האחים חנן וסמי אוחיון הפכו לגאווה של העיר כאשר שניהם זכו בהכרה ארצית על עשייתם החינוכית המיוחדת – מה עומד מאחורי ההצלחה המשפחתית הנדירה?
בימים אלה חוגגת אשקלון הישג חינוכי נדיר במיוחד: שני אחים, שניהם מורים מסורים, זוכים כמעט במקביל בפרסים חינוכיים יוקרתיים ברמה הארצית. האחים חנן וסמי אוחיון, תושבי אשקלון ואנשי הוראה במקיף אורט אפרידר, הוכיחו השנה כי המצוינות החינוכית זורמת בעורקי המשפחה.
חנן אוחיון, המרכז החברתי בבית הספר, זכה בפרס מורה פורץ דרך לשנת 2025 מטעם משרד החינוך – הכרה ארצית בעשייתו החינוכית המיוחדת במהלך השנה האחרונה. אחיו סמי, רכז מחשבת ישראל ומורה למקרא בבית הספר, זוכה בפרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי.
מהמלחמה לפרס ארצי
חנן, שעובד בהוראה כ-25 שנים, הפך לדמות מרכזית בבית הספר עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. במקום להסתגר ולהמתין שהסערה תעבור, הוא בחר לנרתם למלחמה של אחרת – זו שמתנהלת בחזית החינוכית והקהילתית.
"כל הפעילויות הבית ספריות הפכו להיות פעולות למען אוכלוסיות שנפגעו במלחמה", כך מתארים ברשת אורט את התהליך שהוביל אוחיון בבית הספר.

חנן לא הסתפק בשינוי קוסמטי של התוכניות הקיימות, אלא יזם פעילויות חדשות שמחברות בין החינוך לעשייה קהילתית.
בין היוזמות הבולטות שהוביל: יום המילה הטובה שהפך לפאנל של נציגי גופים שפעלו מאז ה-7 באוקטובר, שוק בשבט שהתמקד בתמיכה בתושבי העוטף, והקמת גינה לזכר הרוגי מסיבת הנובה. אחת היוזמות המרגשות ביותר הייתה הקמת גן ילדים במת בית הספר לכבוד יום הולדתם של הילדים החטופים ממשפחת ביבס.
הפילוסופיה שמחברת בין עולמות
סמי אוחיון, בן 58 ובעל ותק של 32 שנים בהוראה, מייצג גישה חינוכית ייחודית שמצאה הכרה ברמה הלאומית. הוא לא רק מלמד מקצועות רוח, אלא מחבר בין עולמות שנראים רחוקים זה מזה.
"ללמד מתוך נקודת מבטו של התלמיד על חייו, למידה מתוך התנסות וחוויה אישית – למידה בחדווה כדרך חיים", מסביר סמי את הפילוסופיה החינוכית שלו. הוא בוחר להציב את השאלה במוקד ולא את התשובה, מתוך אמונה שהשאלה היא זו שמניעה את הלמידה ומעוררת סקרנות.
בשיעוריו מתחברים אפלטון, דקארט והובס עם "המטריקס", "המופע של טרומן" ו"אוואטר". הגישה שלו משלבת הומור, יצירה וטכנולוגיה מתקדמת כמו בינה מלאכותית וVR.
הסיפור שמאחורי הפרס
כשמבקשים מסמי לשתף בסיפור שמייצג את גישתו החינוכית, הוא בוחר לספר על תלמידה מיוחדת שהתמודדה עם נכות. הקשר העמוק שנרקם ביניהם לאורך השנים חרג מגבולות הכיתה – הוא אף הזמין אותה לארוחות והכיר לה את בני משפחתו.
התלמידה לא רק סיימה את לימודיה בהצטיינות, אלא המשיכה ללימודי תחום הרוח. שנים אחר כך שלחה לו מכתב מרגש שחשף את עומק ההשפעה שהייתה לו עליה. "הזורעים בדמעה, ברינה יקצרו", בוחר סמי לסכם את הסיפור במילים מן המקרא, "מורים רבים חווים רק את שלב הזריעה, אך לא כולם זוכים לרגעים של קציר".

הכרה יוצאת דופן
פרס הספרייה הלאומית למצוינות בהוראה על שם עזריאלי, שזוכה בו סמי, ניתן השבוע בטקס חגיגי במשכנה החדש של הספרייה הלאומית. הפרס, הכולל מענק כספי בסך 115,000 שקלים, מוענק למורים המצטיינים בתרומתם לחיזוק לימודי הרוח בבתי הספר בישראל.
הזוכים נבחרו מתוך מועמדים רבים שהומלצו על ידי תלמידים, הורים ומנהלים, בידי ועדה הכוללת אנשי ציבור וחינוך, נציגי הספרייה הלאומית וקרן עזריאלי. זוהי השנה הרביעית בה מוענק הפרס למורים שיזמו תהליכים משמעותיים להעמקת תחומי הרוח.
גם פרסו של חנן מהווה הכרה יוצאת דופן. פרס מורה פורץ דרך מוענק למורים שמובילים שינוי משמעותי ומשפיעים על הקהילה החינוכית בדרכים חדשניות ויצירתיות.
משפחה של מחנכים
ההישג הכפול של האחים אוחיון מלמד על המחויבות העמוקה למקצוע ההוראה שמאפיינת את המשפחה. שניהם מייצגים גישות שונות אך משלימות לחינוך – חנן דרך העשייה הקהילתית והמעורבות החברתית, וסמי דרך החידוש הפדגוגי והעמקת הלמידה.
הזכייה הכפולה מעמידה את אשקלון במקום כבוד במפת החינוך הישראלית ומעידה על איכות החינוך שמתקיימת בעיר. בתקופה שבה המערכת החינוכית מתמודדת עם אתגרים רבים, סיפורם של האחים אוחיון מזכיר לנו את הכוח הגדול הטמון בחינוך איכותי ומסור.
גילוי נאות: את האחים אוחיון אני מכירה מעל 20 שנה, זכינו לעבוד יחד, את האיכויות שיש לשניים לא ניתן להסביר במילים, הם חדי מחשבה ויצירתיים.