תקשורת יחד איתי במרכז, חן הצדיק – בחר בכלל בעולם החרדי, אברך בישיבת פונוביצ' גבוהה, רון בעולם התעשיה והקולנוע מגיל 10 והקטנה שי-לי ככל הנראה מכוונת לעולם הספורט.

ההכלה וההבנה שלנו שהילדים פועלים על פי תפיסת עולם שלהם, על פי העמוד השדרה הפנימי של כל אחד מהם ושאנחנו ההורים לא מגשימים את עצמנו דרך הילדים שלנו או באמצעות תפיסת עולמונו, ההבנה הזאת ככל שתופץ מבחינתי – נעשתה השליחות שלי, וכשאני רואה ילדים שחוגגים את האינדיבודאל שלהם, שהשיטה עובדת באופן מדהים על הילדים וההורים. כי כההצלחה של הילדים שלנו זאת ההצלחה שלנו וכשהם מאושרים זה הופך אותנו ההורים באופן ישיר להיות מאושרים.

השאר תגובה

דילוג לתוכן