לפעמים צריך לעצור הכל ולומר כל הכבוד, להנהלה וצוות מסור שהצליח לקטוף פרס שרבים חולמים עליו, ובהחלט הצוות של 'אורט אפרידר' יכול להתגאות בעצמו, פרס חינוך ארצי – כבוד
השבוע התקיים טקס פרס החינוך הארצי, אל הטקס הגיעו הזוכים הגדולים מ'אורט אפרידר', שקטפו השנה את הפרס, מי שמכיר את ההיסטוריה של ביה"ס לפני מספר שנים, בוודאי כמונו, מופתע מהשינוי המדהים שביה"ס עבר, והכל הודות להנהלה מחודשת וצוות מורים מסור שמוכיח כל יום כי חינוך עושים עם נשמה יתרה. אז מדוע קיבלו את הפרס?
בנימוקי ההחלטה הדגישו חברות הועדה את העשייה המבורכת בשנתיים אלה תוך שימת דגש על התרומה הפרו חברתית הייחודית בתקופת הקורונה אשר באה לידי ביטוי בפרוייקטים ייחודיים ובתוכם:
רדיו קורונה- יוזמה מיוחדת שנתנה מענה לא שגרתי לצרכים בביה"ס ובקהילה נוצרה בעקבות שת"פ בין תלמידי מגמת תקשורת רדיו ונציגים ממועצת התלמידים אשר פתחו את "רדיו קורונה" ששידר במהלך כל התקופה. בשידורים הפגתיים אלה הושמעו שירים לבקשת התלמידים ואוכלוסיית העיר אשקלון. במסגרת השידורים העלו התלמידים לשידור את מנהלת בית הספר, ראש העיר, מנכ"ל רשת אורט ועוד נבחרי ופעילי ציבור.
פרוייקט "סבוש-סבתוש"- במסגרת הפעילות הענפה של קבוצת היזמים הצעירים התקיים פרוייקט מיוחד בשם "סבוש-סבתוש" שזיכה את הקבוצה במקום הראשון בארץ. במסגרת הפרוייקט הכינו היזמים מארז מיוחד שכלל ספר מתכונים שנאספו מגמלאי בית הספר, מצרכים רלוונטיים ופינוקים נוספים שנארזו כולם בקופסה מעוצבת ומיוחדת. בסיוע מורי בית הספר חולקו המארזים המיוחדים לכיתת הגימלאים של בית הספר ובכך ניתן מענה לקושי של הגמלאים הספונים בביתם בתקופה מאתגרת זו.
כיתת הגימלאים המונה כארבעים גימלאים פועלת בבית הספר זו השנה החמישית. הקשר הרציף עם כיתת הגמלאים בתקופת הקורונה נשמר גם מרחוק. תלמידי ומורי בית הספר שמרו על קשר זה בשיח טלפוני ובחלוקה קבועה של ברכות ומארזים בסופי שבוע ובחגים. הגימלאים זכו לחלוקה אישית עד פתח ביתם של מארזים וברכות לראש השנה, חנוכה, פורים, פסח וימים נוספים. הגימלאים התרגשו עד מאוד וציינו עד כמה חשוב עבורם הקשר הקרוב בתקופה שכל כולה בידוד.
תערוכת ציורי פחם של כיתות חנ"מ-מי שראה את תערוכת ציורי הפחם של כיתה י-8 מבית הספר יכול לחשוב שהמוזיאונים פעלו בתקופת הקורונה כבשגרה. במסגרת פרויקט אומנותי ייחודי של כיתה זו נתבקשו התלמידים לצלם תמונה מהסביבה הקרובה לליבם ולהפכה לציור פחם. בעזרתה של המדריכה המוכשרת לציור ובהובלת המחנכת קיבלו התלמידים עפרונות פחם ובדי קנבס וציירו לצלילי מוסיקה מרגיעה. התוצרים המדהימים שהוצגו בתערוכה הביעו מגוון ציורים מרהיבים החל מציורי נוף וכלה בציורי חיות ודיוקנים. לאחר שהתלמידים נחשפו לסיפורם הקשה של זוג צעיר שאיבדו את ביתם בקריסת בניין מגורים החליטו למכור את התוצרים המרהיבים ולהעביר את התמורה לזוג הצעיר שהביע את הערכתו הרבה לעזרה מיוחדת זו. יוזמה ייחודית זו נתנה מענה לא שגרתי לתלמידי חנ"מ אשר באמצעותה הם עצמם נתנו מענה לקשיים חברתיים של האחר.
תערוכת צילום וציור נוף בתקופת קורונה- במהלך תקופת הסגר נחשפה המורה לאמנות לקשיי התלמידים המסתגרים בביתם והחליטה על דרך יצירתית להתמודד עם קושי זה. במהלך השיעורים שהתקיימו מרחוק שילבה המורה את הנושא המוביל "לומדים בביטחון בסימן שותפות ואחדות" עם שיעורי האומנות וביקשה מהתלמידים לצלם את הנוף מחלון ביתם בשעות שונות ביום ולצרף לצילומים ציורים או עיבודים לצילום המשקפים את תחושותיהם פנימה. התוצרים המיוחדים חברו לתערוכה מרהיבה השונה מתערוכות רגילות בה "יצאו" התלמידים החוצה וחזרו עם הנוף פנימה לבטא את רחשי ליבם.
מנהלת ביה"ס דבורה בוסקילה אמרה: "אני שמחה עד מאוד על הזכייה בפרס יוקרתי זה המעיד על עשייה ענפה וכנה שהתקיימה בתקופת הקורונה שלא על מנת לקבל פרס. החינוך הערכי במסגרת בית הספר מהווה ציר מרכזי בשגרת היום ובכלל. המרכזיות של הערכים באה לידי ביטוי החל מהמיקום בשם [בכוונת מכוון] "מצויינות, ערכים וחדשנות" וכלה בעשייה היומיומית שהפכה לשם דבר בבית הספר ומחוצה לו. ידוע לכל באי בית הספר: תלמידים, מורים, עובדי מנהל, הורים, אורחים ועוד כי הערכים הם הבסיס האיתן עליו מושתתת כלל העשייה הבית ספרית. תקופת הקורונה הציבה אתגר משמעותי למימוש תפיסת יסוד זו אך בעזרת האיכויות המקיפות את הערכים: המצויינות והחדשנות הוכיח בית הספר כי הוא ערוך לערכים. המשך העשייה הערכית בלט במגוון תחומים והשפיע על מעגלים מתרחבים בתוך בית הספר ומחוצה לו. מתוך מכלול הפעילויות שנעשו בתקופת הקורונה ניתן לראות כי בית הספר הצליח להמיר פעילויות ערכיות שבשגרה ולהתאימן לתקופת קורונה וכמו כן ליזום פעילויות חדשות העונות לצרכי השעה. המחשבה על העשייה הערכית התקיימה סביב השעון, מידי שעה בשעה ותמיד מתוך כוח הנעה כללי ואמונה כי יש הקונה עולמו בשעה אחת."