מה הוביל למותו הטראגי של מנהל יחידת ivf  מבית חולים ברזילי, ד"ר אבי הרלב? כיצד נורה הרלב? החקירה נמשכת,  האובדן גדול

ד"ר אבי הרלב – צילום: דוד אביעוד דוברות ברזילי

אמש בשעת לילה מאוחרת, ד"ר אבי הרלב (50)  נמצא ללא רוח חיים ירוי ביער להב הסמוך לביתו, הוא חזר מפגישה ביחידת המילואים שלו לבוש מדים, בשעת לילה מאוחרת הגיע ראש המועצה, יוחאי דמרי יחד עם רב הישוב וצוותי החירום להודיע למשפחה על הבשורה הקשה. ברגעים אלו חוקרים כוחות הביטחון את נסיבות האירוע. אבי השאיר אחריו את אשתו שולמית אחותו של אל"מ דרור וינברג הי"ד חמישה ילדים רון, מוריה, לביא, מאור והדר שירה, שני חתנים, שתי נכדות זוג הורים ואח. אבי, מומחה בגניקולוגיה ופוריות, מנהל את היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים ברזילי באשקלון.  בנוסף לעבודה הקלינית, דר' הרלב מעורב מאד בתחום המחקר והאקדמיה. עד כה פרסם למעלה מ 45 מאמרים והיה מעורב בכתיבת ובעריכת ספרים רפואיים. אבי שירת כמ"פ בסדיר ברצועת הביטחון והמשיך לשירות מילואים ארוך ופעיל בחטיבה 7 לצד עבדותו התובענית.

יוחאי דמרי ראש המועצה האזורית הר חברון אמר הבוקר: "קיבלנו בכאב ובתדהמה את דבר מותו של תושב המועצה ד"ר אבי הרלב היקר. אבי איש משכמו ומעלה, איש משפחה- בעל אב וסבא מסור, דמות מוכרת ומוערכת בקרב חבריו ואלפי המטופלים שאת כולו הקדיש למענם, בהוספת חיים. משפחת הרלב משפחה ותיקה וממיסדי היישוב סנסנה, לצד עבודתו המסורה כמנהל היחידה להפריה חוץ גופית אבי התעקש להמשיך בשירות מילואים פעיל לאורך שנים. לצד זה תרם מכשרונו בהובלת היישוב. זוהי אבידה גדולה. במהלך הלילה ליוונו את אשתו וילדיו היקרים ואת הקהילה יחד עם צוותים מקצועיים של היישוב והמועצה. אני קורא לכוחות הביטחון לחקור ברצינות את הכיוון הלאומני, יער להב הוא נתיב מעבר של שב"חים החוצים מאזור חברון ולא מן הנמנע שאחד מהם זיהה סא"ל עם מדים והחליט לתקוף."

ביחידת IVF באשקלון קיבלו הבוקר את הבשורה על מותו הפתאומי של הרלב והוכו בתדהמה, ביה"ח הוציא הודעה לתקשורת בה נכתב: "ד"ר הרלב התבלט בברזילי כאדם אהוב עם לב רחב ואישיות כובשת שהרשים ונכנס ללב של כל מי שהכיר אותו – אנשי צוות ומטופלות כאחד. ד"ר הרלב נתן מכל ליבו ויכולותיו לעמיתיו ומטופלותיו, וכל מי שפגש בו לא יכול היה שלא להתפעם מקסמו האישי ומאישיותו. ד"ר הרלב, סגן אלוף במילואים, הצטיין בתחומו ונחשב לעילוי, למוביל ולפורץ דרך: מומחה בעל שם בגניקולוגיה ופוריות, היה ממקימי החברה הבינלאומית לאיבודי הריון חוזרים, היה מעורב מאוד בתחומי המחקר, האקדמיה והכשרת מתמחים וסטודנטים, פרסם עשרות מאמרים מדעיים משמעותיים, היה מעורב בכתיבה ובעריכת ספרים רפואיים, והוביל את יחידת ההפרייה החוץ גופית בברזילי להישגים חסרי תקדים – הוא חנך במרכז הרפואי חידושים רבים, כמו תרומות ביצית, שימור פוריות, ובדיקות גנטיות לעוברים. עובדי ברזילי המומים, כואבים ושולחים תנחומים חמים למשפחתו, למטופליו הרבים ולכל מכריו.

ד"ר אבי הרלב במילואים: צילום: פרטי

בנימה אישית: על ד"ר הרלב שמעתי לראשונה מפרופ' חזי לוי, מנהל ביה"ח דאז, שהביא אותו לנהל את יחידת הivf  באשקלון, ד"ר הרלב שימש כמנהל הצעיר ביותר של יחידה זו. בחודש פברואר 2019 החל את תפקידו, במקביל נפתחו חדרי הניתוח החדשים ומעבדת הפוריות והוא זכה לחנוך אותם, ראיינתי אותו מיד עם כניסתו לתפקיד, כבר הבנתי כי מדובר באישיות מיוחד, אדם מלא ענווה וחן. לאחר מכן הוא טיפל בי ביחידה, הוא היה זמין בכל עת, למרות שהוא לא חייב, ענה להודעות בכל שעה, ניסה לנחם כשצריך, לעודד ולתת תקווה. כל כך זכורה לי דמותה של רעייתו שהגיעה לראשונה לראות את משרדו בטקס חניכת המעבדה החדשה, היא החזיקה בידיה תמונות וכשהוא הציג אותה בפניי ושאלתי לפשר התמונות, היא השיבה: אני רוצה לסדר לו קצת את המשרד, שיקבל תחושת בית. רק מהתשובה שלה, ניתן להבין איזו משפחה הייתה לו, ואיזה אדם הפסידו כולם. ואני, הפסדתי רופא מקצועי, שקודם כל היה בנאדם. יהי זכרו ברוך.

הראיון האחרון של ד"ר הרלב:

חיים חדשים

איך הפכה היחידה להפריה חוץ גופית בבית חולים ברזילי לאחת המחלקות המובילות בתחום הפוריות בארץ, האם העובדה שהושקעה בה מעבדה מאובזרת בטכנולוגיה הכי חדישה בארץ, או האם בגלל המנהל החדש שמפיח חיים ביחידה וכבר חושב על החידוש הבא, "אנחנו לא נסגור דלת בפני אף אחד עד שנדע שעשינו הכל למען הסיכוי שלהם להיות הורים."

ד"ר אבי הרלב הגיע לאשקלון לפני חצי שנה לנהל את מחלקת  IVF  בבית חולים ברזילי באשקלון, מאז התחוללו מספר שינויים במחלקה זו. אך מה שניכר בולט לעין זו האישיות הכובשת של האדם שבוחר לראות הכל במשקפיים ורודות, בחיוך, אמפתיה ומקצועיות. עובדי המחלקה מספרים על מנהל מסור ואדיב, המטופלים מחייכים ואופטימיים, והנהלת בית החולים נרשמה שביעות רצון מן המנהל החדש שהצליח בזכות אישיותו המיוחדת לכבוש את ליבם של אלו שעובדים איתו ואלו המטופלים אצלו, אך מה החשוב ביותר זו העובדה שהמטרה העיקרית שלו היא הצלחת היחידה והפיכת כמה שיותר אנשים להורים,  ולשם החזון הזה, והגשמתו, הנהלת בית החולים מסייעת לו  באמצעות מעבדות חדשות שיפתחו השבוע, רגע לפני פתיחת המעבדות ישבנו איתו לשיחת היכרות, (גילוי נאות, אני הספקתי להכירו במישור המקצועי והוקסמתי).

הראיון של ד"ר הרלב בעיתון סקופ לפני כמעט שנתיים

אז מי אתה ד"ר הרלב?

הר לב 48 נשוי ואב לחמישה ילדים, סבא לנכדה ועד אחד בדרך, מתגורר ב'סנסנה'. 16 מתעסק ברפואה, תחילה התמחה בגניקולוגיה, לאחר מכן התמחה בפוריות, לאחר מכן נסע לארה"ב להשתלם בנושא פוריות הגבר, את הלימודים סיים בבן גוריון, את ההתמחות עשה בבן גוריון. הוא אמנם החל את לימודי הרפואה בגיל מבוגר יחסית והספיק די מהר לצמוח בתפקיד ולהגיע לתפקיד של מנהל מחלקה. נושא הילודה מאוד מדובר בבית, היא אחות אחראית של מיון סורוקה, אך בנשמתה עדיין היא מיילדת.

כמה זמן אתה כבר מתעסק בתחום הפוריות?

אני כמעט  עשור בתחום.

מה הביא אותך לאשקלון?

זו שאלה קשה, תחילה שפנה אלי פרופ' ענתבי מאוד התלבטתי, הוא אמר לי רק תבוא תראה, הוא הפגיש אותי עם פרופ' חזי לוי, ובאותו רגע הבנתי שעם שני האנשים הללו אני רוצה לעבוד, חזי הוא איש של אנשים, וענתבי איש מיוחד, והבנתי שכאן אני רוצה לעבוד, למרות המרחק, אני לא מצטער לשניה, אני מרגיש שעשיתי את ההחלטה הטובה ביותר, מקום מדהים, אני חושב שהחוזקה העיקרית כאן זה האנשים, אנשים מיוחדים, חמים, מפרגנים, פשוט אנשים של אנשים, זה פשוט מדהים הדבר הזה.

ד"ר אבי הרלב – צילום: דוד אביעוד דוברות ברזילי

למה לדעתך, בטיפולים פרטיים הסיכויים גבוהים יותר? או שזו קלישאה?

ממש לא, זו קלישאה שהיא ממש לא נכונה, בסוף בטיפול פוריות ישנם כמה מרכיבים חשובים, אחד זה הקשר עם הרופא והתחושה שבאמת אפשר ללכת אחריו, זה לא רק הרופא, אצלנו ביחידה זה כל המעטפת, מהמשרד עד האחיות הרופאים, המעבדה, אתה מרגיש בטוח. המרכיב השני זה החלק הרגשי, בטיפול פרטי אין את המעטפת הרגשית של עו"ס ופסיכולוג. והחלק השלישי זו המעבדה, זו מעבדה משוכללת. הטיפול ברפואה הציבורית של פוריות נותן מענה שלם כולל למטופל לא רק חלק אחד מהטיפול.

מה צריכים לדעת זוגות או נשים יחידניות לפני פניה לטיפול?

נשים יחידניות, או נשים בזוגיות חד מינית אלה נשים שאין להן בן זוג ויש לזה שתי משמעויות, משמעות אחת שהן צריכות לקנות זרע ובדיוק כעת סיימנו לקבל את כל האישורים להבאת זרע מחו"ל בדיוק לאלה. דבר שני שחשוב לנשים הללו, זה המרכיב הרגשי, הן מתמודדות עם העומס הזה לבד, וזה בדיוק מה שהיחידה שלנו יכולה לתת להם, את זה לא תמצאי ברפואי.

הזוגות לפני שהם פונים לטיפול צריכים להבין שהיחידה שלנו נותנת מענה לכל מי שרופא הנשים איבחן שיש לו בעיה, אנחנו כבר נבצע את כל הבדיקות והערכה, וכן נתפור טיפול לכל זוג באופן שמתאים לו.

הטכנולוגיה מאוד מתקדמת היום, האם גם שיעורי ההצלחה בפוריות השתפרו?

באופן חד משמעי, ישנה עליה בסיכויי ההצלחה, למעבדה החדשה יש את כל הציוד המודרני שהוא המילה הטכנולוגית האחרונה, חזית הטכולוגיה כמו שאומרים ואז השילוב של הצוות, תמיכה רגשית ומעבדה יביאו לשיפור טוב יותר של התוצאות.

ד"ר אבי הרלב – צילום: דוד אביעוד דוברות ברזילי

האם הגבר גם עובר בדיקת איכות הזרע לפני טיפול? או רק אם הוא בוחר?

בוודאי שכן, הגבר זה הצד המוזנח יותר בפוריות, לא הושקע הרבה במחקר וטכנולוגיה בנושא הגברים, גם אני יצאתי להתמחות בזה וגם במחלקה קיבלנו ציוד חדשני כדי להעריך טוב יותר את תפקוד הזרע ואיכות הזרע, פרמטרים שהוזנחו בעבר.

האם הזרעים המגיעים מבנק הזרע, איכותיים יותר? מזרעים שניתנים על ידי בני זוג?

זה מאוד תלוי מי בן הזוג, מה שניתן לומר זה שאיכות הזרע בבנק הזרע היא טובה, זה תורמים צעירים, אפשר לומר באופן די גורף שאיכות הזרע מהבנקים בארץ טובה.

כיצד אישה יכולה לסייע להצלחת תהליך ההפריה המלאכותית?

יש דברים שאפשר בהחלט לעשות כדי לשפר את סיכויי ההצלחה.

הדבר הראשון, לא לדחות את ההחלטה להתחיל את הטיפול, ככל שהאישה צעירה יותר, ההצלחה גדולה יותר. דבר שני, בנוגע לאורחות החיים, אם האישה מעשנת, להפסיק לעשן, העשן פוגע באיכות הביצית. זה נכון גם לאישה וגם לבעל. דבר שלישי, תזונה ופעילות גופנית, ירידה במשקל. דבר נוסף, לקחת מולטי ויטמין וחומצה פולית הרבה לפני הטיפול.

מהן הסכנות בהפריות חוזרות ונישנות?

אין היום עבודות שמראות שאם עושים הרבה טיפולים זה עושה נזק לטווח ארוך לאישה. אבל מה כן יש, קודם יש נזק רגשי, ואסור לזלזל בו, הוא צד מהותי ומאוד חשוב, דבר נוסף זה שבסוף עד שכבר מגיעים לתוצאה של משהו שמשהו מזין הריון, כמו תרומת ביצית אז כבר הגיל מסוכן, לכן צריך תמיד לעשות הערכה עם הרופאים מה לשנות, כל אחת בהתאם למקרה שלה, עד כדי כך שאם צריך להתקדם לתרומת ביצית, תרומת זרע, פונדקאות, לכן אנו עושים הערכה כל הזמן, לדוגמא, נשים שאין להן רזרבה שחלתית, אנו מתחילים מחקר שהוא עשיית ניתוח שחלתי שבעצם עושה מניפולציה על רקמת השחלה ומשתיל חזרה את רקמת השחלה לגוף האישה, זו טכניקה שהומצאה ביפן. הדבר אמור לתת אופציה ליותר ביציות, זו דוגמא לכך שאנו מוכנים להפוך את העולם בכדי לבדוק מה עוד ניתן לעשות כדי להביא ילד לעולם.

מתי אומרים לבחורה שהיא לא יכולה להרות מביצית שלה, או ברחם שלה? ואיך מודיעים דבר כזה?

זה בדרך כלל מקרה קיצון, יש דברים שהחוק מגביל אותנו, למשל אישה שהגיע לגיל 45 אי אפשר לעשות לה יותר שאיבה, ההחלטה מה לעשות ואיך לעשות זו החלטה משותפת של צוות היחידה והזוג, אנו לא סוגרים את הדלת עד הסוף, החלטה לתרומת ביצית היא קיצונית, תמיד אנו נעשה זאת מתוך שיח.

עד כמה חשובה האמפתיה של הרופא בטיפולים מסוג זה?

זה לא רק של הרופא, האמפתיה של הצוות, שזה כולם, היא קריטית להצלחת הטיפול ואנו עובדים על זה מאוד קשה, עשינו לפני שבועיים יום הכנת סגל שבו למעשה סגרנו את שירותי היחידה, ישבנו עם עצמנו, קבענו יעדים, ואחד היעדים היה שיפור החוויה של המטופל, אנחנו עדיין רוצים לשפר עוד, זה לא רק אמפתיה, עד כמה עוזרים בבירוקרטיה, כמה זמן ממתינים, בסוף אם המטופל מרגיש שהוא בידיים טובות זה מסייע לו להצליח, אנו רואים בתחושת המטופל חלק בלתי נפרד מהטיפול וזה חלק משמעותי מההצלחה, אני חושב שכל מי שהיה ביחידה אומר שתחושת החום ביחידה זה משהו יוצא דופן.

מה דעתך על הקפאת ביציות? עד כמה בטווח הארוך הן טובות לטיפולי פוריות?

זה אחד הנושאים הכאובים במדינת ישראל, לצערנו בעולם המערבי גיל ההורות עולה ונשים לא מודעות למשמעות הקריטית של הגיל שלהן לסיכויים שלהן להורות, נשים שעברו את גיל 30 ולא מתכוונות להיות אמהות בעתיד הקרוב שיגיעו להתייעץ איתנו, לשימור ביציות, ניתן לה את כל הנתונים ותחליט, היום הורדנו באופן משמעותי את מחיר שימור הפוריות, ממש חתכנו את המחיר בצורה הכי קיצונית שיש, גם גברים יכולים להגיע ולשמר זרע.

עם יד על הלב, האם לדעתך, היום כל אחת יכולה להיות אמא? או שעדיין הטכנולוגיה לא התפתחה ממש?

לצערי הרב, יש כל מיני סוגים של אימהות, יש אימהות גנטית, שזה הביצית והרחם שלי, יש אימהות ביולוגית עם תרומת ביצית, יש אימהות ברחם חיצוני, היום ישנן מעט מאוד נשים שלא ניתן למצוא עבורן איזשהו  פתרון לחבוק ילד.

ביום חמישי תיפתח המעבדה החדשה, מה יש בה ובמה היא שונה מהמעבדה הקודמת?

קודם כל, הגודל, המרחב, התנאים הסטרליים השתפרו בצורה דרמטית, הדבר השלישי זו הטכנולוגיה, נרכשו המון מכשירים חדשים, שמאפשרים ביובסיה מהעובר, הדברים הללו נותנים מענה לעוד זוגות שבעבר נאלצו לעבור ליחידות אחרות, וכעת יכולים לקבל את השירות אצלנו. המטרה שלנו להגדיל את המטופלים והקהלים. זה כבוד גדול לעיר אשקלון בכלל ולבית חולים ברזילי בפרט שיש לו יחידה שנותנת מענה שלם מקיף לכל המטופלים בivf   אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם כמה יחידות, עם המרפאה הגניקולגית, אורולוגית, מכון גנטי, עכשיו עושים שת"פ לשימור פוריות עם המכון האונקולוגי, בעצם לתת מענה לכל מי שצריך כדי שאף אחד לא יצטרך ללכת למקום אחר, בעצם כלל השירותים תחת קורת גג אחת.

השאר תגובה

דילוג לתוכן