האקדמיה ללשון בפוסט מרגש לתושבי אשקלון ועם כמה נתונים שלא ידעתם על העיר

 

"אשקלון, אשקלון, תבורכי אשקלון.
כי חידשת בבת־שחוק נעורייך,
כי מלאו חוצותייך ברון, אשקלון,
כי פועם לבבך ונכון, אשקלון."
‍‍‍‍ ‍‍‍‍
הרשומה הזאת מוקדשת לכל האשקלונים והאשקלוניות באהבה גדולה! 😍
‍‍‍‍ ‍‍‍‍
1️⃣ אשקלון, יש בה המון! לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – למ"ס בסוף שנת 2019 התגוררו בעיר 144,072 תושבים (מקום 12 בישראל). וגם – הידעתם שאשקלון היא העיר שממוקמת בנקודה המערבית ביותר בישראל?
‍‍‍‍
2️⃣ אשקלון מימים ימימה! אשקלון הקדומה הייתה אחת מערי החוף הראשיות בארץ ישראל. היא נזכרת כמה פעמים במקרא ומוכרת במיוחד ממעללי שמשון בערי פלשתים. אף בתקופה ההלניסטית והרומית נודעה אשקלון כעיר נמל בין־לאומית חשובה. היא נזכרת לא פעם במגילות מדבר יהודה, במשנה ובתוספתא, בתלמודים ובמדרשים.
‍‍‍‍ ‍‍‍‍
3️⃣ אשקלון מן שק"ל! אם אומנם מקור השם הוא שמי – מקובל להסביר כי שם העיר נגזר מן השורש שק"ל שעניינו משקל ומסחר. הסיומת ־וֹן נפוצה בשמות מקומות בעברית המקראית ודי להזכיר את חברון, עקרון, שרון וחרמון.
‍‍‍‍
4️⃣ שמעתם על אסקאנו? מחוץ למקרא נזכרת אשקלון לראשונה בכתבים בני כמעט ארבעת אלפים שנה ממצרים העתיקה (בשם 'אִסקאנו'). היא ידועה גם מממצאים ארכאולוגיים מן המזרח הקדום ובכלל זה מקורות מצריים, אשוריים, בבליים ופניקיים – עדות להיותה עיר מסחר חשובה בימי קדם.
‍‍‍‍
5️⃣ מגדל אשקלון! אף שהעיר העתיקה פסקה מלהיות מיושבת משך מאות שנים נשתמר זכרה בשם הערבי "עסקלאן". היישוב המודרני נקרא בתחילה מגדל גד וגם מגדל אשקלון (על שם הכפר מג'דל שבתחומו נבנה), ועם התרחבותו חזר ונקבע שמו – אשקלון.
‍‍‍‍
6️⃣ ניפגש בחוף הים! לפי סקר שפורסם באתר mako רוב האשקלונים רואים בחוף הים את המקום האהוב עליהם בעיר. בכמה נקודות לאורך החוף אפשר למצוא רגע של שלווה ורוגע: לאורך המזח, בצל המגדלור, בקצה הטיילת (ליד כיכר התמנון), בירידה לים וברכס הכורכר.
‍‍‍‍
7️⃣ מה הקשר בין פורטלנד בארצות הברית, אומן באוקראינה ואנטבה באוגנדה? כולן ערים שחתמו על הסכם ערים תאומות עם העיר אשקלון.
‍‍‍‍
8️⃣ בצל שאלוט אשקלוני! שמות הבצלים המכונים scallion או shallot באנגלית (ובכמה מלשונות אירופה) נגזרים מן השם אשקלון בצורתו הלטינית (Ascalon) על שם הנמל הימי שממנו (אולי) נפוצו לאירופה. הבצל הידוע בשם "שאלוט" נקרא בעברית בְּצַלְצַל או בְּצַלְצוּל, ובעבר נהגו דוברי עברית לכנותו "בְּצַל אשקלון".
‍‍‍‍
‍‍‍‍
שתפו ותייגו אשקלונים ואשקלוניות – תנו לייק גדול של חיבוק ואהבה מכל ישראל לתושבי העיר אשקלון! 😘

השאר תגובה

דילוג לתוכן