לאחר עשרות שנים במהלכן הכשיר אלפי חשמלאים, רתכים, מסגרים ומטפלות, המרכז להכשרה מקצועית בעיר סוגר את שעריו. מנהלת שירות התעסוקה אורית זנבה: "המקום נתן מענה לאלפי תושבים ותושבות בעיר מזה שנים רבות, והכשיר עובדות ועובדים במקומות העבודה השונים"

לאחר עשרות שנים המרכז להכשרה מקצועית באשקלון סוגר את שעריו. במקום בו צמחו אלפי בעלי מקצוע שחלק לא מבוטל מהם השתלבו בחברות המובילות במדינה, כבר לא יכשירו מטפלות, מנהלות חשבונות, מסגרים ורתכים. יצוין כי הסגירה נובעת מהחלטת מדינה שאינה נוגעת באופן נקודתי לאשקלון וכי יחד עם המרכז בעיר נסגרים בימים אלו עוד מספר מרכזים דומים ברחבי הארץ.

אחד מהעובדים הוותיקים במרכז לא יכל להסתיר את כאבו כשאמר ל"אשקלונים": "פשוט כואב הלב, כואב לי על המקום על כל התלמידים והתלמידות שהיו כאן. הגיעו אלינו אנשים שמקבלים הפניה מלשכת עבודה ובאים ללמוד מקצוע כי הם לא יכלו ללמוד באוניברסיטה. לימדו אצלנו מטפלות למעונות יום – חצי מהמטפלות באשקלון הן בוגרות שלנו, בחברת חשמל יש הרבה רתכים וחשמלאים שלנו, גם בחברת מקורות יש הרבה רתכים בוגרים שלנו במשך השנים. הכשרנו גם מסגרים, נגרים, מכונאי רכב מי יכשיר את כל אלו היום? מי? בזכותנו אנשים מצאו עבודה מכובדת אבל לפי מה שהבנו זו החלטה של ממשלה. מה שכואב שזה נעשה בשקט והרבה אנשים לא יודעים שנסגר המקום".

אורית זנבה מנהלת שירות התעסוקה באשקלון מספרת על המרכז: "מדובר במרכז הכשרה שנתן מענה לתושבי אשקלון ואף לתושבים מחוצה לה. הוא אחד ממספר מרכזי הכשרה מקצועית שקיימים בארץ כאשר בדרום היה רק מרכז אחד נוסף בבאר שבע. הוא היה נותן מענה על ידי מגוון הכשרות בתחום התעשייה בעיקר, אבל עם השנים המרכז התפתח ונתן מענה גם בתחומים עולם העבודה החדש כמו ניהול מדיה, ניהול רשתות, הנהלת חשבונות". 

איך התנהל הממשק מול המרכז מבחינתכם?

"מרכז ההכשרה נתן מענה לאלפי תושבים ותושבות בעיר מזה שנים רבות, הכשיר אלפים שהיום עובדים במקומות עבודה שונים בתחומי תעשייה, היי טק ודיגיטל. הממשק היה בין שירות התעסוקה למרכז ההכשרה אבל הם נתנו מענה לכלל גופי התעסוקה בעיר אשקלון. כל אדם שרצה לעבור הכשרה כלשהיא יכל לקבל את הזכות הזו".

מה הייתה ההיענות?

"ההגעה לשם הייתה מהמוטיבציה של האדם ללמוד אבל לכל הכשרה היו תנאי הסף שלה. חשוב לציין שהקורסים היו מלאים כל הזמן והיינו יוצרים רשימת המתנה לקורסים עתידיים שעדיין לא נפתחו. המרכז היה משגשג, אנשים רצו ללמוד וחשוב לומר שמהפאן של המעסיקים הערך המוסף למעסיקים היה שהם היו מקבלים אנשים שעברו הכשרה. בסיום ההכשרה היינו עושים מפגשי מעסיקים ייעודיים כך שאם הם למשל למדו חשמל, לקחנו מספר מעסיקים מהתחום שהיה להם צורך בעובדים והם היו מראיינים את העובדים במרכז ההכשרה עצמו כדי לגייס אותם לעבודה".

 מה המשמעות של הסגירה של המקום בעינייך?

"מדובר בהחלטת ממשלה שלא תלויה בנו, מעכשיו כבר לא נפנה למרכז הכשרה וכל אדם שירצה ללמוד יצטרך ללכת למוסדות באופן עצמאי. מצד אחד זו אבידה אבל מצד שני זו אפשרות להיפתח למסלולים חדשים. זה פותח הזדמנויות ליצור הכשרות ייעודיות ספיציפיות על פי תחומים מבוקשים בסיוע של זרוע העבודה. זה פותח אפיקים חדשים למסלולים חדשים שמתחילים היום להיפתח ואנשים יוכלו ליהנות מזה אבל מרכז הכשרה כבר לא יהיה כפי שהיה באשקלון". 

רמי גואטה, יו"ר ההסתדרות במרחב אשקלון אמר מספר פעמים כי סגירת המקום תהיה בכייה לדורות. האם כל התושבים בעיר מתאימים להייטק? 

השאר תגובה

דילוג לתוכן